Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Relatietips gevraagd

Alles omtrent werk en uitkeringen
zeepaardje

Relatietips gevraagd

Bericht door zeepaardje »

Hallo allemaal,

Hebben jullie nog tips hoe je je relatie goed houdt? Ik merk dat ik bijna al mijn energie voor onze dochter nodig heb en er weinig over blijft voor 'ons' of mezelf.

We zijn allebei ook niet zulke praters en ik kan mijn gedachten ook niet altijd goed onder woorden brengen.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Wat vervelend dat je dit zo ervaart. Wel goed dat je er wat aan wilt doen. Ik zou in eerste instantie denken aan relatietherapie en je dochter af en toe uit logeren laten gaan.

Heb je mensen bij wie ze kan logeren?

Wat zegt je partner dat je weinig energie voor hem hebt?

Is een can do weekend misschien wat voor je? Dat is een trainingsweekend gericht op energie en de relatie met je partner. Je gaat er samen heen.

Ik ga in de loop van dit jaar met mijn partner. Er loopt een topic over en ze zoeken nog deelnemers.
Klick

Bericht door Klick »

Praten is de oplossing echt geloof me..
Kleine dingen aangeven als je energie op is of er "vertraging op de lijn" zit (cognitie), maar ook als je een goede dag hebt..dat is stap 1

Het is voor beide niet makkelijk..
Succes!
Forumi

Bericht door Forumi »

Loop er ook weleens tegen aan, niet gelijk problematisch, maar als je maar beperkte energie hebt, blijft er soms weinig over voor je relatie.

Voor jou zouden m'n tips zijn iets van

Blijf contact houden

Schrijf dingen op waar je op een beter moment (met energie) op terug kunt komen (bij mij is dat vaak s avonds dat ik bijna te moe ben om te praten:)

Plan leuke momenten met energie samen in, ook zonder dochter, kan ook paar uur middag of avondje zijn

Houd de humor erin

Geef aan dat je nu te moe bent voordat je je gaat irriteren aan elkaar omdat je te moe bent en andersom (andere verwachtingen)

Ben ook wel benieuwd naar je verdere reacties en hoe jij het zelf aanpakt
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Lastig dat jullie allebei geen praters zijn. Want dat is minimaal de helft van je winst. Als je vertelt wat je bezighoudt of waar je tegenaan loopt of last van hebt, kan de ander je begrijpen. Of zorgen weghalen.

Ik DENK wel eens dat het vervelend is voor mijn partner is dat... (vul maar wat in), maar als ik dat uitspreek hoor ik vaak dat dat helemaal niet zo is. Aan de andere kant heeft hij soms last van iets wat voor mij heel gemakkelijk te veranderen is. Of ik kan uitleggen waarom dat zo is, waardoor hij het begrijpt en zich er niet meer aan ergert. Andersom net zo.

Wij hebben thuis een vast moment waarop we de dag doornemen, elkaar vertellen wat we die dag hebben gedaan, waar we tegenaan liepen of wat ons bezighield. Dat werkt heel erg goed. Vooral omdat het in ons dagelijkse programma zit. Je hoeft dus niet te zeggen "Ik wil eens met je praten", wat het weer zo beladen maakt.

Een kind kost erg veel energie. Misschien kan je dochter regelmatig bij familie terecht of naar een naschoolse opvang ofzo. Wel belangrijk om aandacht aan je relatie te schenken zonder een aandachtvragende en telkens onderbrekend kind.

Verstuurd vanaf mijn SM-T535 met Tapatalk
MissyMiss

Bericht door MissyMiss »

Ik heb met opa en oma de afspraak gemaakt, dat mijn zoontje daar één keer in de week een dag naartoe gaat. Dan kan ik even op adem komen, niets doen of juist iets leuks doen. Zoontje is anderhalf jaar, dus er is nog geen sprake van naar school gaan. Als dat zo was, dan heb je al een extra rustmoment in principe. Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar zou je zoiets niet kunnen afspreken? Of een dag in het weekend naar opa en oma of ander familielid?

Wat ik ook weleens doe, is dat ik hem laat uitrazen op bijvoorbeeld de kinderboerderij of bij Ballorig. Natuurlijk is er nog veel meer te verzinnen.

Wat je relatie betreft.... De bovengenoemde tips zijn al heel bruikbaar. Ik wil je alleen nog meegeven dat je niet alleen maar moeder bent. Misschien een goed moment om een hobby of ander passie op te pakken? Of je plant een verwenavond in? Lekker in bad met een goed boek en glas wijn.
Zoek iets waar je vrolijk en blij van wordt. Iets waarvan je juist energie krijgt.

Mijn man en ik hebben de regel dat we één keer per maand een avond iets samen gaan doen. Bioscoop, uit eten, theater etc. Is voor ons voldoende.
Elk weekend doen we een (klein) uitstapje als gezin. Naar het park bijvoorbeeld. Hoeft helemaal niet ingewikkeld of duur te zijn. Denk klein :haha:.
belladonna

Bericht door belladonna »

Leuke tips zie ik er tussen zitten.
Ook een erg leuke vraag trouwens.

Vraagje hoelang weet je dat je ms hebt ?
Hoe oud is je dochter?
En hoe oud zijn jullie?
Je hebt heel andere wensen op je 30ste als op je 40ste..

Ook een belangrijke vraag aan jezelf..
Waar komt je onzekerheid vandaan?
Heb je het gevoel dat je je partner tekort doet of
heb je recent in je omgeving een relatiebreuk mee gemaakt ?

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je energie peil rond 5 uur voldoende is om toch nog prettig gezelschap te kunnen zijn in de avond.
Neem tussen 13.00 en 15.00 zo mogelijk de tijd om tot rust te komen of echt even tijd voor jezelf te hebben.

Ook met jonge kinderen is dit mogelijk, echt waar.
Gebruik de truc van de juf, stoplicht kleuren om aan te geven
dat je nu even niet gestoord mag worden, rood.
Bouw het rustig uit , 5 minuten - 8 minuten - 12 minuten.
Zet de kookwekker !
Oranje, mama alleen storen als je au hebt of naar de wc moet.
En daarna echt belonen met kwaliteit tijd, dus geen snoep,
kindje wil liefde van mama.

En mannen willen vaak helemaal niet uitgebreid praten.
Die zijn het zat na hun werk en willen vaak lekker hangen
of hun eigen ding doen.
Dus waarschijnlijk voel jij je onterecht schuldig.

Groetjes
benka

Bericht door benka »

can do weekend van msfonds is m.i. zinnig
zeepaardje

Bericht door zeepaardje »

Bedankt voor de tips allemaal!

Ik zal me ook eens verdiepen in het can-do. Fijn weekend allemaal!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp