Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

advies vervoersvoorziening

Alles omtrent werk en uitkeringen
janna67

advies vervoersvoorziening

Bericht door janna67 »

jullie advies gevraagd.
het vervoersmiddel dat ik van het wmo heb gaat retour, omdat ik er niet meer op kan.
ik heb zelf een handbike, waar ik goed mee uit de "voeten" kan.

dus op dit moment zit ik niet te wachten op een ander vervoersmiddel, dus heb eigenlijk geen vervoersvoorziening van het wmo nodig.

maar.......nu werd ik er laatst op gewezen dat waarschijnlijk de vervoersvoorzieningen van de gemeente worden wegbezuinigd.

stel dat mijn handbike volgend jaar aan vervanging toe is (ik heb niet de middelen om een nieuwe te kopen) en op dat moment ik niet meer bij de gemeente kan aankloppen.
is het niet verstandiger om nú een handbike via de gemeente aan te vragen? dan hou ik een beschikking voor een vervoersvoorziening.

eigenlijk vind ik het onzin, ik heb op dit moment een vervoersmiddel en hoef geen ander. het hoeft geen geld te kosten, maar snij ik mezelf hiermee in de vingers??
Snowym

Bericht door Snowym »

Heb je die handbike zelf gekocht?
En hoe oud is ie?
Als ie oud is kun je misschien aan de gemeente vragen of je een andere via de WMO kan krijgen, dan is het een vervanging.

Verder weten ze, neem ik aan, bij de WMO dat je een handbike hebt of heb je dat nooit genoemd?

Welk vervoersmiddel geef je dan terug aan de gemeente? En als je dat teruggeeft zullen ze toch ook wel vragen wat je dan nu gebruikt.

Ik heb geen advies voor je, ik vind zelf dat eerlijkheid altijd het langste duurt.
janna67

Bericht door janna67 »

de gemeente weet dat ik een handbike heb, ze zien me regelmatig fietsen.
ik heb de handbike zelf gekocht (mazzel gehad), hij is nog geen jaar oud.

waarschijnlijk wil de gemeente hem niet overnemen.
ik denk dat ik de wmo bel, en mijn vraag voorleg.

dank voor je reactie.
mispeltje*

Bericht door mispeltje* »

[QUOTE=janna67;826523]
ik heb de handbike zelf gekocht (mazzel gehad), hij is nog geen jaar oud. [/QUOTE]

Hey Janna,
de kans dat een handbike er al zo snel mee stopt is niet zo heel groot lijkt mij en twee van die dingen stallen neemt best veel ruimte in! Dat even qua ruimte.
En misschien hard: Denk je dat de kans groot is dat je nog wil en kan biken wanneer je eigen bike ermee stopt?

Hopelijk kan je nog heel lang met je huidige handbike doen!

Laat je nog even weten wat je gemeente adviseert?
Speedy

Bericht door Speedy »

Hoi Janna, mooi dat je deze handbike zelf hebt kunnen kopen en dat hij je bevalt. :)

Nadeel van zo'n eigen aanschaf is dat je in geval van mankementen zelf moet zorgen voor reparatie.

Krijg je onderweg met je handbike een lekke band , dan is reparatie afhankelijk van welk wiel het is.
(ik ga er van uit dat je rolstoel wel door de gemeente verstrekt is)

In geval van een lekke voorband draai jezelf op voor de reparatie.

Terwijl een lekke achterband door de "wegenwachtservice" van Welzorg, op kosten van de gemeente, gerepareerd kan worden.

Nou is een lekke band snel te verhelpen maar er kunnen zich ook andere mankementen voordoen.

Zeker wanneer je een elektrisch ondersteunde handbike hebt zou ik proberen bij de gemeente een onderhoudscontract of een budget voor onderhoud los te peuteren.
janna67

Bericht door janna67 »

speedy, ik heb een handbike met elektrische ondersteuning (een naamgenoot van je).

ik laat je zeker weten hoe het afloopt!!
Saskia18

Bericht door Saskia18 »

Hoi allemaal!

Ondanks het feit dat ik via het WMO loket een rolstoel heb, zou ik heel graag een handbike willen.

Ik heb er vandaag bij het revalidatiecentrum over gesproken. Daar werd mij verteld, dat de handbike als een vervoersvoorziening wordt beschouwd en dat ik dan mijn rolstoel zal moeten inleveren.

Wellicht kan ik alnog een handbike aanvragen op basis van een sportvoorziening.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Groetjes,

Saskia
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Saskia, het ligt er aan wat voor handbike je kiest. Je hebt handbikes die uit een compleet frame bestaan, maar je hebt ook losse handbikes die je aan je rolstoel kunt koppelen, de zgn aankoppelbare handbike.

Die heb je van verschillende soorten en merken. Double Performance heeft ze, Emcart ook en er zijn nog wel 1 of 2 leveranciers waar ik zo de namen niet van weet.

Ik heb zelf een handbewogen rolstoel met aankoppelbare handbike (Speedy B26 via Emcart). Aangezien ik als vervoersvoorziening een scootmobiel heb en ik die inderdaad zou moeten inleveren als ik de handbike ook als vervoersvoorziening zou aanvragen, heb ik de handbike als sportvoorziening.

Daarvoor heb ik het handbiken wel eerst uitgebreid geprobeerd bij het revalidatiecentrum, om te kijken of het iets voor me is en of ik het kan, want het zijn geen goedkope fietsjes.

de regeling sportvoorziening verschilt per gemeente. Ik moest 2 offertes aanleveren en daar zou de gemeente een keuze uit maken. Ik heb uiteindelijk het aankoopbedrag + 10% van het aankoopbedrag gestort gekregen. Die 10% extra voor het onderhoud.
Saskia18

Bericht door Saskia18 »

Anne, dank je wel voor jouw antwoord! Ik ga in verder overleg met het revalidatiecentrum.

Groetjes,

Saskia
Snowym

Bericht door Snowym »

Aangezien ik geen scootmobiel heb, heb ik net een aankoppelbare (elektrisch ondersteunde) handbike aangevraagd als vervoersvoorziening.

Ik heb er nog niets over gehoord dus wacht het rustig af.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp