Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ervaringen skieen of snowboarden

Alles omtrent werk en uitkeringen
Nessa

Ervaringen skieen of snowboarden

Bericht door Nessa »

Inmiddels flink wat jaren geleden zijn mijn man en ik een paar keer op wintersport geweest. Het blijft hem trekken. En nu is de jongste na een skifeestje ook om.

Om te kijken of het wat is, gaan we binnenkort naar skidome. Ik vind het best spannend. Mijn balans is niet helemaal goed meer omdat mijn linkerbeen door de MS zwakker is.

Zijn er hier mensen met beenklachten die nog wel eens op de latten staan? Of kan ik beter een snowboard proberen?
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Nessa;1098476]Zijn er hier mensen met beenklachten die nog wel eens op de latten staan? Of kan ik beter een snowboard proberen?[/QUOTE]
In het eerste jaar dat ik MS had, had ik al behoorlijke problemen met mijn benen. Omdat ik altijd erg fanatiek heb gesnowboard, ben ik toen toch even gaan kijken of het nog ging. Daarvoor heb ik contact opgenomen met SHOS: [url]http://www.shos.nl/[/url]

Zij hebben instructeurs die, als vrijwilliger tegen reiskostenvergoeding, les geven aan mensen met uiteenlopende beperkingen. Dat doen ze in verschillende binnenbanen in Nederland (mijn les was ook in SkiDome). Natuurlijk was het even slikken om contact op te nemen ("Gehandicapt??? Ik???"), maar de les was erg prettig. Ik heb veel goede tips gehad, wist wat ik wel en niet kon, en ben daardoor toch nog een keer op wintersport geweest.

Gewoon even uitproberen dus!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik heb geen ervaring met skiën met een haperend been. Ik heb sinds de ms 1x geprobeerd om het te leren, maar zoals verwacht is het veel te vermoeiend voor mij. Steeds vallen en weer opkrabbelen. Van een halve dag skiën kan ik 3 dagen bijkomen.

Ik heb wel ervaring met superleuke wintervakanties :D dus ook als het in skidome niks wordt met je been: kijk eens naar een vakantie in Lapland!

Mijn vriend en ik waren daar 2 jaar terug en het was 1 van de leukste vakanties ooit. Voor de fanatieke skiër zijn de bergen daar te laag: 600 tot 800 meter, maar voor beginners zoals jouw kinderen is dat prima.

En er zijn daar zoveel activiteiten die je met een haperend been wel kunt doen! Honderden kilometers aan prachtige langlaufpaden, sneeuwschoenwandelingen, tochtje met de rendierslee, hondenslee of sneeuwscooter.

En de sfeer is daar echt super relaxed. Wij gaan zeker terug!
Köln1985

Bericht door Köln1985 »

Ik sta al op de latten vanaf 4 jaar oud. Elk jaar weer naar Tirol. Erg jammer nu ik zelf moeder ben we zelf nog nooit geweest zijn met de kinderen.
Maar geen haar op mijn hoofd dat ik nog op de latten ga. Met wat er nog over is van mijn evenwicht en benen die steeds meer kracht verloren hebben kan ik skieen echt uit mijn hoofd zetten. Erg jammer want het is prachtig! Dat gevoel als je zo soepeltjes van de zwarte piste naar beneden gaat is geweldig. De frisse lucht, prachtig uitzicht... maar daarvoor hoef je gelukkig niet perse op de latten voor te staan.

Dus idd mocht wintersport niet meer gaan dan kan je altijd nog gaan en je kinderen lekker met een skiklas mee laten doen, hebben mijn broer en ik altijd veel vakantievrienden doorgemaakt waardoor we onze ouders op de piste niet nodig hadden haha. We zijn nakomelingen dus onze ouders wandelden alleen nog maar toen ze met ons op wintersport gingen.
En idd even zelf uitproberen in skidome.wat het fijnste is. Als skiliefhebber heb ik totaal geen verstand van snowboarden lijkt me ook dood eng met 2 benen vast aan 1 plank 😉

Hoop dat je het aandurft en aankan en lekker kan genieten van een wintersport vakantie.
Dannifan

Bericht door Dannifan »

Mijn balans is niet helemaal goed meer omdat mijn linkerbeen door de MS zwakker is.

Als je het risico wil lopen wat te breken moet je zeker gaan.
Liselotje

Bericht door Liselotje »

Ik was 6 jaar skilerares tot ik diagnose ms kreeg in Oostenrijk.

Ik heb na diagnose nog paar X geskied en 1 X week zitskien geprobeerd ( waar ik dus echt geen *** aan vond)

Of je beter kan gaan skiën of snowboarden hangt af van welke ms klachten je hebt en de rest van je algehele gezondheid ( conditie, overgewicht of niet,leeftijd,sportiviteit etc).

Hou rekening mee dat sporten op hoogte sowiezo al meer van je vraagt..en je als ms'r vaak een wat langere hersteltijd nodig heb.
Mirretje

Bericht door Mirretje »

Ik laat het je in januari weten. Ik vertrek in enkele dagen naar Noorwegen en ga het proberen.

Vorig jaar net na mijn diagnose heb ik nog prima geskied. Had wel een schub ‘ in wording’ die vooral op mijn benen zat. In maart na een 2e schub durfde ik het niet meer aan. Geen vertrouwen in mijn benen en balans.

Maar nu, 4 schubs, redelijk herstel en fysio verder wil ik het toch weer proberen volgende week. Voordeel is dat het een klein skigebied is en het maar 4 of 5 uur licht per dag is..geen lange tochten, gewoon 1 a 2 uurtjes skiën en kijken hoe dat gaat. Ook hier wat zwakte in het been en balansstoornissen.

Maar goed, ook ik ski al vanaf ienieminieme, dus de techniek zit, net als fietsen, ingeprogrammeerd. Denk dat dat wel een voordeel geeft tov een paar jaar ervaring als volwassene. Vallen deed ik al jaren nauwelijks, dus opstaan en opkrabbelen zal meevallen (want daar gaat de meeste energie inzitten denk ik)
Köln1985

Bericht door Köln1985 »

Ja vallen en opstaan is zwaar. Dat ging als ukkie een stuk gemakkelijker haha.
Ik heb vorig jaar na lange tijd weer eens op de schaatsen gestaan. Dat was voor mij het teken dat sporten op de manier zoals ik het ken echt voorgoed voorbij was. De krampen waren om van te janken en plezier kreeg ik er echt niet meer van alleen pijn. Mezelf in balans houden koste me zoveel energie dat de lol er echt vanaf was. Dit zal met skieen niet anders zijn.
Ik hoop dat je veel plezier hebt in Noorwegen. Rustig aan en wie weet kan je wel veel meer aan dan je denkt.
Fijne vakantie.
Mirretje

Bericht door Mirretje »

Thnx!

En de groetjes vanuit Noorwegen. Heb eergisteren twee uurtjes geskied.. gewoon blauwe pistes, meer was er ook niet open maar dat vond ik ook zeker niet nodig.

Gewoon even dat gevoel weer terug. Het ging prima, niet eens spierpijn achteraf, maar dat is denk ik te danken aan de fysio, die vooral op de benen gericht is, dus daar zit best wel weer wat kracht in.

Vorig jaar dacht ik dat ik mijn skies kon verkopen, nu blijkt dat het tot nu toe best gaat. Morgen wordt het goed weer, dus mogelijke dat ik dan weer even een uurtje ga. Meer hoeft ook niet.

Dit heb ik binnen, en een volgende keer zien we wel weer.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Mirretje;1099166]

Vorig jaar dacht ik dat ik mijn skies kon verkopen, nu blijkt dat het tot nu toe best gaat. Morgen wordt het goed weer, dus mogelijke dat ik dan weer even een uurtje ga. Meer hoeft ook niet.

Dit heb ik binnen, en een volgende keer zien we wel weer.[/QUOTE]
:goed: Goed bezig! :goed:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp