Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

WIA ofzo

Alles omtrent werk en uitkeringen
frekej

WIA ofzo

Bericht door frekej »

Hallo,

Ik heb een praktische vraag waar ik het antwoord niet goed op kan vinden. Ik heb ms en werk nog 75% van wat ik deed en ben dus 25% ziek.

Nu snapt gelukkig iedereen (werkgever, arbo etc) wel dat het niet beter wordt, maar heb natuurlijk wel te maken met de soms rare regeltjes.

Ik heb nu nog niets met uwv enz. te maken want ik zit nog in de ziektewet maar over een jaar zal dat anders zijn. dan ben ik 104 weken ziek geweest.

De arbo arts zei onofficieel tegen mijn werkgever dat ik beter 35% ziek kon zijn ivm de wia en de regels van het uwv. Ik heb zelf eerder onderzoek hier naar gedaan en toen dacht ik uit gevonden te hebben dat het niet uit maakt.

Nu wil ik het zeker weten. Stel ik wordt volgend jaar 25% afgekeurd, dan krijg ik geen uitkering (zo ver ben ik) maar stel dat ik na een jaar me slechter voel en bv. maar 50% kan werken. krijg ik dan tot 65% van wat ik nu krijg aangevuld, of tot 65% van de 75% die ik volgend jaar krijg.

weet iemand dit?

alvast bedankt
Annemoon

Bericht door Annemoon »

Hoi Frekej,

Mijn ervaringen met het uwv zijn heel slecht. Ik heb mijn eerste grote shup in 2001 gehad en ook de digagnose MS. Daarna een jaar ziektewet en toen WW. Al met al ben ik 5 jaar bezig geweest om te bewijzen dat ik niet kon werken. Vier rechtzaken verder is het uiteindelijk gelukt om iemand bij het UWV te vinden die begreep wat MS is.
Wat ik je kan aanraden is om naar stichting MEE te gaan. Zij kunnen je alle informatie geven en proberen je te helpen in dit uitkering oerwoud.
Sterkte


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Tevy

Bericht door Tevy »

Inderdaad, goed plan om stichting MEE in te schakelen, frekej. Zij zijn op de hoogte van de regels: [url]www.mee.nl[/url], succes!

Fijn dat je werkgever zo begripvol is. Dan zal het UWV wel tegen gaan werken :cool:. Of de werkgever, of de bedrijfsarts, of het UWV; er is er altijd wel één die dwarsligt.
Wilmie

Bericht door Wilmie »

Misschien eens een arbeidsdeskundige oordeel aanvragen. Kijken hoe zij tegen je werk aankijken. Die komt dan gewoon een dagje, of een paar uurtjes of een uur oid meekijken. Die kan misschien inschatten wat wijsheid is.

Bij mij was het al vrij snel duidelijk. Ik kon mijn werk niet langer blijven uitvoeren jammer genoeg. (Tandartsassistente en preventieassistente) Eerst spoor 2 traject ingegaan. (Reïntegratie buiten eigen werk) Maar toen toch volledig 80/100% afgekeurd.

Vervolgens nog een reïntegratie traject gedaan om werk te vinden voor 12 uurtjes, maar dat lukt ook niet. Ook niet in vrijwilligerswerk.
Nu doe ik nog 1 ochtendje vrijwilligerswerk.

Het is even slikken als je dat oordeel krijgt maar uiteindelijk geeft het me wel heel veel rust, ook in de Ms.
Ik krijg nu dus een Wia uitkering. 70% van mijn laatste verdiende loon voor mijn ziekmelding. (Dus niet 70% van je salaris tijdens de ziekmelding in ieder geval)

In jouw geval weet ik niet of je dan naderhand weer opnieuw die 2 jaar ziekmelding ingaat voordat er een uitsluitsel komt.
Sara

Bericht door Sara »

Hoi Frekej,

je arbeidsongeschiktheidspercentage en dus ook de hoogte van je uitkering zijn afhankelijk van wat je verdiende toen je nog niet ziek was. Of in ieder geval... bij de eerste beoordeling door UWV. En ik begrijp dat dat bij jou waarschijnlijk over een jaar zal zijn. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je op bijna niks uitkomt als je steeds een beetje minder gaat werken.

Je bedrijfsarts heeft wel een punt: als je 65% werkt en 35% arbeidsongeschikt bent, krijg je wél een uitkering: je verdient dan 65% van je oude salaris en krijgt ruim 20% uitkering. Je komt dan op ruim 85% uit, ipv 75% bij 25% arbeidsongeschiktheid.

Maar dit heeft dus géén gevolgen voor het geval je later nog minder kan werken.

Dat je 25% minder kan werken in je huidige baan, is overigens geen garantie dat UWV je ook voor 25% afkeurt. In principe kijkt UWV of je in een andere baan misschien tóch meer zou kunnen verdienen. Nu is dat bij 25% en MS geen goed idee, en dat zal UWV ook snappen.

Mocht je 't aan UWV zélf willen vragen, dat kan ook via UWV webcare op 't forum zelf: kijk op
[url]http://www.msweb.nl/forum/member.php?u=22523[/url] en stuur ze een PB-tjes

Succes! En ik hoop dat je nog een hele tijd prima kunt werken, al is 't wat minder uren!
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Hallo frekej,

Het klopt inderdaad wat je schrijft.
Bij een afkeuring van 25% (even er van uitgaande dat het UWV dat net als jij vindt) krijg je geen aanvulling op je salaris. Je gaat dus 25% minder verdienen en dat wordt niet aangevuld. Als je 35% of meer wordt afgekeurd wordt die 35% wel aangevuld (70%daarvan).

Als je over een x aantal jaar achteruit gaat en je wordt een hoger percentage afgekeurd, wordt er altijd uitgegaan van het moment voor je ziek werd. Het afkeuringspercentage wordt dan dus bepaald op basis van wat je voor je ziekmelding verdiende. En je uitkering wordt daar ook op gebaseerd.

Wat betreft het opnieuw de 2 jaar ziekmelding ingaan, waar wilmie het over heeft geldt het volgende:
Als je functie aangepast wordt (of als je bij een andere baas gaat werken), geldt daarna opnieuw het hele proces van 2 jaar ziekmelden. Als je je eigen functie behoudt (maar dus wel het aantal uren in je contract aanpast) geldt dat niet. Dan kun je direct contact zoeken met het UWV voor een herkeuring, als je merkt dat het niet meer gaat.

Succes met alles!

Verstuurd vanaf mijn SM-T535 met Tapatalk
frekej

Bedankt!

Bericht door frekej »

Bedankt!

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik heb over 2 weken een afspraak met de bedrijfsarts en zal hem er ook naar vragen. Vind het allemaal lastig, maar weet wel dat ik heel graag zo veel mogelijk wil blijven werken en dat tot nu toe iedereen daar aan mee werkt. Ook het UWV (tot nu toe).
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp