Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Aow en ms

Alles omtrent werk en uitkeringen
zeiler

Bericht door zeiler »

Nessa, de politiek zou bijvoorbeeld alle (particuliere) verzekeraars verplichten uit te keren tot de individueel bepaalde AOW-leeftijd. Indien nodig dient de overheid die verzekeraars te compenseren voor hun onverwachte verlies (hier zijn immers niet hun premies op gebaseerd.

Ik zou zo graag zien dat het MS-fonds ook eens wat meer doet dan alleen geld innen waarmee ze alleen zichzdlf in stand houdt!
Suzan

Bericht door Suzan »

Neem contact met ze op, zou ik zo zeggen: [URL="https://www.nationaalmsfonds.nl/contact"]Nationaal MS Fonds[/URL]

Want of ze dit forum lezen, betwijfel ik...
zeiler

Bericht door zeiler »

Suzan, goed idee maar zelf werk ik fulltime en heb zelf dus geen enkel belang maar ken wel iemand die bij de mssers hier nogal in 't krijt staat, maar of ie 't begrijpt? Ik betwijfel 't!
zeiler

Bericht door zeiler »

Cijfermatig voorbeeld om te laten zien waar we het over hebben; stel iemand met MS is 50 jaar en verdient een salaris van 80k. Zijn werkgever kent hem een AOP toe ter grootte van 80%, ofwel van € 64k per jaar. Van overheidswege wordt hem een WAO toegekend.van 70% x 40k = € 28k. Via een particuliere verzekeraar is dan €64k - €28k = €36k verzekerd. Genoemde 28k wordt tot zijn WAO-leeftijd uitgekeerd, maar de 36k echter maar tot leeftijd 65. Van leeftijd 65 tot de WAO daalt zijn inkomen dus met 36 / 80 = 45%, terwijl zijn hypotheek en alle andere lasten gewoon doorlopen. Is dit een ongebruikelijk voorbeeld? Dacht 't toch niet, bij mij zou het nog veel erger zijn (tijdje buitenland gewerkt, MOET dus wel doorwerken, ondanks mijn MS). Waar is Robbo als je hem nodig hebt?
Ferry

Bericht door Ferry »

Bij mij werkt het zo.

Ik heb aanvullingen voor het WAO gat en nog wat extra's. Zoals de werkgever dat toen geregeld heeft. Een stopt op mijn 62ste want dat was toentertijd de vut-leeftijd en de andere aanvulling stopt op mijn 65ste. Dit zijn de afspraken met de verzekeringen.

Intussen zijn die nu wel aangepast maar daar kon ik niet meer van meeprofiteren. Dat heeft de werkgever nog wel geprobeerd bij het afsluiten van de nieuwe verzekering(en) maar dat was niet mogelijk.

Ergens heb ik dus straks tussen 62/65 en de dan geldende aow-leeftijd een periode met een probleem en zal ik in de bijstand vallen misschien wel de bijzonder bijstand.

Er is een brief gekomen, vorig jaar, dat de SVB erbij kan helpen. Maar ik weet nog niet hoe of wat.
Riwidi

Bericht door Riwidi »

Het hangt volledig af van de werkgever hoe die dit geregeld heeft en het pensioenfonds waarbij je zit als je wordt afgekeurd.

Ik heb altijd tot op heden een kleine aanvulling gehad en mijn pensioenopbouw blijft ook lopen.

Manlief daarentegen , krijgt helaas niets , want waar zijn werkgever dit heeft geregeld vind 75 % meer dan voldoende , oftewel , een trap na omdat je ziek bent geworden en toch fijn dat die gasten in een andermans portemonnee kunnen kijken.

Tot onze grote verbijstering kregen we ineens een brief dat i.v.m. overgaan naar een ander pensioenfonds zijn pensioenopbouw ook zou stoppen......Uiteraard er achter aan gegaan want dat begreep ik niet , maar gelukkig had het oude pensioenfonds waar hij al zit zat toen hij in de ziektewet belande zoals dat heet een instap /uitstapregeling , waardoor hij daar weer wel pensioenopbouw kreeg......Had hij dus later ziek geworden , had ie pech gehad , en eigenlijk denk ik dat weinige daar bij stil staan , zolang je nog gezond bent .....

De regeltjes bij ziek zijn vliegen je om je oren ....

Het wordt steeds zotter en moeilijker te begrijpen....

Riwidi
zeiler

Bericht door zeiler »

Heb het vanmorgen nog even nagevraagd bij de salarisadministratie; dit is inderdaad een probleem waar de afgekeurden met een salaris hoger dan ca. 40k mee te maken krijgen en zelfs de meeste anderen ook; de ene uitkering stopt soms wel JAREN voordat de andere ingaat. Het gevolg is een 'gat' ter grootte van soms wel tientallen procenten. Met name de reeds afgekeuren (zoals veel mssers) wordsn hierdoor 'getroffen'. Ook zo blij met onze pro-actieve vereniging?
zeiler

Bericht door zeiler »

Nee hoor, Riwidi, de meeste werknemers zitten helemaal niet bij een pensioenfonds maar bij een particuliere verzekeraar. In dergelijke gevallen ben je vooral afhankelijk van haar/zijn bereidwilligheid om tot een oplossing te komen voor het probleem. Een andere mogelijkheid is dat iedereen gaat stemmen op 50+, en dan maar hopen dat we niet oud worden!
Snowym

Bericht door Snowym »

Ik heb in het onderwijs gewerkt en ben volledig afgekeurd, heb dus 75% WIA. Ik had een arbeidsongeschiktheidsverzekering die daarbovenop 10% uitkeert. Deze stopt inderdaad op mijn 65e, helaas.
Ik ga er dan dus op achteruit.

Daarnaast krijg ik nog een klein bedragje van het ABP en dat blijft doorlopen tot mijn AOW.
Riwidi

Bericht door Riwidi »

[[COLOR="Blue"]QUOTE=zeiler;1076783]Nee hoor, Riwidi, de meeste werknemers zitten helemaal niet bij een pensioenfonds maar bij een particuliere verzekeraar. In dergelijke gevallen ben je vooral afhankelijk van haar/zijn bereidwilligheid om tot een oplossing te komen voor het probleem. Een andere mogelijkheid is dat iedereen gaat stemmen op 50+, en dan maar hopen dat we niet oud worden![/QUOTE][/COLOR]


Het kan een particuliere verzekeraar zijn , maar die gaat zeker wel via de werkgever , je kunt kiezen of delen ......Volgens mij zijn er weinig mensen die een werkgever hebben die zich zelf verzekeren voor arbeidsongeschiktheid en pensioenrechten na 2 jaar ziektewet en daarna bij het UWV belanden......Ik heb wel verzekeringen lopen als levensverzekering , of ongevallenverzekering , maar hij is tijdens het werken niet door een arbeidsongeval ziek geworden en ik ook niet .....

Riwidi
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp