Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Aow en ms

Alles omtrent werk en uitkeringen
zeiler

Aow en ms

Bericht door zeiler »

Ik vroeg me laatst het volgende af; veel mssers werken niet meer maar zijn wel jonger dan de AOW-gerechtigde leeftijd. Als hun salaris, toen ze nog wel werkte, hoger was dan het WAO-maximum van ca. € 40k ontvangen zij vaak een tijdelijke aanvulling op de van overheidswege verstrekte WAO, zodat hun totale inkomen voor AOW-gerechtigde leeftijd toch 70% is van het laatst genoten bruto salaris. En nu komt het; die tijdelijkd additionele uitkering loopt veelal tot 65-jarige leeftijd via een particuliere verzekeraar, maar de AOW gaat dan.vaak later in! In dergelijke gevallen heeft de betrokkene dus een (aanzienlijk) tekort vanaf 65 jaar tot de ingangsdatum van de AOW.

Zou het MS-fonds in haar onmetelijke wijsheid, gedacht hebben aan dit probleem, en daar een oplossing voor hebben?
Sara

Bericht door Sara »

Hoi Zeiler,

als je 't over de maximum-dagloongrens hebt, (het WAO-excedent), dan weet ik 't niet zeker, ik verdiende niet meer dan 40K.

De aanvulling die ík van m'n pensioenverzekeraar krijg, de vulling van 't WAO-gat, die gaat gewoon door tot de AOW-gerechtigde leeftijd. Dat heb ik onlangs aan ze gevraagd. Ik ben benieuwd of jij 't al bij jouw verzekeraar hebt geverifieerd.

Ik denk trouwens dat een heleboel MSsers zouden wíllen dat ze zo'n probleem hadden, :).
Nessa

Bericht door Nessa »

Dit 'WAO-gat' wordt vaak gevuld door een (private) verzekering. Het is dan afhankelijk van de voorwaarden waaronder de verzekering is gesloten, of er voor de dit WAO-gat wordt uitbetaald tot je 65ste of tot je daadwerkelijke AOW.

In het geval van Sara wordt er dus gewoon uitbetaald tot de AOW-leeftijd, maar er zullen ongetwijfeld verzekeraars zijn met andere verzekeringsvoorwaarden.

Wat zou je willen dat het MS-fonds aan dit probleem doet, Zeiler?
Knillis

Bericht door Knillis »

Volgens mijn val ik net als Sara onder de PGGM (zorg en welzijn) dus mijn WAO wordt vanuit de PGGM aangevuld met wat arbeidsongeschiktheids pensioen.

Zal wel een héél suffe vraag zijn met wat wordt bedoeld met € 40k?
:???: :o
Annemarie 1958

Bericht door Annemarie 1958 »

[QUOTE=Knillis;1076544]
Zal wel een héél suffe vraag zijn met wat wordt bedoeld met € 40k?
:???: :o[/QUOTE]

Dat zat ik me ook al af te vragen....
Lanah

Bericht door Lanah »

volgens mij staat de k voor kilo of te wel 1000

40K betekent dus 40.000
tracy

Bericht door tracy »

In de financiële wereld wordt 1.000 vaak afgekort met k.
Klick

Bericht door Klick »

Het is puur afhankelijk van welke AOV je hebt.
Ik heb het nagevraagd bij mijn AOV en bij mij ook tot AOW dus geen gat.. hoever ze de AOW leeftijd ook opschuiven.

Dat plafond.. moet je ook navragen bij je verzekeraar.. dat is bij sommige wel en sommige niet het geval.
Knillis

Bericht door Knillis »

Bedankt voor de uitleg. Ik moet dus bekennen dat ik niets heb met de financiële wereld.

Maar ik heb helaas geen antwoord op de vraag van Zeiler.
heleendr

Bericht door heleendr »

Hoi

Omdat ik zo stom geweest ben minder uren te gaan werken
Van 40 uur per week naar 32 en vervolgens naar respectievelijk 28 en 24 uur (dit op aanraden van het gak, het latere uwv) en er geen aanvulling op kreeg, het was immers boven het bijstandsuitkering niveau is mijn wao nu gebaseerd op het salaris van 24 uur werken

Maarrr ik krijg omdat het nog onder de huidige bijstandsnorm is
Nu wel ipv 70% wao nu 95%....Dit omdat ik bloedlink, rood gloeiend en wit heet geworden ben.

Maar een pensioen opbouw heeft nooit plaats gevonden, tenminste niet bij mijn werkgevers.
Het bedrijf waar ik de meeste uren maakte, is in de tijd dat ik er werkte 3 maal failliet gegaan, overgenomen en nog eens een flink aantal keren op de fles gegaan

Het kleine beetje extra wat ik spaar is leuk voor de belasting
Ik vrees dat er met alleen aow en geen pensioen voor mij weinig zal veranderen

Het blijft op een houtje bijten nu en later
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp