Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Autorijden en ms

Alles omtrent werk en uitkeringen
NaaNaa90

Bericht door NaaNaa90 »

Superfijn dat mag en kan rijden! Ik hoop dat je nog vele jaren door kunt blijven rijden.

Zelf heb ik eraan moeten toegeven dat ik niet achter het stuur mag gaan zitten, helaas!

Geniet ervan!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sharon

Bericht door Sharon »

Wat jammer NaaNaa90 :(

Ik woon in een klein dorpje waar geen supermarkt is en ov is. Autorijden is dus behoorlijk noodzakelijk voor me. Hopelijk kan en mag ik dat nog vele jaren doen.
An19250995

Bericht door An19250995 »

Dit vroeg ik mij ook af en heb het vorige week aan de neuroloog gevraagd. Hij gaf aan mij aan dat ik het niet hoefde te melden bij het CBR, dat vond hij eigenlijk onnodig en teveel geregel voor niks :p
Dus misschien is het het slimst om aan je arts te vragen.
Martin1967

Autorijden

Bericht door Martin1967 »

Autorijden

Nou ik ben dus chauffeur en moest een nieuw rijbewijs
Nou ben er bijna 8 maanden mee bezig geweest
Met dank aan het cbr
Als die wat makkelijker zouden zijn was het allemaal niet zo moeilijk
Had beter niets kunnen zeggen
Moet nu elke 3 jaar gekeurd worden door een neuroloog van een ander ziekenhuis
Sander Almere

Bericht door Sander Almere »

Een ieder moet zich bewust zijn of het autorijden zodanig slechter is dat je gekeurd moet worden. Tjdens een schub moet je gewoon niet rijden om misverstanden te voorkomen.

Zelf vind ik dat het autorijden zodanig goed is dat er van keuringen geen sprake hoeft te zijn. En een ieder die zich wel laat keuren twijfelt dus of de MS invloed heeft op het autorijden of wilt zich indekken, indien zonnodig.
Marteg51 † 31-07-2017

Auto via UWV

Bericht door Marteg51 † 31-07-2017 »

Auto via UWV

Beste Forumleden,

Ik heb 8 weken geleden een vervoersvoorziening aangevraagd bij het UWV.

Nu heb ik via mijn contactpersoon daar gehoord dat zij het advies willen geven om mij een bruikleenauto te verstrekken, en ook vergoeding voor een paar gewenningslessen omdat ik al een tijdje niet meer heb gereden. Iets waar ik natuurlijk erg blij mee ben !

Aangezien je aan mij wel kunt zien dat ik slecht loop twijfel ik nu of ik de procedure bij het CBR voor een eigen verklaring alvast moet gaan opstarten omdat ik heb begrepen dat hier ook weer de nodige tijd overheen gaat.

Zelf denk ik dat ik nog goed kan rijden al heb ik een paar jaar met een enkele uitzondering niet meer gereden dus hoe het nu zou gaan is even de vraag. Kan wel redelijk goed in-en uitstappen.

Heb ook gezien dat er aan het aanvragen van een eigen verklaring een flink kostenplaatje hangt..

Wat raden jullie mij aan : toch een eigen verklaring aanvragen of eerst de proeflessen afwachten (mag er 5 volgen) ? Graag jullie advies. Alvast dank !
Antoinette

Bericht door Antoinette »

Hallo Mateg51

Ik wil je niet ontmoedigen maar het CBR wordt hoe langer hoe strenger. Als je hun formulieren naar waarheid invult (en dat zul je ongetwijfeld doen neem ik aan), gaan ze je aan allerlei testen onderwerpen. En dan is het nog maar de vraag of je met jouw ziektebeeld een rijbewijs überhaupt [B]krijgt[/B].

Ik heb mijn rijbewijs ook nog maar ik rij al 15 jaar niet meer.
Ik vind de risico's te groot met de heksenketel van het hedendaagse verkeer. Zowel voor mijzelf als voor de medeweggebruikers.

Maar dat zijn keuzes die iedereen voor zichzelf moet maken en afwegen.
Sara

Bericht door Sara »

Hoi Marteg,

op je vraag heb ik niet direct een goed antwoord, maar ehm... kan UWV niet iets beters adviseren op dit moment? Zou je - in ieder geval tijdelijk - niet beter geholpen zijn met pakweg twee keer per week taxivervoer? Ik zou daarover nadenken en - afhankelijk van je eigen conclusie natuurlijk - erover communiceren met UWV.
abceetje

Bericht door abceetje »

[QUOTE=Antoinette;1083697]En dan is het nog maar de vraag of je met jouw ziektebeeld een rijbewijs überhaupt [B]krijgt[/B].
[/QUOTE]

Nou, hier ben ik het niet zo mee eens. Mijn ervaring is dat het CBR er juist alles aan zal doen om je mobiel te houden. En ja, daar hangt wel een kostenplaatje aan. Wel is het zo dat als je een auto moet laten aanpassen zodat jij er veilig mee kan rijden, je deze kosten mag opvoeren bij de belastingdienst.

Ik weet niet precies wat jou moeilijkheden zijn op het gebied van auto rijden maar ik heb bijv remmen en gas geven op handbediening omdat ik geen gevoel in mijn voeten heb. Maar zelfs mensen die rolstoelgebonden zijn of arm/hand problemen hebben kunnen auto rijden! Er zijn zoveel aanpassingen te krijgen dat het eigenlijk altijd wel lukt om iemand met een lichamelijke beperking aan het rijden te houden.

MS hebben is geen reden tot afkeuren.

Veel succes met jou traject en vraag anders inderdaad het UWV nog eens om advies.
Als je een eigen verklaring invult, hou dan rekening met minstens een aanvraagtijd van 3 maanden.
En waarschijnlijk een rijbewijs met de geldigheid van 3 jaar of als je geluk hebt van 5 jaar.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Marteg51;1083691]
Wat raden jullie mij aan : toch een eigen verklaring aanvragen of eerst de proeflessen afwachten (mag er 5 volgen) ? Graag jullie advies. Alvast dank ![/QUOTE]
Ik neem aan dat je nu nog een geldig rijbewijs hebt?
Dan zou ik eerst minimaal 1 proefles aanvragen; gewoon om te kijken of autorijden gaat lukken. Als dat het geval is, kan je de volgende lessen gewoon nemen, de procedure voor de Eigen Verklaring starten (EV+bezoek neuroloog etc. komen snel boven de 250,-) en tot dat is afgerond gewoon blijven rijden.

Let wel op als je bijvoorbeeld alleen nog in een automaat kan rijden; het CBR zal je dan, in strijd met Europese regelgeving, een beperking tot privegebruik opleggen; Woon-werk verkeer mag dan wel. Die hele soap kan je hier op het forum vinden als je zoekt op 'code 100'.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp