Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Autorijden en ms

Alles omtrent werk en uitkeringen
Marteg51 † 31-07-2017

Autorijden en ms

Bericht door Marteg51 † 31-07-2017 »

Beste forumleden,

Een van de dingen waar ik erg naar uitkijk is weer auto te gaan rijden (ben hard aan het sparen voor een tuutje).

Nu lees ik dat er wordt aangeraden om bij/via het CBR een geschiktheidsverklaring aan te vragen ?

Mocht je als MS-er een ongeluk krijgen/veroorzaken dan zou een verzekeringsmaatschappij de schade volledig op jou kunnen verhalen als niet eerder bekend was dat je ms hebt en dus mogelijk minder geschikt om te rijden.

Hebben jullie hier ervaring mee ? Is het raadzaam om een allrisk verzekering af te sluiten ? Ik heb zelf net een paar maanden de diagnose gehad en het jaar ervoor heb ik ook een paar keer probleemloos gereden (geen uitval/slechtzien etc)

Graag hoor ik jullie ervaringen hiermee. Dank !
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Marteg51;1077774]
Graag hoor ik jullie ervaringen hiermee. Dank ![/QUOTE]
Helaas is daar geen eenvoudig antwoord op te geven, maar er is al wel heel wat over geschreven: [url]http://www.msweb.nl/forum/showthread.php?t=34646[/url]

Op basis van mijn persoonlijke ervaringen zou ik je adviseren om, zeker als je nog geen met het rijden interfererende beperkingen heb, zolang mogelijk bij het CBR weg te blijven; in elk geval tot ze daar hun zaakjes op orde hebben.

Met allrisk verzeker je ook je eigen auto, ipv alleen de schade die je bij de tegenpartij veroorzaakt. De afweging of je allrisk neemt of niet is niet veel anders dan wanneer je geen MS hebt.
Sharon

Bericht door Sharon »

Zoals Jrs77 als schrijft, heeft de afweging van al dan niet all risk verzekeren niet te maken met MS. Koop je een nieuwe of nieuwere auto is de afweging voor all risk verzekeren niet zo moeilijk, koop je een oudere auto gaat de afweging zwaarder meetellen.

Ik heb lang auto gereden zonder het te melden bij het CBR. Je zag niets aan me en ik had geen beperkingen, toen ik deze echter wel kreeg heb ik me gemeld bij het CBR.

Succes met het sparen en kopen van een auto!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ze mogen nooit zomasr in jouw medische dossier kijken of je misschien ms hebt en daardoor een ongeluk hebt veroorzaakt. Dat is bij wet verboden.

Als jij echter een kruk of rolstoel in je auto hebt liggen, dan zou dat aanleiding kunnen zijn voor een onderzoek. Je mag namelijk met een gekneusde enkel ook niet rijden.

Ik heb ook niets gemeld bij het cbr. Ook niet toen ik mijn rijbewijs ging verlengen. Je ziet niets aan mij en ik weet zelf het beste dat ik niet moet rijden als ik moe ben. Ik zag het niet zitten om elke 3 jaar 500 euro en veel tijd kwijt te zijn om weer een rijbewijs te krijgen.
Lanah

Bericht door Lanah »

Hi,

Ik heb afgelopen november ook een eigen verklaring ingevuld bij het CBR (± 35 euro). Vervolgens naar mijn eigen neuroloog die een aanvullend formulier heeft ingevuld. (0 euro)

Je eigen neuroloog mag je tegenwoordig "keuren"maar niet iedere neuroloog wil dit ook daadwerkelijk doen.

Vervolgens uitnodiging voor een rijtest met eigen auto bij het CBR (alleen benzine kosten)

Daarna kreeg ik bericht van het CBR dat ik geen beperkingen krijg en een rijbewijs met een geldigheid voor 5 jaar (rijbewijs verlengd bij de gemeente ± 40 euro).

Wel met de opmerking van het CBR om na te denken over een automaat. Dat was ik toch al van plan maar wilde niet deze beperking direct opgelegd krijgen.

Nu moet ik zeggen dat mijn MS de laatste tijd nagenoeg stabiel is, ik geen schubs meer heb en dat de neuroloog ook aangaf dat hij een rijbewijs voor 5 jaar aan zou geven.

Maar ik hoor van velen MS-ers dat je vaak een rijbewijs krijgt voor slechts 3 jaar.

Vervolgens heb ik mijn autoverzekering gebeld en gemeld dat ik een rijbewijs heb met een beperkte geldigheidsduur. Dit zouden ze noteren.

Uiteindelijk viel het allemaal mee. Maar het duurde wel lang, ik had gelukkig geen haast. Ik voel me nu iets prettiger nu ik het gemeld heb bij het CBR.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Lanah;1077808]
Vervolgens heb ik mijn autoverzekering gebeld en gemeld dat ik een rijbewijs heb met een beperkte geldigheidsduur. Dit zouden ze noteren.
[/QUOTE]

Mag ik vragen waarom je dat hebt gedaan? Als je een geldig rijbewijs hebt (of hij nou 3, 5 of 10 jaar geldig is) dan maakt dat toch niet uit voor de verzekering?
Lanah

Bericht door Lanah »

Ik heb dit gedaan om geen gedoe te krijgen met de verzekering mocht er iets gebeuren.

Ik heb een gehandicaptenkaart in de auto en loop met een stok. Stel dat er iets zou gebeuren dan kan de andere partij daar mogelijk misbruik van maken.

Ik heb begrepen dat als je medische situatie wijzigt dat je dit moet melden en niet alleen bij het CBR.
Als je dat niet zou doen dat je dan mogelijk onverzekerd rondrijdt.

Ik vind dat ik prima kan autorijden en het is nu heel prettig dat het CBR dat ook vind.

Ik heb bij de verzekering ook gemeld dat ik een medische verklaring heb ingevuld.

Ik besef me dat het geen vrijbrief is; maar hoop in de toekomst eventuele problemen mee te voorkomen. Van een andere MS collega had ik het advies gekregen om dit ook te melden bij de verzekering.

Maar ik wil niemand "bang"maken een ieder moet hierin zijn eigen overweging in maken.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Als ik een gehandicaptenparkeerkaart en een stok zou hebben, zou ik het ook melden bij het cbr. Dan ben je duidelijk zichtbaar fysiek beperkt.

Wel fijn om jouw verhaal te lezen lanah, dat het qua kosten in ieder geval ook minder hoog kan.

Ik ga er vanuit dat het kosten zijn die ik ooit zal gaan maken, omdat ik uiteindelijk fysiek achteruit ga, maar voorlopig zie ik het nut er niet van in. Een hoop kosten en gedoe en er is geen reden om mij niet te laten rijden.

Zelfs mijn neuroloog zei 'ik zie geen reden waarom ze dat hoeven weten'
Lanah

Bericht door Lanah »

Toeter,

Zo dacht ik er een aantal jaren geleden ook over, mijn neuroloog vond het destijds ook niet nodig om te melden.

Maar helaas mijn situatie veranderde en dus toch de stap gezet.

Ik was ook bang voor alle "horror" verhalen hier op het MS web. Maar ben content dat het toch nog relatief eenvoudig is verlopen.

Wat ik wel belangrijk hier vind om hier te melden is dat als je je eigen verklaring koopt bij het CBR, je dan na circa een maand een formulier krijgt van hun dat de neuroloog moet invullen.

Ondanks dat ik had aangegeven gekeurd te willen door mijn eigen neuroloog op 1 dec. Kreeg ik dit formulier op 2 dec toegestuurd. Gelukkig wist mijn neuroloog dit formulier ook te vinden op internet.
Sharon

Bericht door Sharon »

Bij mij is er duidelijk te zien dat er qua lopen iets met mij aan de hand is. Daarnaast heb ook ik een gehandicaptenkaart en loop ik voor langere afstanden met een stok.

Mijn neuroloog vond een keuring niet direct nodig, maar toen ik hem vroeg of hij zwart op wit wilde verklaren dat ik rijbevoegd was enz, kon hij dat niet afgeven. Dat was voor mij het moment om me te melden bij het CBR.

De aanvraag verliep bij mij niet helemaal soepel, mede omdat het CBR continue aanvullende vragen had. Echter viel het qua kosten bij mij ook wel mee. Wel heb ik helaas maar een rijbewijs voor 3 jaar gereden en moet ik hem volgend jaar alweer verlengen. Aan de andere kant ben ik al heel blij dat ik gewoon mag en kan rijden 😊!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp