Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Onbegrip......vervoer naar werk

Alles omtrent werk en uitkeringen
Marteg51 † 31-07-2017

Onbegrip......vervoer naar werk

Bericht door Marteg51 † 31-07-2017 »

Beste forumleden,

Inmiddels mag ik - na bijna vier maanden afwezig te zijn geweest - op arbeidstherapeutische basis 2 x 2 uur werken op een andere locatie dichterbij mijn woonplaats. Dit heb ik geprobeerd met de trein maar het stukje lopen (5 min.) is al een behoorlijke opgave. Maar goed, ik strompel ernaar toe.

In de toekomst word er van mij verwacht dat ik 2 x per week op een verdere locatie ga zitten. Deze locatie is 5 kwartier reizen met de bus en dan nog 10 minuten lopen (voor mij geen doen meer op dit moment).

Ik heb nog steeds geen uitslag van mijn uwv aanvraag over een vervoersvergoeding maar gezien mijn inkomen van vorig jaar zal dit afgewezen worden.

Nu merk ik al aan bepaalde collega's dat zij het niet snappen dat ik niet eens 10 minuutjes kan lopen om naar kantoor te komen. Ik ben het eerlijk gezegd een beetje zat om dit elke keer maar weer uit te leggen. Volgens mij wordt ik als een aanstelster gezien.

Maar het lukt mij gewoon echt niet ! En elke keer een lift vragen aan een collega.. .nou ze zien mij aankomen.
Ik zit hier best mee in mijn maag.

Vraagje : is de werkgever verplicht om iets te regelen voor een werknemer als het niet meer mogelijk is om gebruik te maken van het OV ? En hebben jullie hier ervaring mee ? Ik wil toch graag contact blijven houden omdat ik anders erg weinig sociale contacten meer overhoud.... graag jullie advies ! N.b. ik heb geen partner die mij kan vervoeren en ik heb geen eigen vervoer.
dientje

Bericht door dientje »

ik denk dat je het beste naar een gemeente kan gaan .. of het MEE die weten ook veel.
Emile D

vervoer

Bericht door Emile D »

vervoer

Ik zelf heb veel hulp bij dit soort zaken aan mijn huisarts en neuroloog.

Als het reizen teveel voor je is dan kan de neuroloog bepalen of je wel of niet moet doorgaan op deze manier.

Zijn beslissing is doorslag gevend.
Annemarie 1958

Bericht door Annemarie 1958 »

Moeilijke situatie, heb je er al met de arbo arts over gesproken?
Dat je echt wel wil, maar dat het niet lukt om die afstand te reizen en lopen? Of hij/zij voor een oplossing kan meedenken.
Want al het reizen is afgrijselijk vermoeiend.

En een gesprek met je leidinggevende?Zou die met je mee willen /kunnen denken?

En zou de gemeente niet kunnen meedenken zodat je een pas krijgt voor de regiotaxi, is ook vermoeiend maar is in ieder geval van deur naar deur.Snap dat je het een moeilijke situatie vindt. Sterkte...
Billy

Bericht door Billy »

Ik heb destijds van het UWV een scoot gekregen, daar moest ik zijn voor vervoer naar werk.

Sterkte met alles, altijd leuk zo'n reacties :ogen:
ducaatje

Bericht door ducaatje »

Schakel MEE en het UWV in. Zij kunnen hulp geven mbt vervoer richting werk.

Je werkgever is overigens niet verplicht om dit te regelen. sterker nog, als je niet komt, ondanks je beperking met de afstand, dan kan dat gezien worden als werkweigering en kan je salaris gekort of zelfs stop worden gezet.

Niet eerlijk, maar er is jurisprudentie over dat dit mag.
Maar hoe coulant is jouw werkgever? Is hij bereid mee te denken en welwillend over vervoer? Wellicht is er ergens een subsidiepotje vanuit het uwv zodat je werkgever gecompenseerd wordt, maar dat zou je na moeten vragen.
Emile D

Bericht door Emile D »

"op arbeidstherapeutische basis 2 x 2 uur werken"

Dit geeft aan om te proberen wat mogelijk is.
Werk weigeren is hier dus geen sprake van.
Een briefje van de huisarts/neuroloog met de max. belastbaar reistijd is genoeg om een betere regeling te krijgen.

b.v. vervoer op maat.
uwv_webcare

Bericht door uwv_webcare »

Hallo Marteg51,

Ik kan me voorstellen dat je onderzoekt of je hier ondersteuning bij kan krijgen. Als je een duurzame ziekte of handicap hebt kun je bij het UWV een vergoeding aanvragen voor vervoer naar je werk.

Ik maak uit je bericht op dat je zo'n vergoeding hebt aangevraagd: als je dat hebt gedaan wordt daar binnen 8 weken over beslist. Ik betwijfel of de aanvraag zal worden afgewezen op basis van je inkomen. Wel wordt er vaak een eigen bijdrage gevraagd en dien je te voldoen aan de algemene voorwaarden. Bovendien zijn er normbedragen vastgesteld:
[url]https://www.uwv.nl/particulieren/formul ... -2017.aspx[/url]

Dit is de pagina waar je zo'n vergoeding aanvraagt, je vindt er ook de algemene voorwaarden:
[url]https://www.uwv.nl/particulieren/voorzi ... il/vervoer[/url]

Succes met je werk!

Met vriendelijke groet,
Harold
UWV Webcare Team
Marteg51 † 31-07-2017

Uwv

Bericht door Marteg51 † 31-07-2017 »

Uwv

Beste Harold,

Wat aardig en wat een uitgebreide uitleg !Ja ik heb inderdaad een voorziening aangevraagd.
De dame van het UWV had het trouwens over mogelijk recht op een leenauto ipv taxivergoeding ondat dit goedkoper zou zijn.

Ik ben blij met alles en hoop binnenkort met een positief bericht te komen !

Iedereen weer bedankt voor het meedenken !
uwv_webcare

Bericht door uwv_webcare »

Hallo Marteg51,

Graag gedaan. Een leenauto kan inderdaad een mogelijke optie zijn bij een vervoersvoorziening. Succes met je aanvraag!

Met vriendelijke groet,
Harold
UWV Webcare Team
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp