Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Smart Drive of zoiets

Alles omtrent werk en uitkeringen
nora † 26-06-2020

Bericht door nora † 26-06-2020 »

Beste mensen,

Ik ben erg blij dat jullie je ervaringen met mij (ons) delen.

Zal nu wat hulpmiddelen zelf gaan uitproberen. Dat duurt wel even, want ga nu eerst ff op vakantie (helaas dus nog zonder 'steun' :( )

Komen er ook wel bedrijven bij je thuis, om het uit te proberen?
bart

Bericht door bart »

Mijn WMO vergoedt maar 1 elektrisch hulpmiddel. Het is dus bijvoorbeeld òf de scootmobiel òf een Elro òf een elektrische aandrijving òf een e-bike.

Ik wil mijn scootmobiel graag houden omdat mijn hulphond mee kan (evt. op de verlengde voetenplank) en ik een aantal keer per dag met hem naar buiten ga, bovendien kan ik er al mijn boodschappen op mee nemen.

Echter.....ik kan er ingewikkelder mee een restaurant in, naar een dokter, of bij mensen op bezoek. Hij moet dan buiten blijven staan en dan heb ik ter plaatse geen rolstoel. Ook kan ik er alleen maar mee in de regio, want hij past niet in een gewone auto en de Valyskilometers zijn maar beperkt. Hij is ook te lang om in de trein te kunnen.

Ik heb een goede handbewogen rolstoel, maar kan deze maar heel erg kort en alleen op een heel gladde ondergrond zelf bewegen.

De ergotherapeut en revalidatiears gaan wederom, ik geloof al voor de vierde keer, elektrische ondersteuning aan vragen.

Ooit schafte ik zelf tweedehands E-fix aan (in Duitsland, veel goedkoper) zeker naar tevredenheid qua rijden, maar heel erg zwaar alles bij elkaar. De wielen, de accu's.....niet even gemakkelijk om te bouwen tot handbewogen rolstoel.

Nu ga ik voor de [B]Lightdrive,[/B] o.a. omdat deze een pookje heeft en verder om redenen die Stuiterbal ook al noemde.

Wanneer je, net als ik ataxie / aansturingsproblemen hebt is de Smartdrive niet te doen. Ik heb het geprobeerd en het werd niks. Ik moet kunnen zien, wat ik doe.

Als je inspanningsintolerantie hebt, dan is een systeem waarbij je iedere keer een zwengel aan de wielen moet geven, ook al is dit veel lichter dan normaal, eigenlijk ook een no-go.

Wil je echt langere afstanden afleggen, dan is een voorzetsysteem / ebike erg handig (gaat harder en heeft een veel grotere actieradius), er zijn er verschillende en erg uiteenlopend in prijs.
Nadeel daarvan is weer, dat je als je ergen of bij iemand gaat eten, het systeem wel los moet koppelen omdat je anders niet aan tafel kunt zitten. (tenzij je over kunt stappen op een gewone stoel) Het is echt een systeem voor buiten en niet zo geschikt als elektrische binnenrolstoel.
june

Bericht door june »

Bart, een aanpassing aan jouw rolstoel om beter en zelfstandig zelf te kunnen hoepelen is [B]geen[/B] elektrisch hulpmiddel!

Dit is een rolstoelvoorziening. En die mag jij gewoon naast jouw scootmobiel hebben! De rechter heeft dit jaren geleden al besloten Bart.

Een scootmobiel is een vervoersvoorziening Bart.

Een (electrische) rolstoel is een hulpmiddel. Jij mag een hulpmiddel en een vervoersvoorziening hebben Bart.

Dus een electrische rolstoel (hulpmiddel) naast een scootmobiel mag volgens mij best.

De gemeente doet er alles aan om de mensen dom te houden! Echt te walgelijk voor woorden.

Zoals jij jouw situatie beschrijft Bart is toch schrijnend? Jij kan nog geen kant op.

Bart, aanvragen. En als jouw gemeente weer weigert stap dan naar de rechter. Schakel jouw rechtsbijstand in, of vraag of de Stichting MEE jou wil bijstaan voor de rechter.
bart

Bericht door bart »

Zeer bedankt voor je reactie, June!

Toevallig vertelde iemand in de wachtkamer van de revalidatie precies hetzelfde!

Nu ben ik extra gemotiveerd het wéér te gaan proberen!
Rutje

Bericht door Rutje »

Ik heb een lightdrive op mijn rolstoel en heb een driewielfiets met trapondersteuning en gewoon via de WMO. Dit moeten ze gewoon doen. Succes.
bart

Bericht door bart »

Bedankt, Rutje
Draakje

Bericht door Draakje »

Ik zou dit ook graag aan willen vragen, maar toen ik een driewielerfiets aan wilde vragen kreeg ik te horen dan eigen bijdrage 175 euro per maand was.

Dat werkt behoorlijk ontmoedigend want een jaar EB betalen en je hebt zo'n fiets zelf gekocht!

Hoe het met een aankoppelstuk zit voor gewone rolstoel weet ik niet en durf ik niet eens meer te vragen.
Tinkerbel

Bericht door Tinkerbel »

Ik herken zo enorm die frustratie waar je mee te maken hebt als je in die molen zit van chronisch ziek zijn.

Ze zeggen van alles en schrikken je af met eigen bijdrages! Het verschilt inderdaad per gemeente, maar ik heb dus een handbike en een smartdrive. Ik heb geen scootmobiel want ik kan niet lopen of in/uit stappen.

Bart laat je dus niet afschrikken. Het klopt wat june zegt. Ik ben erg geholpen meteen smartdrive (met name buitenshuis) maar voor iedereen is dat anders en de gemeente heeft vanuit de WMO de verplichting om een zo goed mogelijk hulpmiddel/voorziening televeren. Je kunt eerst uitproberen of het wat voor je is.

Ik heb ook emotionwielen (ook erg xwaar) geprobeerd maar dat vond ik persoonlijk helemaal niks voor mij
Riwidi

Bericht door Riwidi »

Aanpassingen die inderdaad aan je rolstoel kunnen en zodanig zijn dat ze daarmee niet praktisch op een ELRO lijken , zijn inderdaad rolstoelvoorzieningen en geen vervoersvoorzieningen.

Ik heb bijna 10 jaar geleden al een zaak hierover gewonnen ( in mijn geval emotionwielen ) , ik moest hiervoor wel de gemeente voor de rechter halen , maar goed , het is gelukt .

Heel veel succes !

p.s. Ik twijfel of een Elro naast een scootmobiel mag. Vandaar de opmerking.

Riwidi
Annemarie 1958

Bericht door Annemarie 1958 »

Heb dit topic door gelezen, nuttige tips staan erin. Wil nog geen elro, dat is me nog een te grote stap.

Ben hard aan het twijfelen wat het (voor mij) gaat worden, de light drive of de smart drive. De ergotherapeut raadt me de smart drive aan, mede omdat die lichter is.
Nora, heb jij de keuze al gemaakt?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp