Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Smart Drive of zoiets

Alles omtrent werk en uitkeringen
nora † 26-06-2020

Smart Drive of zoiets

Bericht door nora † 26-06-2020 »

Het lukt mij niet zo goed meer om een flink stukje te rollen en daarom kijk ik al een poosje uit naar 'elektrische ondersteuning' voor mijn rolstoel.

Waarom dan niet meteen een geheel elektrische rolstoel? Daar heb ik diverse redenen voor. Eerst wil ik de ondersteuning proberen.

Een tijd terug heb ik wel eens een Smart Drive gezien. Dat is een elektrisch voortbewogen wieltje aan een verlengstuk. Die klik je achter aan de onderkant van je rolstoel en dan rijdt je zo'n 8 a 9 km per uur.
(kijk voor een voorbeeld op de website van [url]www.doubleperformance.nl[/url])

Heeft iemand hier ervaring mee?
Of heb je misschien ervaring met iets soortgelijks - want er zijn vast ook wel andere mogelijkheden.

Ik hoop op veel ervaringen en advies !
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik heb een efix ondersteuning gehad op mijn handrolstoel en dst beviel mij héél goed.

Als je op Google kijkt onder de term efix kom je vast het nodige tegen.

De stoel wordt natuurlijk wel een stuk zwaarder en het uit elkaar halen om de stoel in de auto te kunnen meenemen is echt een heel werk.

Wij hebben daarom een VW Caddy aangeschaft met een hydraulisch hijssysteem zodat de rolstoel in z'n geheel in de laadruimte van de auto gezet kon worden.

Helaas viel er aan die stoel niets aan te passen voor wat betreft het verstellen van de rugleuning en de zitting en dus moest ik na een paar jaar afscheid nemen van die stoel.

Maar wat betreft het voortbewegen met de stoel met efix, dat ging super. Er wordt links of rechts bij de armleuning een pookje gemaakt waarmee je de stoel bestuurt.

Misschien is dit ook een prettig systeem voor jou.
Succes met je zoektocht.
nora † 26-06-2020

Bericht door nora † 26-06-2020 »

Dank je wel Knillis - ik ga op onderzoek.

........ en hoop nog meer ervaringen te horen.
Speedy

Bericht door Speedy »

Ik hoor veel positieve ervaringen over de [URL="http://www.lightdrive.nl/Light_Drive_Ro ... /Home.html"]Light Drive[/URL]

Van de forumleden Klooriaantje, Janny2 en Wielen weet ik dat ze de Light Drive hebben.
stuiterbal

Bericht door stuiterbal »

Ik heb ook een LightDrive en ik ben er nog altijd bijzonder enthousiast over. Bij mij ging het langer zelf rollen ook niet meer zo goed en ook ik zocht een tussenfase voor de compleet electrische rolstoel.

Via de link van Speedy zie je hoe een LightDrive eruit ziet.
Het voordeel van de LightDrive is dat het op een gewone handbewogen rolstoel kan. Ik kan dus altijd kiezen om de LightDrive erop te zetten of eraf te laten. Het opbouwen is een kwestie van even wat handigheid krijgen, maar dan is het goed te doen. Je moet wel de aandrijfstang (ca 8 kg) kunnen tillen en daar heb je 2 handen voor nodig.

Alles kan los mee in een gewone auto en ik kan hem zelf opbouwen, dus ik ben en blijf zoveel mogelijk zelfstandig. Niemand hoeft mij te duwen, niet op korte en niet op lange afstand en gewoon zonder verzuring gezellig naast iemand 'lopen'.

Mocht je hem eens willen uitproberen, kun je altijd contact opnemen met Mobility & You (035 - 711 8 711). Ze komen met alle plezier bij je langs en dan mag je hun showmodel uitproberen zonder enige verplichting tot koop.

Heb je nog vragen, laat het maar weten!
klooriaantje

Bericht door klooriaantje »

De LightDrive is echt ideaal.
Marlies0

Bericht door Marlies0 »

Ik heb de smart drive en vind hem geweldig.
Snel aan te koppelen en met een freewheel er bij helemaal ideaal als je van de gebaande wegen af wil.
Ik heb hem via de wmo.
Freewheel moet je wel zelf betalen.
nora † 26-06-2020

Veel dank

Bericht door nora † 26-06-2020 »

Veel dank

Dank voor de reacties.

Een 'Light Drive' was ik ook 'tegengekomen', Ik heb alleen zo'n zware, ouderwetse zwarte rolstoel en ik ben bang dat de rugleuning dan niet meer 'naar achteren' kan (zoals bij een tuinstoel zeg maar).

Ik wil graag af en toe een tukje doen in mijn rolstoel. Het werkt alleen helaas nog niet zo, dat ik de rugleuning zelf naar achter kan verzetten :(

De leuning naar achteren lijkt me bij de Smart Drive geen probleem. Maar die hulpmiddelen kosten wel wat, vandaar dat ik graag ervaringen wil horen.

Mooi dat je de Smart Drive via de Wmo kunt krijgen - maar wel vreemd dat dat niet geldt voor de Light Drive. (of zou zoiets afhangen van de gemeente waar je woont?)
Speedy

Bericht door Speedy »

De [URL="http://www.sunrisemedical.nl/quickie/wheeldrive"]Wheeldrive[/URL] zou ook iets voor jou kunnen zijn.

Het systeem is vergelijkbaar met E-motion en Efix, maar biedt daarnaast de mogelijkheid tot continu-aandrijving.

Forumlid Pokey heeft deze sinds kort.
DaPowerrr

Bericht door DaPowerrr »

Dat kan ook bij de twion van alber en die kun je middels je mobiel ook wegzetten...
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp