Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Jonge Belgische hockeydoelvrouw D'Hooghe: "Heb leren leven met MS"

Alles omtrent werk en uitkeringen
4tux

Jonge Belgische hockeydoelvrouw D'Hooghe: "Heb leren leven met MS"

Bericht door 4tux »

De Red Panthers spelen vanaf overmorgen de halve finales van de World League hockey in eigen land. Doelvrouw Aisling D'Hooghe, nog maar 22 maar al goed voor 134 selecties, onthulde aan de vooravond een geheim: ze heeft al van kindsbeen af multiple sclerose (MS). "Ik leid een volledig normaal leven", zegt ze in Le Soir.

D'hooghe kwam op 17-jarige leeftijd voor de Spelen van Londen 2012 in het doel terecht en ze staat daar nog steeds. Blijkt nu dat ze al die jaren iets voor zich heeft gehouden.

"Omdat ik geen zin had om het beeld van de mensen over mij te veranderen en ik op dezelfde manier wilde behandeld worden als elke andere Red Panther. Ik heb met mijn ziekte leren leven."

Toen ze 6 jaar was, sloeg de ziekte hard toe: ze zag dubbel, kon niet meer praten en was haar evenwicht kwijt. Ze lag maanden in het ziekenhuis, pas na een lange tijd en een hele batterij tests viel het verdict: MS. De oorzaak van de chronische, neurologische ziekte is onbekend en tot op heden bestaat er ook geen genezing, maar MS is niet besmettelijk en de meeste lijders hebben een normale tot bijna normale levensverwachting.

"Wil boost geven aan andere MS-zieken"

In Le Soir zegt ze waarom ze nu wel naar buiten komt met het nieuws dat ze aan de aandoening lijdt: "Ik denk dat mijn getuigenis andere mensen die de ziekte hebben een boost kan geven."

"Ik hoop hen ervan te overtuigen dat je een geheel normaal leven kan leiden, ook als je topsporter bent of geen alledaagse job hebt. Ik hoop dat dat een positieve impact heeft."

"Neem medicatie"

D'Hooghe legt uit hoe ze omgaat met haar ziekte: "Ik wil benadrukken dat ik volledig hersteld ben van die eerste aanval. Ik heb ook nog nog zoiets gelijkaardigs meegemaakt."

"De dokters hebben me steeds aangeraden om zoveel mogelijk te sporten. Ik heb nog af en toe opstoten, maar ik leef helemaal normaal. Hoewel ik natuurlijk sinds die periode medicatie neem."

"Ik word heel goed opgevolgd, elke drie maanden onderga ik een MRI-scan en neurologische en cognitieve testen."

"Ploegmaats dankbaar"

Hoe gaan haar ploegmaats van de nationale ploeg ermee om? "Heel normaal. Zes maanden geleden heb ik het aan de hele groep verteld, toen de coach aan iedereen vroeg om iets persoonlijks te onthullen. Wie het nog niet wist, heeft zijn houding tegenover mij niet aangepast. Daarvoor ben ik hen dankbaar."


bron: [url]http://sporza.be/cm/sporza/ander_nieuws ... /1.3006225#[/url]
1207

Bericht door 1207 »

straf dat ms al zo jong gediagnosticeerd kan worden,

blij voor haar dat topsport mogelijk is, ze volledig hersteld is, ...
vraag me alleen wat een 3 maandelijkse mri oplevert als je stabiel bent
Billy

Bericht door Billy »

Kan ook met medicatie te maken hebben, dan is zo vaak controle nodig.

Al heb ik geen idee welke medicatie er 16 jaar geleden al aan een kind van 6 gegeven werd?

Idd heel fijn voor haar dat het zo rustig verloopt!
belladonna

Bericht door belladonna »

Ik kan alleen maar wauw zeggen, diep respect.
Zo jong al de diagnose MS en dan op zo een hoog niveau topsport bedrijven.

Veel succes met je carrière en ik hoop dat
je nog jaren bij de top kan spelen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp