Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

‘Mensen behouden te gemakkelijk een uitkering'

Alles omtrent werk en uitkeringen
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=knutselsmurf;1092255]Dus onder het motto : [/QUOTE]

ik ben niet voor of tegen, ik vraag gewoon de financiële onderbouwing.
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

Die kende je al, vond je zelf 5 dagen geleden.

Ik vraag me af waarom je er hier om komt vragen. Mensen die echt verstand hebben van economie hebben uitgerekend dat het in Nederland 30 miljard zou kosten. Waarom heb je niet de moeite genomen om hun berekeningen te controleren ?
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=knutselsmurf;1092257] Mensen die echt verstand hebben van economie hebben uitgerekend dat het in Nederland 30 miljard zou kosten. [/QUOTE]
bedoel je die reportage?

uit basinkomen.nl
[QUOTE] het basisinkomen moet een voorziening zijn die voldoende is om een waardige levensstandaard mogelijk te maken die overeenkomt met de sociale en culturele standaard van het desbetreffende land.[/QUOTE]

760 is ruim onvoldoende, de berekeningen uit de reportage mogen verworpen worden aangezien het bestaansminimum in Ndl ca 1000 euro is. Elke berekening die een lager basisinkomen voorstelt
mag om diezelfde reden verworpen worden
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

Volgens mij is het idee van een basisinkomen niet, dat iedereen er van moet kunnen leven. Wat ik ervan begrepen heb, is dat het een bedrag onder het bijstandsniveau is, zodat mensen die niet kunnen werken nog steeds een toeslag nodig hebben. Maar mensen die wel kunnen werken krijgen er meer mogelijkheden door om hun leven in te richten zoals ze graag zouden willen, zonder dat ze meteen op straat staan, omdat ze geen jaar kunnen rondkomen van hun spaargeld.
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=knutselsmurf;1092277]Volgens mij ... [/QUOTE]
niet erg maar dat is dus 1 vd fundamentele problemen van heel dat basisinkomen en heel het idee momenteel.

niemand weet wat het concreet betekent, iedereen houdt er dus een eigen persoonlijke individuele interpretatie op na, niemand is het eens wat het moet vervangen of hoe hoog het bedrag dient te zijn.

da's de reden waarom mensen, van ultraliberalen tot communisten, het idee genegen zijn. iedereen vult het in met z'n eigen politiek wereldbeeld en eigen verwachtingen.

als ik basisinkomen.nl bekijk is het simpel
je moet er van kunnen leven en dan is 750 ruim onvoldoende
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

Wat is het probleem ?
Je vond het een paar dagen geleden te veel en nu te weinig ?

Het lijkt me geen [B]fundamenteel[/B] probleem dat de hoogte van het bedrag nog niet vast staat. Meer een detail dat nog uitgewerkt moet worden.
Je moet denk ik eerst als samenleving beslissen of je het wil.
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=knutselsmurf;1092283] Wat is het probleem ?
Je vond het een paar dagen geleden te veel en nu te weinig ?[/QUOTE]
ik weet niet eens hoeveel het is dat jij in gedachten hebt.

ik lees wel dat je er moet van kunnen leven.
dus als jij komt met bv 750, daar kun je niet van leven
kom je met 1200, daar kun je wel van leven, dan is het onbetaalbaar


[QUOTE=knutselsmurf;1092283] Meer een detail dat nog uitgewerkt moet worden.[/QUOTE]
dan stel ik een miljoen voor :)
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Een basisinkomen is onvermijdelijk. We kunnen niet anders met een dalende werkgelegenheid terwijl er steeds meer mensen komen.

[url]https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~ae7a45d8/[/url]

[url]https://www.youtube.com/watch?v=e-fAGSz ... e=youtu.be[/url]
Morg

Bericht door Morg »

Quote : Ik geloof dat het basisinkomen niet werkt. Het basisinkomen zou iets van 1500 euro zijn. Op je 18de thuiswonend, is dat onwijs veel geld. Ik denk dat dat verlammend werkt.

Ik denk dat ze dan juist de kans krijgen om iets te doen waar ze gelukkig van worden, en thuis wonen is echt niet de wens. Onze kinderen blijven langer thuis omdat ze geen geld hebben.

En voor mensen met extra wensen is er dan meer werk (hoop ik)
Geef toe, we hebben steeds minder mensen nodig voor veel dingen, en dat we als we iets doen waar we ook geestelijk wat rijker worden juich ik dat van harte toe.
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Vlinder70;1092291]
[url]https://www.youtube.com/watch?v=e-fAGSz ... e=youtu.be[/url][/QUOTE]

1e link kan ik niet lezen
2e link loopt weer op hetzelfde punt vast.

nogmaals
[QUOTE]
het basisinkomen moet een voorziening zijn die voldoende is om een waardige levensstandaard mogelijk te maken die overeenkomt met de sociale en culturele standaard van het desbetreffende land.[/QUOTE]

800 is ruim onvoldoende, dat de huidige bijstand zo laag ligt is geen argument en totaal irrelevant.
in België ligt het leefloon voor een alleenstaande even laag
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp