Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

‘Mensen behouden te gemakkelijk een uitkering'

Alles omtrent werk en uitkeringen
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

punt 1 : bewijs het

punt 2 : een andere optie is : het is gewoon een goed idee.

Je verdere argumenten kloppen ook niet.
Het bekendste voorbeeld komt niet uit IJsland, maar uit Canada.

Het huidige systeem kijkt helemaal niet naar wat iemand nodig heeft. Iedereen krijgt hetzelfde, wat je ook doet met je tijd, wat je behoeften ook zijn.
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=knutselsmurf;1091940]punt 1 : bewijs het

punt 2 : een andere optie is : het is gewoon een goed idee.

Je verdere argumenten kloppen ook niet.
Het bekendste voorbeeld komt niet uit IJsland, maar uit Canada.

Het huidige systeem kijkt helemaal niet naar wat iemand nodig heeft. Iedereen krijgt hetzelfde, wat je ook doet met je tijd, wat je behoeften ook zijn.[/QUOTE]

punt 1
bewijzen dat een basisinkomen niet werkt? als ik vertrek vanuit een bedrag van 1500 dan is de 1e commentaar dat dit bedrag te hoog ligt.

vertrek ik vanuit 800 dan de commentaar te laag ligt en ik heb geen idee wat dat bedrag dekt of zou moeten dekken.

punt 2
het lijkt een slim idee voor mensen die geen idee hebben van economie, klinkt hard maar dat is de realiteit.
geld dat de staat uitgeeft wordt eerst ergens weggenomen.
Dit is de link die veel mensen lijken te vergeten of niet eens meer beseffen. Gratis geld bestaat niet, het enige wat je kunt doen is geld bijdrukken en dan zit je direct in een hyperinflatie.

basisinkomen bovenop het huidig systeem is communisme. de belastingdruk zal verdubbelen en mensen werken per definitie gratis.

het tegenovergestelde, alles vervangen, is per definitie het opdoeken vd sociale zekerheid.
als je eerst geld afpakt en dan teruggeeft kun je natuurlijk evengoed de belastingen serieus verlagen en da's de liberale insteek voor het basisinkomen.
een tussenweg? dat is hetgeen we nu hebben.

hoeveel kost jouw ms je per maand? bij mij gaat het toch heel hard boven de 2000 euro.
ik zal dus heel vlotjes verhongeren als je die steun afschaft en botweg vervangt door 1500
ach, en ik zit nog maar aan het begin vd ziekte maar ik besef wel dat het mijn medemensen zijn (buren, ouders, de tandarts in W-Vlaanderen,) die dmv belastingen mijn zorg betalen en financieren.

ik weet niet hoe Ndl werkt maar ik denk toch dat jij meer krijgt als een gezonde Nederlander.
mischa

Bericht door mischa »

Wat ik misschien nog wel erger vind is dat wat vroeger betaald werk was nu door vrijwilligers wordt gedaan. Die verdringing van de arbeidsmarkt werkt niet mee tot een positief gevoel.
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

1207, de documentaire niet gezien?

Er is op dit moment trouwens ook een "proef" gaande in Nederland: [url]https://nos.nl/artikel/2151131-mijn-bas ... ompes.html[/url]

Groetjes, Vlinder
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Vlinder70;1091957]1207, de documentaire niet gezien?

Er is op dit moment trouwens ook een "proef" gaande in Nederland: [url]https://nos.nl/artikel/2151131-mijn-bas ... ompes.html[/url]

Groetjes, Vlinder[/QUOTE]

mooi dat je proef tussen aanhalingstekens zet

alle proeven komen op hetzelfde neer
we geven een kleine groep mensen extra geld en kijken dan hoeveel gelukkiger ze worden.

heel mooi maar de echte proef draait rond de betaalbaarheid vh systeem
geef 10 000 mensen elke maand 1000 euro extra, da's 10 miljoen per maand
deze 10 000 mensen moeten dus vanaf nu per maand samen 10 miljoen meer verdienen als dat ze tot nu deden.
bij die 10 000 zitten natuurlijk bazen die nu al 4 à 5000 netto verdienen, vergeet dat niet

kunnen ze dat of niet?

10 000 mensen die 1000 euro extra geven maar de kosten uitsmeren over pakweg 10 miljoen landgenoten is niet zo moeilijk. dan is dat een meerkost van 1 euro per persoon.

dat is de test en die is nog nooit gedaan
in finland is het basisinkomen 560/m. dat is wel een heel vrije interpretatie van het concept basisinkomen :)

ervan leven zal niet lukken, ik kan er net m'n sondes van betalen :)
Vlinder70

Bericht door Vlinder70 »

Heb je de documentaire bekeken?
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Vlinder70;1091978]Heb je de documentaire bekeken?[/QUOTE]

ja
de vraag rond financiering wordt niet beantwoordt.
belastingen verhogen en ervan uitgaan dat mensen hun gedrag niet veranderen?

in de reportage, compleet pro, blijven ze nog met een gat van 30 miljard zitten.

mensen zullen blijven werken en zullen blijven bezig zijn. Dat klopt maar voor de schatkist telt enkel belastbaar inkomen.
Voor de kinderen zorgen valt daar nu eenmaal niet onder, als pa merkt dat al het loon dat hij bovenop z'n basisinkomen verdient aan 80% belast zal worden dan is dat redelijk ontmoedigend.

je hebt macro-economische effecten
als elke koper/verkoper weet dat iedereen vanaf morgen elke maand 1500 meer kan uitgeven voor z'n afbetaling/huur dan passen de prijzen vd huizen en huurmarkt zich razendsnel aan de nieuwe situatie aan. de beoogde effecten verdwijnen razendsnel als sneeuw voor de zon en ik beweer dat armen dan ngo slechter af zijn als nu. Simpelweg omdat de corrigerende/regulerende invloed vd overheid er niet meer is.

dit zul je in de hele economie zien.
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

[QUOTE=1207;1091921]basisinkomen :)


prijzen zullen zich bliksemsnel aan het nieuwe inkomen aanpassen.

[/QUOTE]

Ik vroeg : bewijs het.
Je geeft geen antwoord.
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

Het basisinkomen is niets meer dan het anders organiseren van belastingen en uitkeringen, met het doel een aantal contraproductieve onderdelen ervan te verwijderen.

De economie is als een versnellingsbak. Wat er in gaat ( de motor ) en wat er uit gaat ( beweging ) blijft hetzelfde als je een beetje olie toevoegt.

Waar de tegenstanders moeite mee hebben, is dat het model uitgaat van een positief mensbeeld, waar zij een negatief mensbeeld hebben.
Ze kunnen zich gewoon niet voorstellen dat er mensen bestaan die dingen doen zonder tegenprestatie. Dat ze vrijwilligerswerk doen en software schrijven, zonder daar 1 cent voor te willen ontvangen.

Ik kost helemaal niks. Ik betaal netto meer verzekeringspremie dan ik declareer en mijn leefgeld is afkomstig van een lening met mijn huis als onderpand.
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

Ubermenschen als Mark Rutte doen hun werk met plezier, ook al betaalt het de helft van wat ze in het bedrijfsleven zouden kunnen verdienen, maar untermenschen komen hun bed niet uit zonder dwang.
Je ligt wakker van een wereld waarin untermenschen hun kutwerk niet meer willen doen en er geen stok meer is om ze te dwingen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp