Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

AOW-hiaat

Alles omtrent werk en uitkeringen
zeiler

AOW-hiaat

Bericht door zeiler »

Vrijwel alle lezers van deze site zullen straks te maken krijgen met een (aanzienlijk) AOW-hiaat dat ze voor (aanzienlijke) problemen zal plaatsen. In concreto; iemand die nu 50 jaar oud is zal vanaf leeftijd 65 t/m leeftijd 68 jaarlijk ca. € 15.000 minder te besteden hebben dan waarmee zij/hij waarschijnlijk rekening heeft gehoude, terwijl alle vaste lasten gewoon onverkort doorlopen. Voor een 'modaal' persoon betekent dit een inkomensachteruitgang van ca. 50%

Misschien moet de MS-vereniging nu eens in actie komen (want het lukt mij niet om ze 'in beweging' td krijgen!).

ACTIE!!!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Het gaat alleen om een eventueel aanvullend invaliditeitspensioen toch? Alle uitkeringen van het uwv lopen door tot de aow in gaat.

Heb je de vakbond al benaderd?

Ik denk dat de ms-vereniging een te beperkte groep is, aangezien het leeuwendeel van de mensen die hiermee te maken krijgt, een andere aandoening heeft. Het gaat om alle arbeidsongeschikten.
Lanah

Bericht door Lanah »

wat bedoel je ermee,

Ik ontvang nu een IVA en ontvang deze tot de pensioengerechtige leeftijd, waarschijnlijk 68.

Omdat ik al een tijd niet meer werkzaam ben, bouw ik geen pensioen meer op. Toen ik werkte heb ik wel pensioen opgebouwd.

In mijn specifieke geval, laat de pensioenleeftijd maar lekker oplopen, mijn IVA is hoger dan de AOW met mijn pensioentje. Maar ben me terdege van bewust dat dit niet voor iedereen zo is.

En voor mijn man is het prettig als het niet te snel oploopt.
zeiler

Bericht door zeiler »

Dat dacht ik eerst ook Toeter, maar dat is niet zo; het probleem zit 'm in de AOW, dat later ingaat, en niet wordt gecompenseerd door het reguliere pensioen. Misschien ligt dat anders bij mensen uit het onderwijs en/of mensen die pensioen opbouwen bij het ABP, maar dat weet ik verder niet. Geldt in iedèr geval niet voor mij!
Knillis

Bericht door Knillis »

Net even dit punt besproken met mijn man maar helemaal duidelijk is het ons toch ook niet. Ik hoop tenminste dat ik goed begrijp wat Knutselsmurf bedoelt :???:

Mijn WAO uitkering loopt gewoon door tot de officiële pensioenleeftijd maar wat gebeurt er met mijn invaliditeitspensioen?

Ik zou dat moeten navragen bij mijn pensioenfonds (Zorg en Welzijn). Het is geen geweldig bedrag per maand hoor maar dat bedrag(j) plots minder te besteden hebben, daar moeten we toch wel rekening mee houden.

Intussen even rondgekeken op mijn pensioenoverzicht en voor zover ik het goed begrijp blijff ik pensioen opbouwen tot aan mijn officiële pensioen leeftijd (momenteel 67 jaar en 3 maanden, maar dat kan nog wijzigen) en blijf ik dus ook mijn huidige invaliditeitspensioen gewoon ontvangen.

Maar ik ben met er van bewust dat voor mensen die bij bv APB of PFZW zitten vaak beter af zijn dan mensen die elders hun pensioen opbouwen.

Wat me wel direct duidelijk werd is dat ik na mijn officiële pensioen fors meer inkomen heb dan nu het geval is (pensioen+AOW).

Het zou voor veel mensen goed zijn dit eens uit te pluizen zodat je in ieder geval weet wat je te wachten staat. Maar ik vrees dat er grote verschillen zullen zijn, dus het zou wel iets moeten zijn wat meer aandacht krijgt.
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

[QUOTE=Knillis;1093365] Ik hoop tenminste dat ik goed begrijp wat Knutselsmurf bedoelt :???:
[/QUOTE]

Is dit gewoon een verspreking, of denken jullie dat ik achter de id van "zeiler" zit ?
Dat is niet zo.
Knillis

Bericht door Knillis »

Och sorry Knutselsmurf en Zeiler. ik haal twee namen door elkaar. Ik las de bijdrage van Zeiler vlak na mijn middagdutje, raakte geinteresseerd door hoe het in elkaar zou zitten en heb dus verkeerde namen genoemd met mijn duffe kop.

Dus overal waar in mijn bericht Knutselsmurf staat moet staan Zeiler.

Ik kan de naam aanpassen maar dan slaat jouw bericht weer nergens op, zeg jij maar wat je het liefste hebt.

Nogmaals excuses, volgende keer eerst even goed wakker worden voordat ik reageer.:o
zeiler

Bericht door zeiler »

Zeker niet; knutselsmurf en ik zijn 2 verschillende personen. Wat het AOW-tekort betreft geldt bij mij het volgende;

1. WAO + excedent komt in de plaats van mijn salaris. Het excedent is herverzekerd bij een particuliere verzekeraar en komt tot uitkering tot 65-jarige leeftijd. De WAO loopt in principe door tot de AOW ingaat. Dus zoals het er nu naar uitziet tot 69 jarige leeftijd (in mijn geval!).
2. Mijn reguliere ouderdonspensioen gaat in op 65-jarige leeftijd en wordt vanaf 69 jaar verhoogd met de AOW.

In mijn geval ontstaat er dus een hiaat vanaf 65 tot 69 jaar ter grootte van de AOW, ofwel ca. € 15.000 bruto voor 2 personen (nominaal, voor iedereen gelijk!).

Hoe eea bij jou uitpakt kan anders zijn en kun je het beste in kaart brengen met een simpel tekeningetje!
Lief Leeuwtje

Bericht door Lief Leeuwtje »

Goed topic.
Door dat jobhoppen van
mij heb ik wel/niet aanvullend pensioen
opgebouwt. Als ik die pensioentjes
ga combineren dan kunnen/kan ik
de schade gaan opnemen
S1m0ne

Bericht door S1m0ne »

Ik zit al vanaf mijn 29e in de WAO dus heb zeker geen pensioen opgebouwd, of het moet een bedragje zijn wat tegen die tijd in één keer afgekocht gaat worden.

Ik neem aan dat de WAO doorloopt in de AOW zonder gat.
Als er dan nog wat van de WAO en AOW over is...

En anders hoop ik die leeftijd niet meer te halen... :huilen:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp