Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Rotatiesensor of trapkrachtsensor?

Alles omtrent werk en uitkeringen
Wilma24

Rotatiesensor of trapkrachtsensor?

Bericht door Wilma24 »

Wie van jullie heeft een elektrische fiets? Heb je gekozen voor een trapkrachtsensor of rotatiesensor? En tot slot waarom en hoe bevalt het? Oh ja, en welk merk?

Ik heb besloten een elektrische fiets te kopen. Vandaar deze vraag :-)
Klaartje

Balance

Bericht door Klaartje »

Balance

Ook ik heb na lang wikken en wegen een electrische fiets gekocht. Na uitgebreide proefritten heb ik op aanraden van ergotherapeut een rotatiesensor gekozen. Ik kwam namelijk op een andere (kracht)fiets de 1e km goed vooruit maar daarna had ik te weinig kracht om ondersteuning uberhaupt aan te laten slaan.
Ook raadde de ergotherapeut me aan voor een fiets te kiezen waarbij je met je voeten bij de grond kunt. Sparta en Gazelle hebben allebei een geschikte fiets, er zijn ook nog duurdere varianten, maar dat viel buiten mijn budget.
Zelf heb ik gekozen voor gazelle balance omdat ik bij de sparta fiets zo ongeveer met m'n knieem bij m'n neus kwam. Het ontwerp van de gazelle voorkomt dit. Ik ben er erg blij mee!
Sara

Bericht door Sara »

Ik zou je ook aanraden om proefritten te maken!

De consumentenbond zegt dít over het verschil: [url]https://www.consumentenbond.nl/elektris ... -fiets#no3[/url]
[quote]
Bewegingssensor of krachtsensor

De meeste e-bikes die nu verkocht worden, hebben enkel een bewegingssensor, ook wel rotatiesensor genoemd. De duurdere fietsen hebben soms een krachtsensor of een combinatie van de 2 sensoren. Een nadeel van fietsen met uitsluitend een bewegingssensor is dat het vaak een halve trapomwenteling duurt voordat de motor gaat assisteren. Zeker een helling op rijden vanuit stilstand vraagt dus even veel eigen kracht voordat de motor mee gaat helpen.
Een goede krachtsensor kent dit nadeel niet. Deze sensor registreert dat je kracht zet en stemt daar het vermogen van de motor veel directer en vloeiender op af.[/quote]

Ik heb zelf een fiets met rotatiesensor en die voldoet voor mij prima. Het verschil met de krachtsensor op de fiets van m'n lief is vooral dat zijn ondersteuning wat directer, betrouwbaarder, voorspelbaarder reageert. De mijne reageert een beetje 'zompig' zeg ik altijd maar.

Dat de ene meer kracht vergt dan de ander herken ik niet zo (ik heb 'm wel es een paar keer geleend), maar da's gelukkig bij mij ook niet echt een probleem.

Het zijn allebei Sparta fietsen, we hebben ze nu 4 of 5 jaar, en ze doen 't nog prima, inclusief de accu :).
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

Ik repareer ze.
Een trapkrachtsensor is beter. Als je stil staat en je wil weg ( en daar begint fietsen toch mee ), heb je niets aan een rotatiesensor.
Een rotatiesensor zit meestal op de allergoedkoopste fietsen.

Over geld gesproken :
Een tweedehands elektrische fiets is veel goedkoper, al loop je er het risico mee dat de batterij er mee ophoudt. Het prijsverschil is veel groter dan wat die batterij kost.
De gemiddelde Nederlander is een idioot die zo snel mogelijk van zijn geld af wil. Doe er je voordeel mee.
knutselsmurf

Bericht door knutselsmurf »

Wat maakt dat sommige fietsen zwaar trappen is de versnellingsnaaf. Vooral de "7-speed" is berucht. De "8-speed" is nauwkeuriger gefabriceerd, waardoor hij minder wrijving heeft.
Een derailleur werkt ook lichter dan een versnellingsnaaf.

En je moet je banden echt oppompen, niet een beetje.
Effi

Bericht door Effi »

[QUOTE=knutselsmurf;1093618]Ik repareer ze.
Een trapkrachtsensor is beter. Als je stil staat en je wil weg ( en daar begint fietsen toch mee ), heb je niets aan een rotatiesensor.
Een rotatiesensor zit meestal op de allergoedkoopste fietsen.

[/QUOTE]

Ik herken dit helemaal niet. Ik heb een Sparta met een rotatiesensor en mijn fiets vliegt er bij de minste aanraking al bijna vandoor :D Ben er heel tevreden over; je kunt echt met heel weinig kracht fietsen. En allergoedkoopst was ie nu ook niet ;)

Heb ook de trapkrachtsensor getest voordat ik de mijne kocht, maar ik vond het voor mijzelf beetje onlogisch dat de ondersteuning harder gaat werken op het moment dat je zelf meer kracht zet. Dat is wel handig als je een heuvel opfietst (dan zet je zelf meer kracht en word je automatisch ook nog meer ondersteund), maar op de vlakke weg zag ik daar het nut niet zo van in. Ik wilde juist met weinig kracht makkelijk kunnen fietsen.

Aan mijn Sparta zit verder een draaihendeltje aan een vd handvaten, zodat je heel makkelijk de ondersteuning heel tijdelijk kunt opvoeren, voor als je bijv even een heuveltje op fietst. Dat is echt handig, want dan hoef je niet steeds op- en neer- te schakelen qua ondersteuning.

Succes met je keuze
Effi

Bericht door Effi »

Ook ik heb trouwens verschillende merken en verschillende systemen getest: inderdaad aan te raden. Ik vond de ondersteuning van de Gazelle minder krachtig dan die van Sparta (ik heb een vd E-motion types), en zoals hierboven al gezegd werd, is het ook belangrijk dat je er lekker op zit natuurlijk :)
belladonna

Bericht door belladonna »

Leuk onderwerp...

Ik heb een gazelle in wil nooit meer zonder.
Ik heb mijn vrijheid terug en gebruik m iedere dag.
Heerlijk, al je gedachten verdwijnen als je fietst.

Ik ben trouwens naar meerdere winkels geweest en heb veel merken geprobeerd, sparta/flyer/gazelle er zitten echt wel grote verschillen in.

Zet in het begin je zadel wat lager..

Veel succes en plezier.
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Wilma24;1093607]Wie van jullie heeft een elektrische fiets? Heb je gekozen voor een trapkrachtsensor of rotatiesensor? En tot slot waarom en hoe bevalt het? Oh ja, en welk merk?[/QUOTE]

een goede die je dagelijks gebruikt?
investeer het geld en neem een verzekering (goed voor de gemoedsrust). hou er rekening mee om elk jaar toch 200 opzij te zetten voor een nieuwe batterij en onderhoud is ook gewoon duurder.

2e hands
ok, die zijn goedkoper maar dan mag je al bijna 500 voor een degelijke batterij bijtellen en dan verborgen gebreken.

qua sensoren? op de mijne zitten beide en de motor in het midden (wat ik je zou aanraden)
je kunt ook nog kijken naar de batterij. een zware achteraan of centraal geplaatst maakt een verschil. maar dat moet je gewoon uitproberen

ik neem mijn batterij ook onderweg vaker vd fiets (rugzak) dus ik heb een lichtere batterij genomen (in brutogewicht dan)

om dieven te ontmoedigen, neem een fiets waar je ook de computer kunt afhalen. zonder computer en batterij is het gewoon een loodzware fiets :)

heel tevreden over dit beestje
[url]https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 0646-2017/[/url]
Wilma24

Bericht door Wilma24 »

Net proefrondjes gemaakt in een experience centre. Het wordt een rotatiesensor. Die werkt al zonder dat je kracht zet. Dat is voor mijn benen wel fijn.

Bedankt allemaal voor de tips. Ik heb wel gezien dat het een persoonlijke voorkeur blijft.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp