Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Rolstoel en trippelstoel?

Alles omtrent werk en uitkeringen
Liselotje

Rolstoel en trippelstoel?

Bericht door Liselotje »

Hai allemaal

Hebben jullie een oplossing?

Ik woon in een huis met etages en heb voor beneden een rolstoel van de gemeente.

Zelf een traplift gekocht maar omdat ik paar X hard was gevallen met de transver boven van traplift naar badkamer en slaapkamer heb ik pas geleden een trippelstoel gehuurd vergoed door zorgverzekering

Krijg ik zo'n groot ding dat ik er geen kant mee opkan. Kan net met mijn tenen bij de vloer en pas er 2 X in de breedte in. Bovendien loodzwaar zeker gezien de vloerbedekking op de overloop.

Belde de zorgverzekering om de trippelstoel om te ruilen voor rolstoel boven maar dat mag dus niet omdat ik er al 1 via de gemeente heb voor beneden?

Kan hem wel huren voor c.a 650 pj

Hoe lossen jullie dit op?
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik zou dit niet direct voor "zoete koek" slikken Liselotje.

Misschien heb je jezelf een beetje in de vingers gesneden door een trippelstoel te huren.

Je hebt een passende stippelstoel nodig en een trippelstoel waarbij je je voeten niet goed op de grond kunt zetten heb je dus niets aan.

De zorgverzekeraars proberen een aanvraag voor een trippelstoel in eerste instantie veelal af te wijzen om de meest uiteenlopende (drog)redenen.

Mijn eerste stoel werd ook afgewezen, ik moest maar een barkruk kopen :???: Mijn toenmalige baas die maatschappelijk werkende was heeft toen een prachtig bezwaarschrift geschreven en na een medische keuring kreeg ik uiteindelijk toch een trippelstoel.

Toen die stoel versleten was heb ik samen met de ergotherapeute een nieuwde aangevraagd en toen direct een die elektrisch hoog/laag kon zodat ik niet steeds hoefde op te staan om de stoel iets hoger of lager te zetten.

Je kunt misschien het best een ergotherapeut inschakelen om een goede trippelstoel voor permanent gebruik verstrekt te krijgen.

Het is wel zo dat veel trippelstoel best zwaar gaan op vloerbedekking en of daar ook speciale stoelen voor zijn weet ik niet maar een ergotherapeut weet dat over het algemeen wel.

Ik gebruik mijn trippelstoel in huis eigenlijk veel en veel vaker dan mijn rolstoel. Met de (hoog/laag) trippelstoel die ik al jaren heb kan ik ook aan het aanrecht werken en dat gaat heel veel makkelijker dan vanuit een rolstoel.

Voor wat ik er van weet (maar misschien zit ik er helemaal naast) verstrekt de zorgverzekeraar geen rolstoelen. Rolstoelen wordt alleen verstrekt door de gemeente.

Een trippelstoel daarentegen loopt weer via de zorgverzekeraar (lekker moeilijk allemaal :o). Twee rolstoelen zal een gemeente niet verstrekken denk ik.

Ik denk dus dat je het best samen met een ergotherapeut een goed onderbouwde. aanvraag voor een passende trippelstoel op te stellen.

Volgens mij heb je gewoon recht op een trippelstoel, lekker makkelijk om te zeggen dat je hem niet krijgt maar dat je hem wel mag huren. Dat klopt volgens mij niet.

Sterkte en ik hoop dat het voor elkaar komt.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Ik had al een rolstoel via de WMO. In het revalidatiecentrum heeft de ergotherapeut, omdat ik nu helemaal niet kan lopen, een trippelstoel (met elektrisch hoog/laag) voor in de keuken voorgeschreven. Ook heb ik nu een tweede 'leenrolstoel' voor boven. De trippelstoel en de leenrolstoel heb ik zelf besteld via de uitleen, en ze worden betaald door de zorgverzekering. Eigenlijk weet ik niet of ze er daar van op de hoogte zijn dat ik ook een rolstoel via de WMO heb.

Kan je het niet door een ergotherapeut voor laten schrijven?
Knillis

Bericht door Knillis »

Inderdaad kun je via de zorgverzekeraar een rolstoel tijdelijk lenen. Maar helaas houdt dat na verloop van tijd (een half jaar :???:) op en moet je er voor gaan betalen.

Dan komt de dus WMO om de hoek maar die zullen denk ik geen tweede rolstoel verstrekken en juist daarom zou een trippelstoel (verstrekt door de zorgverzekeraar) in het geval van Liselotje een uitkomst zijn.

Ik heb overigens mijn handrolstoel wel mogen houden (iets waarvoor mijn ergotherapeute zich toen hard heeft gemaakt) toen ik een electrische rolstoel kreeg. De handrolstoel is voor situaties dat ik gebruik moet maken van de auto van anderen waarin de electrische rolstoel niet meegenomen kan worden.

Als de verstrekking van een trippelstoel echt niet lukt kun je wellicht beter zelf een zo licht mogelijk exemplaar tweede hands aanschaffen? Dat lijkt me op termijn goedkoper dan er voortdurend een te huren (die dan ook nog eens veel te zwaar en lomp is).
Draakje

Bericht door Draakje »

Ik had ook via de WMO een rolstoel, en de ergo therapeute in de revalidatiecentrum heeft samen met mij bij de zorgverzekeraar een aanvraag ingediend voor een trippelstoel (electrisch hoog laag).

Waren twee verschillende aanvragen bij twee verschillende instanties, werd niet moeilijk over gedaan.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Knillis;1098307]Inderdaad kun je via de zorgverzekeraar een rolstoel tijdelijk lenen. Maar helaas houdt dat na verloop van tijd (een half jaar :???:) op en moet je er voor gaan betalen.[/QUOTE]
Na het eerste half jaar kan je hem nog een keer een half jaar verlengen, maar het is dus inderdaad wel max. 1 jaar,

Misschien maar een geschikte/passende trippelstoel voor in de keuken voor laten schrijven door de ergotherapeut, en die dan 'stiekem' boven neerzetten ;)

Voor ongeveer 150,- koop je een prima tweedehands rolstoel op marktplaats.nl. Als ik even snel kijk lopen de prijzen voor een trippelstoel nogal uiteen, maar voor die 650,- die je voor een jaar huur zou moeten betalen heb je echt al wel een net tweedehandsje.
Saskia18

Bericht door Saskia18 »

Ook ik heb een trippelstoel via de zorgverzekeraar gekregen. Die is destijds aangevraagd door mijn ergotherapeute.

Er is daarna iemand op huisbezoek geweest om de juiste maten te bepalen. Ik mocht zelfs de kleur van de bekleding uitkiezen.

Ik heb er eentje met een zogenaamde Delta-zitting, omdat ik baat heb bij een actieve zithouding. De stoel is in alle posities te verstellen en per activiteit aan te passen. Zo vergt de afwas doen weer een andere stand dan strijken.

Ik zou, als ik jou was, een ergotherapeut inschakelen voor de aanvraag. Ik vind het vreemd, dat je de stoel nu moet huren.

Veel succes!!!
Liselotje

Bericht door Liselotje »

Thnx voor jullie antwoorden

Geloof alleen niet dat ik het bericht begrijpbaar heb neergezet.

Ik mag wel een trippelstoel en de huur word vergoed. Alleen hebben ze er 1 gegeven waar ik geen kant mee op kan. Te hoog, te breed en te zwaar.

Dus ik vroeg of in afwachting van kleiner model ( wachtlijst van c.a 6 tot 12 mnd) hem om mocht ruilen voor een rolstoel. Dit mag dus niet omdat ik al een rolstoel via wmo heb.

Nu moet mijn rolstoel dus telkens de trap op en af worden getild als ik wil douchen of naar bed.

Ik denk dat ik zelf maar een 2de simpele rolstoel ga kopen. Ipv afhankelijk te zijn van al die *** regeltjes van vergoedingen.
Knillis

Bericht door Knillis »

Waarom moet je zo lang wachten op een wel passende trippelstoel?

In feite denk ik dat je gewoon recht heb om er op korte termijn een te krijgen die middels een passing met leverancier en ergotherapeut helemaal op jouw lichaam en jouw behoefte is afgestemd.

Een lompe niet passende trippelstoel heb je gewoon niets aan en dat moet sneller opgelost kunnen worden dan 6 tot misschien wel 12 maanden wachten.

Mijn gevoel zegt dat dit echt niet mag zo.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Ben je afhankelijk van die ene leverancier waar het zolang duurt?
Ik weet dat je alle 'leenmiddelen' bij dezelfde leverancier moet lenen, maar als dat alleen een trippelstoel is, kan je hem overal vandaan halen. Anders even rondbellen bij medipoint, mediplus, welzorg, vegro etc. om te vragen waar ze een stoel hebben die wel voldoet?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp