Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Aan het werk vanuit een IVA

Alles omtrent werk en uitkeringen
isabella

Bericht door isabella »

Ik Ben een bedrijf gestart Naast een iva uitkering.
Met het UWV heb ik afgesproken, dat ik mijn uitkering iedere maand ontvang.

Op het einde van het jaar kijken we wat ik heb verdiend. 70% daarvan betaal ik terug aan het UWV.

Mijn Iva uitkering blijft dus gewoon doorlopen. Dit is ook logisch want er is geen optie op herstel. En ook de situatie blijft ongewijzigd, ik zal nooit meer buitenshuis kunnen werken.

Van uit huis mijn bedrijf runnen, is de enige mogelijkheid om nog te kunnen werken.

Ik zou als ik jou was, niet akkoord gaan met het feit dat een Ivana uitkering na een jaar omgezet kan worden naar WGA. Daarmee vergooi al je financiële zekerheid.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=isabella;1099678]
Ik zou als ik jou was, niet akkoord gaan met het feit dat een Iva-uitkering na een jaar omgezet kan worden naar WGA. Daarmee vergooi al je financiële zekerheid.[/QUOTE]

Klinkt leuk, maar zoals hierboven door UWV Webcare werd geschreven, is dat de normale gang van zaken....

Inmiddels heb ik een telefonisch gesprek gehad en het gaat toch echt om een fulltime baan of 2 parttimers. En dat is méér dan ik aankan, aangezien er per werkdag ook nog eens 3 uur reistijd bij komt kijken. We kennen elkaar goed, en ik heb ze toch maar laten weten dat ik er helaas van af moet zien. Het risico is voor beide partijen te groot. Helaas....
Hamartia

Bericht door Hamartia »

Jammer (om meerdere redenen).
Wel goed dat je t onderzocht hebt.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=uwv_webcare;1099466]Uitzondering is wanneer je IVA is gebaseerd op het maximum dagloon. Neem in dat geval even contact op, dan bekijken we het voor je. [/QUOTE]
Beste mensen van het UWV Webcare Team,

Zouden jullie me hier iets meer over kunnen vertellen?
Ik zit nl. met de volgende situatie; Als DGA heb ik een vrijwillige WIA verzekering. Vandaag is vastgesteld dat ik vanaf januari in aanmerking kom voor een IVA, gebaseerd op het max. dagloon. Mijn oorspronkelijke inkomen zat daar een stuk boven. Graag zou ik de uren die ik nog kan werken ook daarmee invullen. Wat voor salaris zou ik dan mogen schrijven tot er wat in mindering wordt gebracht op de IVA? Is dat tot de grens van het oorspronkelijk inkomen, of tot 75% daarvan? (al denk ik niet dat ik dat aantal uren nog kan halen).
En wanneer loop ik het risico dat de IVA wordt omgezet naar WGA?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Er is geen 'vrij te verdienen' bedrag. Dat was bij de wao, toen mocht je aanvullen tot 100%

Bij wia word je vanaf de eerste euro 70% gekort. Dat is zogenaamd motiverender.

Hier is een rekenhulp: [url]https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... -uitkering[/url]

Ze rekenen met netto bedragen.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Toeter;1114486]Er is geen 'vrij te verdienen' bedrag.[/QUOTE]
Het UWV Webcare Team geeft aan dat er dan een uitzondering is, vandaar mijn vraag. Ik kom nu op een IVA van ongeveer 50% van mijn oorspronkelijke salaris, en vraag of ik dat aan kan vullen tot iets meer richting 75% (wat de IVA eigenlijk zou moeten zijn, als er niet met een max dagloon zou worden gewerkt).
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ah dat is inderdaad te technisch. Hopelijk kunnen ze je helpen!
uwv_webcare

Bericht door uwv_webcare »

Beste Jrs77,

Dank je wel voor je vragen. Ik heb je vragen uitgezet. Zodra ik antwoord heb post ik het hier.

Met vriendelijke groet,

Viktoria
UWV Webcareteam
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Fijn! Alvast bedankt voor de snelle reactie.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Jrs77;1114494]...iets meer richting 75% (wat de IVA eigenlijk zou moeten zijn.[/QUOTE]

Netto kom je lager uit dan 75% omdat ze uitgaan van het SV-loon. Ik heb in de praktijk minder dan 75%.
Maar in jouw situatie is dat dus nog minder.

Jeetje, IVA. Hoe voelt dat? Blij mee of toch heftig?

Ik mag maximaal 20% van mijn laatst verdiende loon verdienen, anders krijg ik een boete en wordt ik in de WGA gezet.
Want de WIA is bedoeld om mensen te stimuleren meer te gaan/blijven werken. Helaas werkt het in de praktijk soms andersom.

Maar in jouw situatie is dat wellicht anders. Ik hoop dat ze je verder kunnen helpen.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp