Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Aan het werk vanuit een IVA

Alles omtrent werk en uitkeringen
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Hanna71;1114558]
Jeetje, IVA. Hoe voelt dat? Blij mee of toch heftig?
[/QUOTE]
Allebei eigenlijk wel blij, maar ook heftig.
Als je me een paar maanden geleden deze vraag had gesteld, had ik een ander antwoord gegeven. Toen had ik echt nog het idee om nog lang een paar dagen per week te blijven werken. Helaas ga ik wat sneller achteruit dan ik zelf bij kan houden; het blijkt gewoon niet realistisch om dat te doen. Uiteindelijk zie ik wel in dat dit de beste optie is; het haalt de druk, het 'moeten', er af. Misschien hou ik wat meer tijd over om aan mijn gezondheid te besteden.

Bij de beoordeling zijn wat verkeerde cijfers meegenomen (een sv-loon van toen ik door de MS al minder werkte, een beoordeling van een arts die dacht dat ik nog wel 20 uur kon werken terwijl dat een jaar geleden al niet meer kon); zelfs dan kwamen ze nog op de IVA uit. Ik had me er al op ingesteld dat ik er voor zou moeten strijden; het besluit kwam dan ook onverwacht snel. Zeker wat dat betreft ook wel blij.

(Ik ga nog steeds je mail beantwoorden, maar zit even in een periode waarin op veel fronten veel aan het gebeuren is)
Tevy

Bericht door Tevy »

Jee, Jrs77, dan is er 'ineens' toch IVA.

Idd, nu even je gezondheid boven alles gaan zetten. :thumbup:
uwv_webcare

Bericht door uwv_webcare »

Hallo Jrs77,

We hebben het antwoord op je vragen over de verrekening van je inkomsten bij een IVA-uitkering.

Een IVA-uitkering is 75% van je WIA-maandloon. Er is geen verschil tussen een vrijwillige verzekering of verplichte verzekering als het gaat om het korten van je inkomsten op de IVA-uitkering.

Je geeft aan dat je IVA-uitkering 50% is van je oorspronkelijke salaris. Gaan we in jouw situatie uit van het maximum dagloon?
Het maximum dagloon is dan je verzekerde dagloon. Hier vind je meer info over [URL="https://www.uwv.nl/particulieren/bedrag ... mumdagloon"]het maximale dagloon[/URL].

Met het ongemaximeerde dagloon bedoelen wij het bedrag waarvoor iemand zich op grond van zijn inkomsten kan verzekeren. Dit dagloon wordt gebaseerd op je inkomsten van het jaar vóór je eerste ziektedag. Als je inkomsten in dat jaar heel hoog waren, dan kan het ongemaximeerde dagloon hoger zijn dan het verzekerde dagloon.

Bij de hoogte van je WIA-maandloon gaan we uit van het verzekerde dagloon. Je ongemaximeerde dagloon komt wel in beeld bij de verrekening van je inkomsten. Met de [URL="https://www.uwv.nl/particulieren/rekenhulpen/index.aspx"]rekenhulp[/URL] op uwv.nl kun je een idee krijgen van de hoogte van je uitkering bij een bepaald inkomen. Kijk eens naar het verschil, als je eerst geen en daarna wel inkomsten invult :).

Verder wil je weten wanneer je van een IVA-uitkering naar een WGA-uitkering kan worden omgezet.
Als je 12 maanden achter elkaar hebt gewerkt, dan gaan wij kijken of je IVA-uitkering overgaat naar een WGA-uitkering of dat je WIA-uitkering helemaal stopt. Het hangt van de hoogte van je inkomsten af, wat er gaat gebeuren.

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Jrs77;1114575]Allebei eigenlijk wel blij, maar ook heftig.
.... Misschien hou ik wat meer tijd over om aan mijn gezondheid te besteden.[/QUOTE]

Heel herkenbaar. Ik was aan de ene kant boos dat men mij de IVA voorstelde, want "ik kan heus nog wel werken en ik laat me niet zomaar afschepen!", maar aan de andere kant is het ook een opluchting. De druk is er af en ik heb (beperkt) de mogelijkheid nog dingen te doen die binnen mijn mogelijkheden liggen, maar heb daar zelf de hand in. Lukt het niet, wordt mijn uitkering aangevuld. Het is een stukje ingebouwde veiligheid. Dat geeft ook wel rust.

Mijn gezondheid is er erg op vooruit gegaan sinds ik (veel) minder ben gaan werken en de druk er af is. Hoewel ik dat aan de ene kant zuur vind (wel genieten van het leven, maar niet veel meer werken) maakt het wel dat mijn levenskwaliteit enorm is verhoogd en mijn gezondheid is verbeterd.

Maar ik had het nodig om het eerst te ervaren voor ik er vrede mee kon hebben.

[QUOTE]
(Ik ga nog steeds je mail beantwoorden, maar zit even in een periode waarin op veel fronten veel aan het gebeuren is)[/QUOTE]

Geen probleem! Ik snap het! Take your time! En niet mailen is ook goed, hoor! Voel je niet verplicht. Ik wil niet verantwoordelijk zijn voor nog meer druk.;)
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Beste Nelleke,

Bedankt voor het heldere antwoord; daar kan ik mee gaan rekenen.
Begrijp ik goed dat als ik jaarlijks maar 11 maanden inkomsten heb, de IVA niet in gevaar komt?
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Inmiddels het antwoord van het UWV gehad; de rekenhulp kan je (zoals er ook bij staat) niet gebruiken. Er wordt een correctiefactor gebruikt. Als je ongemaximeerde dagloon hoger was dan het max dagloon, is die factor: (max. dagloon / ongemaximeerde dagloon)

Stel het max dagloon is 209,- , en je ongemaximeerd dagloon was 320,-, dan is de correctiefactor 209/320= 0,65.

Stel dat je 1000,- naast je IVA verdient, dan komt daar de correctiefactor overheen; 0,65 * 1000,- = 650,-
Van die 650,- wordt 70% , dus 455,-, ingehouden op je uitkering. Van de 1000,- hou je dus 545,- over.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

:huh::???::eek:
Iets te veel getallen en rekensommen voor mij...

Maar begrijp ik dat je ongelimiteerd mag bijverdienen met een IVA, maar dat je maar een beperkt deel daarvan mag "houden"?

Er is mij gezegd dat ik met een IVA (80-100% afkeur) niet meer dan 20 % van mijn laatste salaris mag verdienen, omdat anders mijn IVA wordt omgezet in een WGA uitkering en ik daar bovenop een boete zou krijgen.

Ik ben minder uren gaan werken dan ik aan zou kunnen, juist om dáár geen last van te krijgen. Tegen mijn zin in én tegen mijn principes in. Maar rust is ook een boel waard. Geen puf om me in vervelende situaties te wikkelen, dus heb ik me er maar bij neergelegd.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Het enige wat ik zeker weet is dat ook de mensen die er werken vaak geen idee hebben hoe of wat.

Ik heb nog steeds geen duidelijk antwoord op mijn vraag over mijn ZZP inkomsten. Ik wacht wel af wat er terugkomt als ik de jaarrekening indien.

Maar ongelimiteerd bijverdienen: sowieso niet. Zonder jrs77 zijn uitzondering word je vanaf de eerste euro 70 procent gekort.

Als je weer je oude bedrag wil verdienen kom je daar nooit aan tenzij je weer gewoon fulltime werkt en je hele uitkering gekort wordt. Waarbij na een jaar je recht op wia vervalt.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

[QUOTE=Hanna71;1115975]
Maar begrijp ik dat je ongelimiteerd mag bijverdienen met een IVA, maar dat je maar een beperkt deel daarvan mag "houden"?[/QUOTE]
In hoeverre het onbeperkt is weet ik niet, maar in het genoemde voorbeeld heb is na ongeveer 2/3 van een volledige werkmaand je IVA-uitkering tot '0' gereduceerd. Dat uitgangspunt is op zich wel logisch.

Ik weet wel dat als je een jaar lang meer dan 20% werkt, er een herbeoordeling komt. Ook zouden ze af en toe de jaarcijfers van de BV willen bekijken, om te controleren of je niet toch veel meer omzet hebt gemaakt.

Ik heb puur naar mijn eigen situatie gekeken, en daarbij is een jaar lang meer dan 20% van mijn oude salaris verdienen toch niet meer realistisch. En dat zal er de komende jaren bepaald niet beter op worden; ik betwijfel of werken na het komende jaar überhaupt nog een optie is.

Voor het komende jaar zal ik de accountant van het bedrijf eens aan het rekenen zetten, om uit te zoeken hoe eventuele inkomsten het best uitgesmeerd kunnen worden.
Ger-daatje

Bericht door Ger-daatje »

Mag ik ook wat vragen? Is het ook mogelijk om met deze uitkering vrijwilligerswerk te doen zodat je nergens aan vast zit.....Je hebt goede en slechte dagen....
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp