Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Loop tegen muur bij het uwv

Alles omtrent werk en uitkeringen
Summeren

Loop tegen muur bij het uwv

Bericht door Summeren »

Hoi,

Sinds een naar of 4,op mijn 25e,ben ik ook gediagnostiseerd met RRMS. Begon met binnen een dag zo goed als blind geworden,wat gelukkig in het zkh naar een week voorbij was. Er zaten al voor jàren ontstekingen in mijn hoofd,plm 20.

Klachten lopen uiteen van chonische vermoeidheid,misselijkheid en andere kleine klachten. (Duizelig,oogzenuwen licht beschadigd,vaak braken,etc)

Mijn werk als automonteur,40+ uur p/w was na 2 jaar doorgaan niet meer vol te houden. Viel in slaap tijdens werk,kwaliteit ging achteruit. 2jaar een arbo traject gevolgd waar werd gemeld dat er geen duurzame mogelijkheden zijn. Hierdoor ook geen 2e spoor ingezet. Onafhankelijke onderzoeken geven aan dat ik niet kan werken,de revalidatie arts ook.

Het uwv is zonder enig onderzoek van mening dat ik 20u p/w kan werken,terwijl een IVA uitkering op zijn plaats is.
Samen met rechtsbijstand bezwaar aangetekend,nu ben ik ipv 52% 53% afgekeurd. Volgende stap is bezwaar maken en naar de rechtbank. Al met al vreet deze situatie energie.

Het probleem nu is dat mijn klachten subjectief zijn,en dat het uwv slechts objectief kijkt,dus nemen ze me niet serieus.
Hoe kom ik aan gegevens van medici waarin geconstateerd wordt dat werken vrijwel onmogelijk is? De neuroloog mag hier niets over zeggen,maar voor een rechtzaak is het wel nodig.

Ik wordt moedeloos, alvast bedankt voor evt tips!
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Hallo Summeren, welkom op het forum! Zoals je kunt zien heb ik je bericht verplaatst naar een ander deel van het forum. Het spreekuur is bedoeld om gerichte vragen te stellen aan bepaalde hulpverleners. De rest van het forum is bedoeld voor overige zaken en uitwisseling met anderen.

Tevens heb ik wat witregels toegevoegd in je tekst. Er zijn hier veel mensen met oogproblemen, voor wie grote stukken tekst onleesbaar zijn. Aan je tekst zelf is niets veranderd.

Wat betreft je vraag: ik kan je helaas niet verder helpen. Wel is UWV-webcare ook vaak actief op dit forum, dus vermoedelijk wordt je vraag ook door hen binnenkort opgepikt. En wellicht zijn er nog andere forumdeelnemers die je verder kunnen helpen. Ik wens je veel succes en sterkte in deze zware periode!
Summeren

Bericht door Summeren »

Dank voor het verplaatsen en aanpassen.

Het uwv werkt me enkel tegen,ben vooral benieuwd naar ervaringen van anderen!
Rijn

Bericht door Rijn »

Je bent dus bij de verzekeringsarts geweest en bij de arbeidsdeskundige en daar is uitgekomen dat je nog 47-48% verdiencapaciteit hebt ("benutbare arbeidsmogelijkheden") Heb je het gespreksverslag van de verzekeringsarts gekregen en het rapport van de arbeidsdeskundige en heb je alle onafhankelijke onderzoeken ingebracht tijdens het uwv-traject?

Ik denk dat het punt o.a. is dat een bedrijfsarts/arbo-arts weliswaar kan aangeven dat er geen duurzame mogelijkheden zijn, maar dan heeft hij het over duurzame mogelijkheden binnen het bedrijf waar je werkt/voor je werkgever. Een bedrijfsarts of arbo-arts is geen verzekeringsarts (hij/zij is eerder een verzekeringsarts voor je werkgever.)

Zit jij nu lekker mee. Het feit dat er geen 2e traject is gevolgd is, was misschien onterecht? Op de site voor werkgevers van UWV, lees ik bvb.:
"De arts van UWV onderzoekt uw werknemer als hij een WIA-uitkering aanvraagt. Blijkt dat het oordeel van de bedrijfsarts of arbodienst niet klopte? En dat uw werknemer nog wél had kunnen werken? Dan moet u het loon langer doorbetalen."
([url]https://www.uwv.nl/werkgevers/werknemer ... arbodienst[/url])

Kortom, er zijn misschien nog wel andere zaken binnen het traject waar je eens nader naar kunt kijken.

Het nare is inderdaad dat het energie vreet en juist daar hebben wij vaak veel te weinig van.

Eerst inderdaad bezwaar maken bij het UWV, je informeren bij een arbeidsjurist en een rechtszaak hoeft niet direct daarop te volgen. Dat is pas het geval als je in beroep gaat tegen een beslissing op je bezwaar (en dat kost behoorlijk wat geld.)

Ben je inmiddels ontslagen door je werkgever? Als niet, dan blijft ook hij verantwoordelijk voor reïntegratie.

Veel sterkte, want de stress en wanhoopsgevoelens) zijn nóg een last erbij.

Groetjes,

Rijn
Knillis

Bericht door Knillis »

Het lijkt wel een beetje of het UWV de touwtjes nog strakker heeft aangetrokken m.b.t. een toekenning van WIA/IVA uitkering.

Ik heb er voor wat betreft mezelf geen ervaring mee want ik was sneller afgekeurd dan me lief was eigenlijk, zelfs daar heb ik me indertijd tegen verzet maar dat mocht (terecht achteraf) niet baten.

Ook mijn dochter (geen MS) zou nog 50% verdiencapaciteit hebben maar kan momenteel dus echt geen werk gaan zoeken, laat staan werken.

Ze hoopt dat wel te te krijgen maar daar moet aan gewerkt worden.

Voor haar hebben we bezwaar aangetekend en tot we daar iets van terughoren is het (alweer) wachten.

Als je lid bent van een vakbond kun je die inschakelen of anders informatie aanvragen bij een juridisch loket. Maar misschien heb je al her en der geïnformeerd.

Dit soort stress zorgt er in ieder geval voor dat jouw lijf daar negatief op reageert en dat doet jouw MS geen goed.

Ik hoop dat je snel de goede informatie vindt waar je mee verder kunt. Ik lees in ieder geval vol belangstelling mee in dit topic.
Sterkte
belladonna

Bericht door belladonna »

De enige tip die ik je kan geven is,
Schakel een onafhankelijk onderzoek in.

Ik ben via mijn baas naar Ergatis gestuurd, daar kreeg ik te maken
met een neuroloog, dokter en psycholoog .
Per stuk ruim een uur, de dokter via de telefoon, psycholoog thuis.
Dit document was zeer belangrijk in mijn afkeuring.

Ik vind het onbegrijpelijk dat zij niet in zien,
dat jij niet voor je lol op zo een jonge leeftijd afgekeurd thuis wil zitten.
Heel veel sterkte...
Summeren

Bericht door Summeren »

Bedankt voor alle reacties!
Wellicht mijn verhaal nog niet volledig getypt.

Na 2jaar ziektewet/arbotraject is mijn contract beëindigd,en is een transitievergoeding uitgekeerd.
UWV heeft geoordeeld omdat arboarts 2jaar lang zei dat ik geen duurzaam benutbare mogelijkheden had,dat het 2e spoor terecht NIET is ingezet.

Ik ben inderdaad gezien door een verzekeringsarts en een arbeidsdeskundige. Beide concluderen 53% afgekeurd en 20uur p/w werken.

Omdat ik het daar niet mee eens ben,gezien ik ook helaas oprecht ziek ben,heb ik met de rechtsbijstand bezwaar gemaakt. Na opnieuw gehoord te zijn concluderen ze 54% afgekeurd en 20u p/w werken.
Daarop is de enige mogelijkheid bezwaar bij de rechter maken. Gelukkig valt dat onder de premie van verzekering.

Echter gezien mijn neuroloog niks mag zeggen ivm werk mogelijkheid, heb ik buiten de conclusie MS alleen mijn ervaring. Daar kan een rechter niets mee vertelde de jurist me.

Ik zoek dus mogelijkheden om mijn situatie kracht bij te zetten.
Het UWV heeft alles,arbo papieren,reïntegratie papieren,info uit het ziekenhuis etc.

Ondanks alles blijft het uwv tot nu toe van mening dat ik gewoon 20uur kan werken.

Al ben ik nu al blij dat ik gewoon een eenvoudig leven rondom huis kan hebben,met tussendoor rust.
Spunky

Bericht door Spunky »

hebben ze ook aangegeven Wat voor werk je dan nog zou kunnen doen (theoretisch)?

Bij mij vertelde ze toen, dat er (theoretisch) ander werk was wat ik dan nog zou kunnen doen.....(ze maakte een vergelijking met het loon van wat ik verdiende bij mijn laatste werk, naar het werk wat ik theoretisch kon doen....en zo werd ik toen niet afgekeurd...ik weet niet meer hoeveel

maar te weinig om afgekeurd te worden.

Een paar jaar later was ik heel langzaam nog wat langzamer geworden ;).....en toen ben ik met terugwerkende kracht ( daar was ik nog net op tijd mee)

volledig afgekeurd. Zij nam de datum dat ik besloten had niet meer te rijden en stelde dat ik de theoretische banen of andere theoretische banen, niet meer kon doen.
Zo kwam het verschil tussen inkomen oude baan en nu geen baan kunnen krijgen op 100% , dus volledig WIA.

Ook merkte ik dat er niet goed gereageerd wordt op emotionele uitingen.....kunnen ze niets mee..... hoe moeilijk het ook voor jou is.... voor hun is en blijft het zakelijk en ze kijken alleen naar de formule waarmee zij het moeten berekenen.

En bij mij werd het toch WIA omdat volgens de regels en de persoon die er naar keek, er een verslechtering was ten opzichte van de vorige keer ( en dat was niet eens zo zeer lichamelijk , door de test die gedaan werd, maar meer door mijn, dit keer niet zo stoere en emotionele verhaal, denk ik).

Ik wens je heel veel sterkte want het is niet makkelijk als je er zo midden in zit.
Summeren

Bericht door Summeren »

Ondanks mijn matige zicht,zouden ze me kleine electronica willen laten assembleren.
Opticiën zegt dat mijn ogen goed zijn,neuroloog dat de zenuw beschadigd is. Volgens het uwv zijn er geen feiten voor mijn matige zicht.

Tuinbouw kon ik ook prima,ondanks mij n vermoeidheid..
Het uwv stelt dat ze eindeloos kunnen zoeken naar werk voor mij.
Verhoogd verzuimrisico betekend dat niemand mij aanneemt,is volgens uwv niet waar.

Wordt er moedeloos van elk geval.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Met een VEP-test tonen ze schade aan je oogzenuw/zicht aan. Wellicht kun je die nog aanvragen bij de neuroloog.

Het is belangrijk dat je een goed verhaal hebt. Maak een dagschema. Vanaf opstaan en aankleden, elke activiteit beschrijven. Doe dit een paar dagen of een hele week.

Wanneer ben je moe, wat gebeurt er dan concreet (zicht slechter? Concentratie?), hoe lang moet je dan rusten enz enz. Maak het voor jezelf en hun inzichtelijk.

Ik ben 100% afgekeurd op de vermoeidheid. 4 jaar geleden weliswaar, maar bij mij vonden ze het fijn dat ik heel concreet kon beschrijven wanneer ik welke klachten kreeg en dat mijn verhaal consequent was.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp