Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nog strengere regels WIA

Alles omtrent werk en uitkeringen
zeepaardje

Nog strengere regels WIA

Bericht door zeepaardje »

Hebben jullie dit artikel al gelezen?

Vooral het stuk dat ze de categorie 80-100% willen laten vallen! En alleen een groep maken van 35-99% arbeidsongeschikt. Daar komt dan vrijwel iedereen in en dan krijg je te maken met de grotere kans op een grote inkomensval als je geen werk kunt vinden na verloop van tijd. En als je al ziek bent kun je je waarschijnlijk hier niet tegen verzekeren


[url]https://www.trouw.nl/samenleving/kunt-u ... ~add0027d/[/url]

Ik ben best geschrokken.
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik heb afgelopen week iets dergelijks zien voorbijkomen op de tv. Het was toen niet meer dan dat er stond "overheid wil drempel WIA verhogen".

Voordien had ik nog niet van gehoord en kon er ook niets over terugvinden.

Het is echt schandalig als dit werkelijkheid gaat worden. Zelf zal ik er geen last meer van hebben denk ik maar straks vallen er nòg meer mensen buiten de boot wat werken betreft. Er is nu al een heel grote groep mensen die een zgn "restcapaciteit" hebben maar op geen enkele manier werk kunnen vinden.

Bovendien worden ze er niet (goed) mee geholpen. Mijn dochter heeft een restcapaciteit van 50 % en zou kunnen schoonmaken, werken in de groenvoorziening of aan de lopende band. :???:

Ze heeft heupproblemen maar ook een autisme spectrum stoornis. Krijgt begeleiding in haar dagelijks leven (ook het huishouden) en zo iemand moet gaan schoonmaken:???:

Het vreemde is dat ik echt nog niet eerder gehoord heb van deze plannen. Geen woord in de verkiezingsprogramma's. Er is bij mijn weten nog nooit over gesproken voor zover de vergaderingen van de tweede kamer openbaar zijn.

Ik snap werkelijk niet waar dit nu vandaan komt. Of is dit nog een bezuiniging die al langere tijd op stapel stond??? Ik dacht juist dat het goed ging in Nederland en er voorlopig niet verder bezuinigd hoefen worden.

Al met al vrees ik dat nog meer mensen langs de kant komen staan en voor een groot deel afhankelijk gaan worden van de voedselbank e.d.

Hier zou Nederland toch echt tegen in opstand moeten komen, dit kan echt niet. :slecht::grrr:
zeepaardje

Bericht door zeepaardje »

Voor mij geldt het ook niet meer, maar ik vrees wel voor de mensen die hier onder gaan vallen. In dat systeem van hun is er denk ik bijna altijd wel minimaal 1 functie ( moesten er eerst ook meer zijn) waarmee je nog >1% van je oude inkomen kunt verdienen.

Dat dan veel mensen voor die baantjes goed gekeurd worden, terwijl er natuurlijk lang niet zo veel van zijn...
Suzan

Bericht door Suzan »

.... En dat er sinds kort een nieuwe campagne (ter voorbereiding van de nieuwe regels?) gestart is, is geen toeval..? :cool:

[URL="http://wmo-wijzer.nl/Nieuws/Nieuwsbericht/597"]'Wij eisen werk'[/URL]
Artemis-

Bericht door Artemis- »

Lees ik het goed, dat alléén de nieuwe WAO aanvragers met deze strengere regels te maken gaan krijgen?

Had dit niet meer verwacht, nu de economie is aangetrokken en er reeds verschillende malen in de WAO is gesneden de afgelopen decennia...:(
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Dit verbaasd me helemaal niks.:(
Als ik alleen al afga op mijn eigen ervaring van een WIA aanvraag en op welke grond ze hem afkeuren. Ook tijdens de keuring zelf...
Het is overduidelijk dat het UWV iedereen buiten de deur wilt houden en zvm cliënten ook het liefst eruit schoppen.

Het gaat al jarenlang slecht met UWV dus dit artikel,in 't kader vd bezuiniging, is alleen maar een bevestiging daarvan.

Dat het financieel beter gaat in NL is ook kolder.....ja,de rijke 10% gaat het misschien beter.
Als het hier ook maar enigszins erop lijkt dat je vooruit gaat of een meevaller hebt, dan wordt er meteen van alle kanten gezorgd dat dit niet mogelijk is.
june

Bericht door june »

Heeft er vorig jaar iemand hier [B]iets[/B] over gelezen in het verkiezingsprogramma van alle politieke partijen?
Ik heb hier [B]geen letter[/B] over gelezen.

Net zoals de verhoging van de BTW! Daar stond ook niets over in de verkiezingsprogramma's.

Wat ik wel heb gelezen is het feit dat arbeidsgehandicapten bijna nergens worden aangenomen.

Weet u het nog? Jette Kleinsma die beloofde dat zij de werkgevers achter de broek zou zitten om arbeidsgehandicapten aan te nemen?

Zij sprak er zelfs over dat zij het verplicht wilde stellen als zou blijken dat arbeidsgehandicapten nergens werden aangenomen. Niks meer van gehoord.

Inmiddels is mevrouw Kleinsma allang niet meer in de Tweede Kamer maar heeft een ander leuk baantje gevonden.

En voor de arbeidsgehandicapten is er (weer) niets veranderd.

Werkgevers willen geen arbeidsgehandicapten in dienst, dat wilden ze 30 jaar geleden niet, en dat willen ze anno 2018 nóg niet.

Het is lastig, er zijn heel veel regels, dus teveel rompslomp.

Maar voor deze groep mensen wordt het intussen wel steeds lastiger gemaakt om een inkomen te krijgen waarvan je kan leven.

Het is schandalig hoe Nederland met zieken & gehandicapten omgaat! Wij zijn links en rechts allang door andere landen voorbij gestreefd.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Klopt wat je zegt June.

En....als er vacatures zijn voor mensen met een ziekte of handicap dan zijn dit in de meeste gevallen banen van een lager niveau en inkomen.
Alsof je niet langs de zijlijn kan komen te staan wegens ziekte als je HBO of hoger niveau hebt en daarna ineens niks meer waard bent:???:
Emile D

even voor de duidelijkheid

Bericht door Emile D »

even voor de duidelijkheid

Als je 80% bent afgekeurd ga je er met de huidige wet er 30% op achteruit.
Als je 99% bent afgekeurd ga je er met de huidige wet er 30% op achteruit.

Bij de nieuwe wet ga je er bij 80% afkeuring 30% op achteruit en bij 99% 11% op achteruit.

waar maken we ons dan druk over? :o
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik maak me druk om al die mensen die om welke reden dan ook (aangeboren lichamelijke beperking, chronische ziekt etc) niet meer kunnen werken nog vaker restcapaciteit tot werken houden terwijl zij dat niet aankunnen.

[url]https://www.trouw.nl/samenleving/kunt-u ... ~add0027d/[/url]


Toen ik toevallig een artikel als het bovenstaande tegenkwam schrik ik van het feit dat er straks nog meer mensen zouden moeten kunnen werken terwijl er geen werkgever is die op hen zit te wachten en ze dus tussen wal en schip gaan vallen en het financieel niet meer kunnen trekken.

En dat in een tijd waarin onze regering maar steeds roept dat het zo goed gaat in Nederland en iedereen er op vooruit zal gaan. Nou dat zal echt niet gelden voor mensen die door ziekte/handicap een afstand tot de arbeidsmarkt hebben.

Ik maak me daar erg boos :grrr:

Voor de duidelijkheid, zelf zal ik geen last meer krijgen met mijn WAO uitkering. Het is in mijn ogen gewoon heel erg oneerlijk.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp