Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

UWV

Alles omtrent werk en uitkeringen
Ellen Hamming

UWV

Bericht door Ellen Hamming »

Hoi.
Heel verhaal.Kon topic niet meer vinden. Dus,je mag het verplaatsen.
Heb/had sec.progressieve MS.Heb HSCT gehad in India en nu herstellende.Ik wilde terug naar het werk.Maar,mn baas liet doorschemeren me liever niet terug te willen. Via bedrijfsarts en UWV toch gelukt.Ik werk enkele uren,maar baas blijft moeilijk doen.Ik zit nu weer thuis.Ik trek dit natuurlijk niet.Nu,komt in april 1 jaar ziektewet om de hoek kijken.Ben bang,dat ze er werk van gaan maken,om me te lozen .Wat kan ik doen of wie inschakelen??WAnt,ik heb meer tijd nodig voor herstel en hopelijk verbeteringen.Ben hard aan het trainen met MS GYm en fysio.
heleendr

Bericht door heleendr »

Helaas ms is onherroepelijk
Verbeteringen en de achteruitgangen, de clubs, ups en downs blijven

Vecht je ontslag aan!

Je werkgever mag je na een jaar ZW ontslaan
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

In deze situatie lijkt een goede advocaat gepast.

Los daarvan vraag ik me af.....waarom wil je voor een baas blijven werken,die te kennen heeft gegeven je niet meer als werknemer te willen? Kun je je inzet en energie dan niet beter besteden bij iemand die wel blij met je is?
annette54

Bericht door annette54 »

[QUOTE=Mulder's Girl;1103353]In deze situatie lijkt een goede advocaat gepast.

Los daarvan vraag ik me af.....waarom wil je voor een baas blijven werken,die te kennen heeft gegeven je niet meer als werknemer te willen? Kun je je inzet en energie dan niet beter besteden bij iemand die wel blij met je is?[/QUOTE]

daar ben ik het heel erg mee eens.
wat een opgave om elke dag naar het werk te gaan wetende dat ze je liever zien gaan dan komen.
wat een zonde van je energie en je inzet.
belladonna

Bericht door belladonna »

Als je heel eerlijk naar de situatie kijkt,
kun je je werkgever toch ook wel begrijpen.
Ik werkte bij een klein bedrijf.
Doordat ik vaker langdurig ziek was, ging zijn premie voor al zijn werknemers steeds omhoog.
Het is niet persoonlijk tegen jou, hij probeert zijn bedrijf financieel gezond te houden...

Bovendien werkt stress jouw gezondheid tegen.
Bekijk het eerlijk met je hoofd en niet met je hart..
Sterkte
Ellen Hamming

Belladonna

Bericht door Ellen Hamming »

Belladonna

Ik ben nooit (langdurig) ziek geweest in 26 jaar !!
Ging de afgelopen 2 jaar langzaam acheruit en kreeg meer problemen met lopen.
Nu HSCT gedaan en wil dus weer terugkomen
.Ik ben al aan het reintegreren ,maar heb meer tijd nodig,dan zij me willen geven.
En Mulder's girl ,wie wil je nu aannemen??Met diagnose MS??
Maar,jullie hebben gelijk.Kost veel energie.
Maar, als ik dan niet afgekeurd wordt,waar krijg ik dan loon of inkomen vandaan ?
Tuurlijk snap ik baas ook wel.Maar,hij wil me al niet in aangepast werk terug.En,dat is er genoeg.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

@Ellen Hamming Ik snap je dilemma van het solliciteren met een chronische ziekte, dan ben je al zowat gedwongen hier niks over te melden.

Ik krijg (nog) geen uitkering via het UWV, maar ik heb in opdracht van de gemeente wel een keuring gehad bij het UWV. Daar kwam uit dat ik sowieso geen fulltime baan meer zou kunnen werken (oftewel volledig zelfstandig een salaris vergaren), waardoor ze me hebben ingeschreven in het register van de Banenafspraak.

Hier zitten ook o.a. de Wajongers in,wat inhoudt dat bedrijven loonsubsidie voor je kunnen krijgen. Dit zou nog evt een steun in de rug zijn voor een bedrijf om je aan te nemen. (Misschien dat je baas je zelfs dan wel in dienst zou willen houden.)
Is er niet een mogelijkheid dat je hier op zou kunnen aansturen...om ook opgenomen te worden in dit register?
belladonna

Bericht door belladonna »

Hij moet zich sowieso aan de regels houden .
En jou passend werk aan bieden.
Houdt hij zich niet aan de regels, krijgt hij een sanctie,
Een jaar langer door betalen.

Hij kan jou dan wel gedeeltelijk in de ziektewet houden,
ook al werk jij weer 100% (dan komt na ruim een jaar het uwv erbij).
Per keer dat jij je ziek meld, zijn de eerste 6 weken of langer
(dat ligt aan zijn contract) op zijn kosten.
Dit samen met de premies die omhoog gaan van AL het personeel.
Zorgt ervoor dat je werkgever je snel te duur vind.

Wees verstandig en vraag een heel open en eerlijk gesprek aan
met je werkgever.
Samen kunnen jullie meer dan apart en mogelijk kan hij wat voor jou betekenen in jouw keuze.
Je vastklampen aan het verleden is enorm zwaar en
waarschijnlijk onhaalbaar.
De toekomst is onzeker, maar hoeft niet klote te zijn.

Ik dacht dat ik nooit meer gelukkig zou worden zonder mijn werk.
Ik kan je vertellen, dat dit totaal niet klopt.
En ja, dat heeft me wel een krap jaar geduurd.
Eerst kilo's minder en veel pijn, maar toen de berusting kwam,
kwam dat weer goed en heb ik bijna geen pijn meer.
Ik ben vrij, vrij om te leven, zoals ik aan kan en niet eroverheen.
Mijn gezin vaart er wel bij.
Emile D

Bericht door Emile D »

Hoi Ellen,

ik heb gelukkig een erg begrip volle baas die alles doet om mij op mijn gemak te stellen.
Ondanks dat neem ik een adviseur van de vakbond mee naar het gesprek met het UWV.
FNV bied deze dienst gratis aan en zijn daadwerkelijk bij de gesprekken.
Dit doen ze omdat er veel klachten over werkgevers en UWV zijn.

Het geeft een gevoel dat je ondersteunt wordt door iemand die weet waar hij/zij over praat.

Op de 2e plaats is het de revalidatie arts die bepaald of je mag werken en hoeveel.

Ten 3e lozen gaat niet je werkgever is verplicht aanpassingen te doen om de mogelijkheid van werken te geven, na 1 jaar ziektewet komt er een verslag waar de werkgever en de bedrijfsarts een resultaat weergeven over wat ze het afgelopen jaar hebben gedaan om je aan het werk te krijgen.

Er bestaat een mogelijkheid dat de werkgever om een vervroegde WIA uitkering te regelen. Dit heeft geen invloed of je na 2 jaar ziekte nog aan het werk kan of niet.

Het bied alleen de mogelijkheid aan de werkgever om de kosten te drukken, de WIA neemt de kosten over.

Lang verhaal maar samengevat: Je werkgever kan je niet dumpen zolang jij alles er aan doet om aan het werk te kunnen en jij geen zaken doet die jou ziekte zou kunnen ver ergeren.

Heb je meer vragen die je offline wil stellen kan je me een mail sturen, ben werkgever geweest en manager in kleine en grote bedrijven en nu ruim 1 jaar thuis.
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Emile D;1103422]
Op de 2e plaats is het de revalidatie arts die bepaald of je mag werken en hoeveel.
.[/QUOTE]

Bedoel je hier niet dat de bedrijfsarts bepaalt of je mag werken en hoeveel?

Zelf heb ik hier niet meer mee te maken omdat ik al heel veel jaren arbeidsongeschikt ben en dus in de WAO ben.

Mijn dochter heeft momenteel ook te maken met deze problematiek maar bij haar mocht geen enkele arts zich uitlaten over of en hoeveel je kunt/mag werken.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp