Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Bril als oplossing voor...

Alles omtrent werk en uitkeringen
zeepaardje

Bril als oplossing voor...

Bericht door zeepaardje »

Goedemorgen allemaal.

Ik vroeg me af wie er een bril heeft voor een specifiek MS probleem en of die daarvoor helpt.

Mijn ogen werken niet altijd even goed samen, maar hoe erg dat is verschilt over de dag en per dag. Lijkt me lastig om daar een bril met prisma/ cylinder oid voor aan te meten.

Wat zijn jullie ervaringen?
Saskia18

Bericht door Saskia18 »

Waarom vraag je jouw neuroloog geen verwijsbrief naar een oogarts?
Knillis

Bericht door Knillis »

Het samenwerken van mijn ogen is het probleem bij mij niet. Ik heb (zeker bij vermoeidheid) vaak wat onscherp beeld en tevens altijd problemen met scherpstellen (focussen).

Ben ik dichtbij met iets bezig zie ik prima, kijk ik dan mijn omgeving in dan duurt het even voordat dat beeld scherp is en andersom gebeurt dat ook weer.

Mijn oogklachten zijn niet te verhelpen met een bril. Het lijkt me ook niet mogelijk een bril aan te meten die een klacht moet verhelpen/verbeteren die af en toe optreedt en dan weer weg is.

Het best kun je navraag doen bij een goede opticien en anders een keertje naar de oogarts?
belladonna

Bericht door belladonna »

Ik heb nu een leesbril met prisma.
Stukken prettiger dan mijn oude leesbril van een paar euro..
Ik ben naar een goede opticien geweest.
Ja, je bent een stuk duurder uit, maar ik heb het er voor over.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Ik heb een een bril met cylinder, en met een hele kleine correctie; volgens mij -0,75 en -0,5. Die zet ik alleen op als ik langere tijd achter een beeldscherm zit; ik kan prima zonder, maar het voorkomt vermoeidheid. Ook voor langere autoritten neem ik hem mee, al gebruik ik hem dan zelden.

Het is wel verstandig om een goede opticien te zoeken, en te vertellen dat je MS hebt. Daar kunnen ze bij het meten dan rekening mee houden; je ogen werken (vaak door vertraagde zenuwgeleiding) net wat anders dan bij mensen die alleen een afwijking in de lens hebben.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Volgens mij kun je als stelregel wel aanhouden dat je voor ms-klachten geen bril kunt nemen. Brillen corrigeren fouten in je lens.

Aan beschadiging in je hersenen of oogzenuw is niet zoveel te doen.

Maar ga vooral langs bij een opticien en de neuroloog. Misschien heeft hij/zij nog een idee.
lika

Bril

Bericht door lika »

Bril

[QUOTE=Toeter;1103506]Volgens mij kun je als stelregel wel aanhouden dat je voor ms-klachten geen bril kunt nemen. Brillen corrigeren fouten in je lens.

Aan beschadiging in je hersenen of oogzenuw is niet zoveel te doen.

Maar ga vooral langs bij een opticien en de neuroloog. Misschien heeft hij/zij nog een idee.[/QUOTE]

Precies !
Marijkezeebreg

Prismabril

Bericht door Marijkezeebreg »

Prismabril

Nou, bij mij helpt een prismabril wel degelijk. Ik kijk zo scheel als een aap, maar mijn ogen staan kaarsrecht. Ik zou dus eigenlijk geen prisma nodig hebben,

Mijn hersenen verplaatsen het beeld als het ware, die prisma corrigeert het gelukkig. Ik heb een prisma van twaalf.
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Ik ben naar een optometrist geweest (in een optiek zaak)
Mijn ene oog reageert iets trager. Daar is niets aan te doen.
Ik heb wel een bril met een kleine correctie en cilinder, die gebruik ik soms als ik moe ben.
Mijn grootste probleem met zicht is het accommoderen (scherpstellen). Als ik een tijdje op mijn telefoon heb gekeken en ik kijk weer op is de verte niet scherp. Dat merk ik vooral als ik buiten ben.
Klaartje

Zicht beperkt

Bericht door Klaartje »

Zicht beperkt

Heel herkenbare verhalen. Na ontsteking bij de hersenstam kon ik mijn ogen niet meer tegelijk bewegen en dingen die links waren zag ik opeens rechts. Na prednisonkuur knapte dit gelukkig wel wat op.

Vervolgens OZO links en 2 maanden later OZO rechts. Omdat e.e.a. niet vlot herstelde ben ik door revalidatiearts naar VISIO verwezen.

Ben heel blij met alle onderzoeken die bij VISIO gedaan zijn en vooral ook met hun tips.

Links zie ik 60% maar na enkele minuten focussen wordt het beeld steeds vager. Rechts 35% met een grote blinde vlek.

Het accommoderen gaat zeer traag. Ik merk dat bijv. in verkeer (zelf rijden mag niet meer) en heb veel moeite om (bewegende) mensen, vooral gezichten, te herkennen.

Helaas vallen zulke klachten niet met een bril op te lossen. Kwestie van ermee om leren gaan.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp