Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Mindervaliden: wij willen ook veilig naar festivals

Alles omtrent werk en uitkeringen
Suzan

Mindervaliden: wij willen ook veilig naar festivals

Bericht door Suzan »

[URL="https://nos.nl/artikel/2225541-minderva ... ivals.html"]Mindervaliden: wij willen ook veilig naar festivals[/URL]

[I]Jonge mindervaliden hebben een brandbrief geschreven naar de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland. De jongeren grijpen het begin van het festivalseizoen aan om aan te geven dat ook zij veilig naar festivals willen kunnen gaan.[/I]

[I]Volgens hen zijn de voorgeschreven vluchtroutes te smal, zijn er te weinig en lopen ze het risico om onder de voet gelopen te worden. Ook zijn de paden niet breed genoeg. Volgens de regels moeten die 1.10 meter zijn en dat is te smal om te keren met een rolstoel. Daardoor komen ze bij calamiteiten als ratten in de val te zitten.[/I]
Suzan

Bericht door Suzan »

[URL="https://nos.nl/artikel/2225663-festival ... stoel.html"]Festival veranderde in modderpoel: 'Geen doorkomen aan met je rolstoel'[/URL]
S1m0ne

Bericht door S1m0ne »

Mooi stukje. Of ook triest eigenlijk. Ik heb ook nogal eens bedenkingen gehad en niet gegaan. Of ik was er wel en had bedenkingen. Maar gelukkig altijd goed gegaan.

Ooit eens in een massale 'rij' om naar binnen te komen beland. 200 man breed en 300 dik. Eenmaal daar alleen hele smalle poortjes. Mijn man loopt nu van te voren al meteen er ruim omheen om de situatie van opzij te bepalen en als het even kan een beveiliger te vinden, die sturen me dan / helpen me vaak met een omweg maar wel veilig van de menigte via een zijdeur naar binnen.

Of eenmaal op een terrein is er voor mij geen eten en drinken te bestellen wegens lange rijen munten, en nogmaals voor de veel te hoge balies van de verkoopstands. Alleen door vrienden kan ik ook eten en drinken die voor mij in de rij gaan staan en ook voor mij iets bestellen.

Toiletten zijn vaak mobiele units. Vaak even zoeken of er ergens op het terrein 1 is die groot genoeg voor mij is. Soms bij de EHBO proberen of info vragen. Andere vrijwilligers weten het ook niet. Met kleine rolstoel had het nog gekund, met grote rolstoel of scootmobiel kun je het vergeten. Dan maar voor de deur parkeren en 2 stappen lopen. Met hulp vanwege mij rechtop houden en modder en sowieso viezigheid alom en op de vloer ook, dus broek niet op de grond laten zakken. Afijn met veel hulp en gedoe plasje gepleegd.

Gelukkig kan ik toch niet zelf drinken halen dus drink ik wat minder, hoef ik ook niet nog eens naar dat vieze toilet.
1207

Bericht door 1207 »

een festival is nu eenmaal een festival om bepaalde redenen en geen concertzaal

als het regent wordt het een modderpoel en dan hebben rolstoelen en rollators dat niets te zoeken

paniek tussen 50 000 man, waarvan er duizenden, zat, stoned of volledig hersendood/uitgeput zijn. daar wil je echt niet tussenzitten als je niet kunt volgen
S1m0ne

Bericht door S1m0ne »

Dit geldt ook al voor minder grote concerten of festivals hoor.

Het plaatselijke Zomerspektakel hier wordt ook op en grasveld gehouden. 500 man, gezellig hooguit een paar biertjes, maar al snel modderig platgetrapte aarde, ook als het niet regent.
Ook activiteiten met Koningsdag kun je op een grasveld niet aan meedoen. Of een braderie op een grasveld...

En tja, ik wil ook wel kunnen meedoen. Natuurlijk het liefst in een concertzaal met speciale rolstoelplekken, maar ook in een sporthal waar voor een gelegenheid een podium is neergezet, enz.

Bij die sporthal geen gras, maar zie maar eens binnen te komen met z'n allen door de hal. En er weer uit???

Ik vraag me af of zo'n zaal überhaupt wordt goedgekeurd voor zoveel mensen en beperkte vluchtmogelijkheden.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Het is goed dat er aandacht voor is. Ze kunnen in ieder geval hun best doen om het zo veilig mogelijk te maken, maar modderige grasvelden in combinatie met een panikerende mensenmassa zijn gewoon niet veilig.

Niet voor 'able bodied people' en al helemaal niet voor minder validen. Als jij in een rolstoel zit, ziet alleen de persoon die recht voor je staat jou. De rij daarachter ziet een 'open ruimte', omdat je te laag zit en probeert door te duwen.

Ik snap dat meisje uit het artikel met het noodweer ook niet. Was ze daar alleen? Kon ook niemand haar ophalen?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Is er niet iets van een rolstoel calamiteiten-cursus? Waar je leert wat je moet doen in situaties dat de pleuris uitbreekt. Dat jij de mensen instructies kunt geven hoe ze je het beste kunnen helpen.

En dat je leert om vooraf al te bekijken wat je beste opties zijn. Dat je zelf al beoordeelt wat de beste uitgang is. Want niet alleen jij zit vast in een te smalle doorgang, maar ook iedereen achter jou.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Er is wel een verschil tussen het eerste en tweede artikel. Het eerste beschrijft dat er in de nieuwe regelgeving geen rekening is gehouden met rolstoelen. Dat is wel een enorme blunder natuurlijk; daar hadden ze best over mogen/moeten nadenken.

Om met rolstoel een festival te bezoeken is het natuurlijk een samenspel tussen bezoeker en organisatie. Als bezoeker moet je je vooraf informeren over de mogelijkheden (zijn er bijvoorbeeld toegankelijke toiletten, wat voor weer wordt verwacht en zijn er verharde paden?). De organisatie kan rekening houden met rolstoelers, bijvoorbeeld met toiletten, noodvoorzieningen en -plannen, rolstoelpodia etc.

Ik ga elk jaar naar de Zwarte Cross, en je merkt aan alles dat ze er daar echt over nadenken. Na regen wordt er (ook voor de lopende bezoekers) stro over paden gegooid, bij elk EHBO-punt is een invalidentoilet, en er loopt zelfs een 'duw-crew' rond om je vrienden te ontlasten. In je eentje naar zo'n festival is geen optie (ook niet gezellig natuurlijk), want jezelf de hele dag verplaatsen over zo'n terrein is kansloos.

Ook ben ik wel eens op kleinere festivals geweest waar er totaal niet over was nagedacht. Toen kon ik nog een klein beetje lopen, maar er was geen rolstoeltoilet te bekennen. Toiletten waren met een rolstoel zelfs niet te bereiken; allemaal heuvel op of heuvel af.

Een panieksituatie heb ik gelukkig nooit meegemaakt. Dan zal je goed op je vrienden en de aanwezige stewards of security moeten kunnen vertrouwen.
S1m0ne

Bericht door S1m0ne »

Ik heb 1 keer paniek meegemaakt. Ik zal jullie laten meedelen in mijn ervaring.

Ik zat in de scootmobiel, en het was bij een optocht op straat. Niks geks, verharde paden, maar het was wel heel erg druk om me heen. Ik stond op een hoek van een T-splitsing.

Afijn, op een gegeven moment was er blijkbaar aan de overkant wat gebeurd, een een groepje raddraaiers werd door een groep ME-ers al slaand met stokken achternagezeten. De achtervolging ging dwars tussen de wagens van de optocht door en kwam recht op ons af.

De menigte stoof uit elkaar en voor ik het wist stond ik alleen op het 'plein'. Een aantal ME-ers had mij uit veiligheidsoverwegingen omsingeld ter bescherming van mij met de ruggen naar mij toe en de raddraaiens in het oog houdend, de overige ME-ers gingen verder met de achtervolging in de straat achter mij, weg van de optocht.

Langzaamaan kwamen overige bezoekers weer terug in de straat, geen idee waar die in de tussentijd waren, waarschijnlijk super opeengepakt links en recht van me, of ook achter me de straat in gerend.

Het ging zó ontzettend snel, ik had geneens tijd om het sleuteltje om te draaien en mijn scootmobiel was nog niet eens klaar om te rijden. Toen hij wel opgestart was vroeg ik beverig aan de ME-er naast me of ik moest gaan wegrijden. "Nee hoor", zei hij in werkelijk alle kalmte "Blijf maar staan". Ik heb nog nooit iemand zó rustig horen praten op een moment dat iedereen gillend in paniek wegstoof. Respect voor de ME-er.

Heeft me gerealiseerd: Je komt niet op tijd weg. leg je er maar bij neer. Blijf veilig achter de geraniums of neem de gok om nog plezier te hebben in je leven. Zolang het goed gaat, oke. Eens heb je een keer pech in je leven. So be it.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Dit geldt helaas niet alleen voor evenementen.

Jaren geleden werkte ik in een winkel die was gesitueerd op de benedenverdieping van een winkelcentrum.
Op een dag ging het brandalarm af (was een oefening),waardoor we iedereen uit de winkel moesten sturen. Er waren ook mensen in een rolstoel, of ander mindervalide voertuig, aanwezig.
In het winkelcentrum stonden ze dan te kijken.....want bij het afgaan vh alarm wordt stroom afgesloten waardoor de roltrappen en liften het dus niet deden.

Lekker dan als er niemand is om je de trap op te dragen....dan verbrandt je dus levend.:eek:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp