Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

last voor relatie/huwelijk

Alles omtrent werk en uitkeringen
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=elizafeike;1106184][B]Heel erg bedankt Knillis! De revalidatie-arts en stichting MEE, daar had ik nog niet aan gedacht[/B]. Dit geeft mij HOOP! Ik wil niet dat onze relatie kapot gaat door mijn ziekte:bang:[/QUOTE]

Graag gedaan Eliza. Heti s erg goed van je man dat hij aangeeft vast te lopen en inmiddels een meer "zorgrelatie" dan "partnerrelatie" met jou heeft. En dat is inderdaad niet vol te houden.

Ik heb zelf een relatiebreuk gekend na 18 jaar huwelijk en dat was toen een hele schok, en dat terwijl ik toen nog niet bekend was met MS.

Maar het heeft mij wel extra waakzaam gemaakt in de relatie met mijn huidige man. Hij is mijn man en niet mijn verzorger en probeer daar goed de grens in te bewaken.

Ik moet wel zeggen dat ik het geluk heb tot nu toe met de nodige aanpassingen nog erg veel zelf kan en dat zal lang niet bij iedereen zo zijn.

Nogmaals sterkte en hopelijk vinden jullie de juiste instantie om jullie verder te helpen.
elizafeike

balans in relatie

Bericht door elizafeike »

balans in relatie

[QUOTE=Knillis;1106250]Graag gedaan Eliza. Heti s erg goed van je man dat hij aangeeft vast te lopen en inmiddels een meer "zorgrelatie" dan "partnerrelatie" met jou heeft. En dat is inderdaad niet vol te houden.

Ik heb zelf een relatiebreuk gekend na 18 jaar huwelijk en dat was toen een hele schok, en dat terwijl ik toen nog niet bekend was met MS.

Maar het heeft mij wel extra waakzaam gemaakt in de relatie met mijn huidige man. Hij is mijn man en niet mijn verzorger en probeer daar goed de grens in te bewaken.

Ik moet wel zeggen dat ik het geluk heb tot nu toe met de nodige aanpassingen nog erg veel zelf kan en dat zal lang niet bij iedereen zo zijn.

Nogmaals sterkte en hopelijk vinden jullie de juiste instantie om jullie verder te helpen.[/QUOTE]
Heel erg bedankt, Knillis. Tja, de relatie wordt steeds meer een zorgrelatie. En nu zie ik dat zelf ook goed in. We moeten weer echte partners worden. En daar kunnen we wel wat hulp bij gebruiken.

En Toeter ook heel erg bedankt voor de link naar psytobe.nl. Ik zal het met mijn man bespreken en hem dit ook laten lezen.

Fijn ook herkenning te vinden bij jullie!
Merce

Bericht door Merce »

Bij ons is het probleem weer anders. Mijn man is gediagnosticeerd met Asperger (vorm van autisme). Daar heb ik het moeilijk mee. Ik ervaar onze relatie, door zijn autisme, als ongelijkwaardig. Naar aanleiding daarvan raakte ik in een depressie.

Nu gaat het een stuk beter, kan ik er beter mee omgaan. Maar nu heb ik MS. Dat gaat voor nieuwe problemen zorgen. Mentaal sta ik daar alleen voor. Door zijn Asperger is mijn man niet in staat iets te doen met mijn diagnose. Zijn leven gaat gewoon verder zoals het was. Hoe dat in de toekomst moet weet ik nog niet.

Ik kan hem ook niet teveel belasten. Stress vinden mensen met autisme niet fijn...bovendien heeft mijn man colitus ulcerosa. Dat is ook stressgerelateerd. Dus ik moet ervoor uitkijken dat ik hem niet overbelast, overvraagd, overprikkeld. En ondertussen om mijn eigen welzijn denken.

Ik zal ook eens op die link kijken. Lijkt mij wel interessant.

Heel goed dat je man dat aangeeft. Communicatie open houden is heel belangrijk.
Knillis

Bericht door Knillis »

De combinatie Asperger en MS lijkt me inderdaad enorm moeilijk zeg.

Enige hulp/begeleiding heb jij echt wel nodig denk ik Merce, dit valt allemaal niet alleen te handelen volgens mij.

Ik kan niet meer doen dan je heel veel sterkte wensen en hoop dat je een bij jullie passende oplossing zult vinden.
Merce

Bericht door Merce »

Dank je knillis. Lief van je. Zulk soort woorden (erkenning) beuren mij altijd weer op. Ik denk dat dat voor mij nog het belangrijkste is...erkenning van de situatie.

Tot nu toe kan ik bij mijn huisarts wel terecht en vrienden. En ik heb steun aan mijn geloof. Dat laatste geeft mij veel steun om te proberen wat ik kan om in ieder geval als partners bij elkaar te blijven. Hoe ongelijkwaardig onze relatie ook is.

En niet te vergeten de antidepressiva. 😁 Die heeft mij door de ergste depressie heengeloodst. Ik heb de antidepressiva afgebouwd. Neem nu niets meer in. Kijken of dat gaat...
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik heb een broer met Asperger en een dochter met een autisme spectrum stoornis (allebei op volwassen leeftijd pas gediagnostiseerd) en weet een klein beetje van de problemen waar jij ook mee te maken hebt.

Ik heb wel eens tegen mijn broer gezegd dat ik voor geen goud met hem zou willen ruilen voor wat betreft de diagnose.
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Knillis;1106324]
Ik heb wel eens tegen mijn broer gezegd dat ik voor geen goud met hem zou willen ruilen voor wat betreft de diagnose.[/QUOTE]

en als je beide hebt?
een hekel hebben aan onvoorspelbaarheid of verlies controle, en dan ms krijgen
Knillis

Bericht door Knillis »

Dan heb je pas echt de hoofdprijs maar niet heus. Lijkt me echt heftig hoor.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik de nodige moeite heb met onvoorspelbaarheid en hou ook wel graag de controle in eigen hand maar gelukkig heb ik geen ASS neem ik aan.
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Knillis;1106334]Dan heb je pas echt de hoofdprijs maar niet heus. Lijkt me echt heftig hoor.[/QUOTE]
idd
zowel de hard- als software is hier volledig naar de knoppen
Merce

Bericht door Merce »

Dat is een treffende omschrijving 1207. Heel veel sterkte daarmee voor jezelf en je partner.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp