Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Sollicitatie frustratie

Alles omtrent werk en uitkeringen
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Dus als je als zelfstandige ziek wordt, moet je dan automatisch een bijstandsuitkering aanvragen omdat je geen recht hebt op WW?
Dat zou dan ook betekenen dat het UWV geen gegevens over je heeft qua werkhistorie als je bijvoorbeeld altijd als zelfstandige hebt gewerkt.....of begrijp ik dat verkeerd?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Nee zo zit het inderdaad. Als zelfstandige moet je jezelf verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid.

Ik ben nu een paar uur aan het werk als zzp'er en de man van het uwv zei dat als ik een jaar lang mijn hele uitkering verdien, mijn recht op wga vervalt en ik mezelf moet verzekeren.

Ik mag dus niet meer terug, als het me niet meer lukt om te werken.

Eigenlijk zou je denken 'moet ik het überhaupt wel proberen?' Er is geen verzekering die mij aan gaat nemen natuurlijk.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Het is eigenlijk te gek als je het bekijkt....

Vanwege chronische ziekte word je in veel gevallen bijna gedwongen om als zelfstandige te gaan werken en dan kan er geen uitzonderingsregel zijn? (we houden toch al van regels in NL) Waardoor je evt wel terug kunt vallen op je uitkering bij het UWV mocht het toch niet lukken.
Vooral omdat idd verzekeringen ook niet happig zijn op mensen met een kwetsbare gezondheid....of je betaald een klein fortuin per maand.
Theewater

Bericht door Theewater »

Zo gaat dat tegenwoordig helaas in Nederland. Het sociale hart is helemaal weg. Economie is belangrijker dan een mens. Heb je de pech een 'chronische' ziekte te hebben dan tel je nagenoeg niet meer mee en ben je tot een kostenpost verworden.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Dat klopt helaas, maar....iemand zoals Toeter die de gok waagt om als ZZP'er te werken, zouden ze technisch na een jaar kwijt zijn als kostenpost.
Zoals zij ook al aangaf, velen zullen ook denken: "ik waag die gok niet en blijf bij mijn uitkering." Als ze een terugval regeling hadden,dan heb je kans dat je meer kostenposten kwijtraakt (al dan niet tijdelijk). Lost het probleem zichzelf op.
Suzan

Bericht door Suzan »

Zelfs toen ik nog een gezonde jonge vrouw was en zelfstandige, was een arbeidsongeschikheidsverzekering niet op te brengen. :nee:
Heb het dus ook niet afgesloten toen. Tja. Had ik beter wel kunnen doen.
Maar toen wist ik natuurlijk ook nog niet dat ik ms had. :tralala:
Merce

Bericht door Merce »

Inderdaad Susan. Zelf voor iemand die gezond is, is die verzekering niet op te brengen. Ik ben dan ook niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid.

Via de SVB, die mijn salaris uitbetaald, kan ik wel uiterlijk 6 weken de ziektewet in. Na die 6 weken zou ik ook niets meer hebben. Dan rest inderdaad alleen een bijstandsuitkering. En ook dat krijg je niet eens zo makkelijk voor elkaar.

Maar ik maak mij er maar niet druk om. Ik zie wel hoe lang ik het volhoud. Solliciteren naar een nieuwe job zie ik in elk geval niet zitten.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=Merce;1107486] Dan rest inderdaad alleen een bijstandsuitkering. En ook dat krijg je niet eens zo makkelijk voor elkaar.

[/QUOTE]

Nou...als het kabinet hun gehandicaptenwet erdoor krijgt, dan komen we daar uiteindelijk ook wel terecht:moe:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp