Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

TIPS; rolstoel

Alles omtrent werk en uitkeringen
Imke1987

TIPS; rolstoel

Bericht door Imke1987 »

Hoi allemaal,

Ik kan op dit moment bijna helemaal niet lopen maar ben aan het herstellen na mijn tweede zware schub in 4 maanden met behulp van een prednison kuur.

Nu heb ik over 1,5 week een vrijgezellenfeest van mijn beste vriendin (zelf georganiseerd) en midden juni ga ik een weekend weg met mijn vader en zus naar Lissabon. Lopen, lopen, lopen dus. Gaat niet lukken maar wil persee mee!

We hebben een rolstoel hier staan, geleend van iemand maar dat ding is super onhandig. Mijn vriend krijgt mega last van zijn rug als hij mij moet duwen. De rolstoel is nogal zwaar en lomp in gebruik.

Wil er best 1 zelf kopen zodat ik er altijd 1 van mezelf heb als het nodig is.

Wie heeft er tips???
Waar zoek ik?
Waar let ik op?
Gebruik jij een rolstoel waar je tevreden mee bent?

Alle tips zijn welkom!

Groet,

Imke
Suzan

Bericht door Suzan »

Hoi Imke,

Ik zou niet zomaar ongeïnformeerd een rolstoel kopen. Die dingen kosten serieus geld en een miskoop ligt op de loer.

Misschien is lenen/huren eerst verstandiger? Bij bijvoorbeeld zoiets als [URL="https://www.icare.nl/winkel_en_hulpmiddelen.aspx"]Icare[/URL] kan dat en kunnen ze je van goed advies voorzien.
Knillis

Bericht door Knillis »

Als je in eerste instantie alleen voor de uitjes een rolstoel wilt hebben kun je hem het beste lenen bij een thuiszorgwinkel. Als je hem van te voren reserveert voor de data dat je hem nodig hebt ben je er tenminste zeker van dat je over een stoel kunt beschikken.

Om altijd een rolstoel tot je beschikking te kunnen hebben kun je het best een WMO aanvraag bij je gemeente doen. Maak daarvoor eerst een afspraak met een ergotherapeut (wel eerst een verwijzing vragen aan je arts) en vraag de ergotherapeut je te helpen met het aanvragen van een goede, bij jou passende rolstoel.

De hele aanvraag procedure en alles wat daar nog verder bij komt kijken neemt geruime tijd in beslag.

Zelf ee rolstoel kopen is natuurlijk ook een mogelijkheid maar je moet wel goed weten wat je koopt en of de stoel ook voor jou bruikbaar is. Een ergotherapeut heeft veel verstand van de mogelijkheden en onmogelijkheden van hulpmiddelen.

Zo is ook belangrijk te weten of je alleen een rolstoel wilt om geduwd te worden of dat je ook zelfstandig met een rolstoel wilt kunnen rijden. Kun je bv zelf "hoepelen" of ontbreekt je daar (vooral buiten) de kracht?

Dus voor de korte termijn zou je het best een rolstoel kunnen proberen te lenen via een thuiszorgwinkel.

Ik wens je in ieder geval vast heel fijne dagen.
Klick

Bericht door Klick »

Lissabon 😎 waaaauuuuwwwwww
Imke1987

Bericht door Imke1987 »

Bedankt voor de tips!

Misschien inderdaad goed om niet zomaar iets te kopen maar eerst advies in de winnen. 🤭 beetje impulsief gedacht.

Op dit moment kan ik helemaal niet lopen en moet me vriend overal bij helpen maar het gaat vooral om een rolstoel waarbij iemand me kan duwen voor de langere dagjes weg.

Ik realiseer me nu dat ik morgen ochtend weer een afspraak heb bij bij me MS vpk dus wellicht heeft zij wat tips waar ik naar toe kan gaan en op kan letten en hoe ik zoiets aan kan vragen.

Groetjes!

Ps; yes Lissabon. Ons jaarlijkse vader dochters uitje! Hopelijk kan ik tegen die tijd weer mezelf verzorgen. Hoeven ze me alleen te duwen. Whoehoe!
Theewater

Bericht door Theewater »

Volgens mij kan je een rolstoel lenen bij bijv. Vegro of Welzorg voor een periode van 3 maanden. Dit kost niets en loopt via de zorgverzekering. Als ik het nog goed weet kan je zelfs nog ex met 3 maanden verlengen..

Sterkte in ieder geval en hoop dat je snel weer ter been bent.
joge

Bericht door joge »

2x3 mnd! 'korte leen'.
Imke1987

Bericht door Imke1987 »

Dank je. Ik ga morgen meteen informeren!

Kan ik er lekker op uit met me familie en vrienden.
S1m0ne

Bericht door S1m0ne »

In Lissabon kun je bij een organisatie een kleine scootmobiel huren, dat is handig want dan hoeven ze je niet te duwen. Lissabon is ook nogal heuvelachtig namelijk. Wel oppassen want ze hebben geen fietspaden en soms een hele smalle stoep, dus dan moet je even over de rijweg of zo.

Rolstoelen en andere dingen hebben ze ook. ik heb gehuurd bij deze dacht ik, maar als je googeld op wheelchair hire Lisbon vind je nog veel meer.

[url]https://www.mobilityequipmenthiredirect ... on-lisboa/[/url]

En voor het vliegveld kun je transfer van het vliegveld aanvragen met een rolstoel van hun vervoerd worden. Of zelf meenemen natuurlijk...
Imke1987

Bericht door Imke1987 »

Bedankt voor de tip Simone!!!

Vandaag contact gehad met me verzekering en die verwezen me door naar de gemeente.

1 groot gedoe!!!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp