Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

hulphond

MS medicatie en gerelateerde andere medicatie, hulp en hulpmiddelen
Roelofje

hulphond

Bericht door Roelofje »

Zijn er mensen met hulphond ervaringen? Ik zit in de aanvraagprocedure, ziektekostenverzekering moet voor 2e keer overtuigd worden.
Laatst gewijzigd door Qanuk00 op 11 nov 2021, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst van Werk&Uitkering naar Medicatie&Hulpmiddelen
bart

Bericht door bart »

[IMG]http://http://nl.tinypic.com/r/2zyd7wx/9[/IMG]

Hoi Roelofje,

Ja, ik heb nu bijna 7 jaar een ADL hulphond van [url]www.hulphond.nl[/url].

Indertijd aangevraagd door mijn ergotherapeut, die o.a. een berekening maakte van wat het de zorgverzekeraar aan kosten zou besparen, nadat hulphond.nl een goede praktische indicatie had gesteld.

De combinatie van deze 2 maakte, dat de zorgverzekeraar, gemakkelijker en sneller dan ik dacht, een indicatie heeft afgegeven.

De ervaring is, dat de zorgverzekeraar vooral (en wellicht alleen) kijkt naar het kostenplaatje en ook naar de functie die de hulphond krijgt.

Volgens mij worden alleen geleidehonden en ADL honden vergoed. (Signaalhonden weet ik niet zeker) alle andere honden niet.

En dan nog alleen, wanneer de aanvraag en opleiding door een ADeu-gecertificeerde school worden gedaan en waar de zorgverzekeraar een overeenkomst mee heeft.

Voor de andere dan ADL en geleidehonden zijn weer andere mogelijkheden, maar dus niet bij de zorgverzekeraar.

Is het de bedoeling dat je een eigen hond gaat opleiden of in elk geval zelf de opleiding te gaan doen of dat je, zoals ik, gematched wordt aan een reeds opgeleide hond?

Ben je bekend met de FB groep Gebruikers Assistentiehonden, geleide- en hulphonden [url]https://www.facebook.com/groups/435421323225030/[/url]

Hier zul je meer mensen in een zelfde situatie tegen komen en al je vragen gericht stellen.

Succes!!

(Voor mij is het het allermooiste en functioneelste 'hulpmiddel' gebleken dat er is)
bart

Bericht door bart »

Hoi Roelofje,

Ja, ik heb nu bijna 7 jaar een ADL hulphond van [url]www.hulphond.nl[/url].

Indertijd aangevraagd door mijn ergotherapeut, die o.a. een berekening maakte van wat het de zorgverzekeraar aan kosten zou besparen, nadat hulphond.nl een goede praktische indicatie had gesteld.

De combinatie van deze 2 maakte, dat de zorgverzekeraar, gemakkelijker en sneller dan ik dacht, een indicatie heeft afgegeven.

De ervaring is, dat de zorgverzekeraar vooral (en wellicht alleen) kijkt naar het kostenplaatje en ook naar de functie die de hulphond krijgt.

Volgens mij worden alleen geleidehonden en ADL honden vergoed. (Signaalhonden weet ik niet zeker) alle andere honden niet.

En dan nog alleen, wanneer de aanvraag en opleiding door een ADeu-gecertificeerde school worden gedaan en waar de zorgverzekeraar een overeenkomst mee heeft.

Voor de andere dan ADL en geleidehonden zijn weer andere mogelijkheden, maar dus niet bij de zorgverzekeraar.

Is het de bedoeling dat je een eigen hond gaat opleiden of in elk geval zelf de opleiding te gaan doen of dat je, zoals ik, gematched wordt aan een reeds opgeleide hond?

Ben je bekend met de FB groep Gebruikers Assistentiehonden, geleide- en hulphonden [url]https://www.facebook.com/groups/435421323225030/[/url]

Hier zul je meer mensen in een zelfde situatie tegen komen en al je vragen gericht stellen.

Succes!!

(Voor mij is het het allermooiste en functioneelste 'hulpmiddel' gebleken dat er is)
Roelofje

Bericht door Roelofje »

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Ik ben al aardig op weg, ook met de stichting hulphond.
bart

Bericht door bart »

Goed zo! Hulphond.nl zal er alles aan doen om je verder te helpen. Succes nogmaals!
Roelofje

Bericht door Roelofje »

Bart, mijn dicteerfunctie is even niet in orde, vandaar mijn korte bericht. De volgorde is toch als volgt;
- contact met hulphond
- huisbezoek hulphond
- mening hulphond n.a.v. huisbezoek
- in mijn geval; bezoek aan open dag
- schrijven van aanvraag door ergotherapeut + aanbevelingsbrief revalidatie arts
- verzoek indienen
AFWIJZING!!!!!!!!
Nu 2e ronde met aanwijzingen hulphond. vraag aan jou: Welke formulering is handig ivm toekenning?
Financiële kant (voordeel ziektekosten) subtiel benaderen?
Roelofje

Ongepast

Bericht door Roelofje »

Ongepast

Bart, ik realiseer me dat de vraag die ik jou stelde ongepast is.
Het is aan mij en de ergotherapeute om de aanvraag opnieuw op te stellen. Dus nemen maar niet kwalijk; heeft vast te maken met de spanning of de hulpvraag gehonoreerd gaat worden.
bart

Bericht door bart »

Haha Roelofje, ik vind niet zo snel iets ongepast en je spanning kan ik me 100 % voorstellen....

Ik kan alleen maar schrijven, hoe het bij mij is gegaan en wat ik van anderen hoorde in de FB-groep en, eerlijk gezegd, is daar geen pijl op te trekken.

Toezegging / afwijzing verschillen per zorgverzekeraar en zelfs bij 1 zorgverzekeraar wil het nog wel eens verschillen. :huh:

O.h.a. weet je school, zeker hulphond, je het best te adviseren.

De volgorde die je liep, is dezelfde die ik liep, met al enig verschil het eind-resultaat.

Bij het indicatieverzoek naar de zorgverzekeraar toe zou ik de financiële kant niet subtiel benaderen, maar juist heel duidelijk.

Voor de praktische indicatie is het belangrijk, wat een hond in praktisch opzicht voor jou aan meerwaarde betekent, maar de praktische indicatie heb je al.

(van een gecertificeerde school met, zeer waarschijnlijk, een overeenkomst met de zorgverzekeraar)

Daar zou je je dus, in principe niet druk meer om hoeven te maken. (en de zorgverzekeraar ook niet)

Het lijkt nu dus puur en alleen om de financiële meerwaarde voor de zorgverzekeraar te gaan. Dus niet subtiel, maar 'gewoon' met keiharde feiten.

Een hulphond kost zoveel voor 8 jaar (het gemiddelde dat honden werken), persoonlijke verzorging en begeleiding kost zonder hulphond zoveel over 8 jaar en met hulphond zoveel over 8 jaar.

Ik weet niet, hoeveel zorg je al hebt, dat kan nog wel eens een rolletje spelen. Als je nu nauwelijks (mantel)zorg nodig hebt, dan is de berekening lastiger te maken....en zullen ze minder snel akkoord gaan.

Ik ben weduwe, zonder thuiswonende kinderen, daardoor had ik al meer recht op zorg.

(overigens heb ik, nadat ik mijn hond kreeg, nooit zorg in hoeven leveren ;-) , had ik in de berekening wel mee genomen...)

Nog 1 vraagje: Heb je puur een ADL hond aangevraagd of een hond met bijv. een dubbele functie, zeg maar ADL en Signaal, daar wordt ook wel moeilijk over gedaan.

Voor sommige honden schijnt het tegenwoordig ook mogelijk te zijn bij de WMO een aanvraag te doen, maar dat zijn meer de therapeutische honden en honden waarvoor via de zorgverzekeraar geen vergoeding bestaat.

Wederom succes!! (en uiteraard mag je alles vragen...)
Roelofje

kostenberekening hulphond

Bericht door Roelofje »

kostenberekening hulphond

Hallo Bart,

Jouw en mijn situatie komen in principe behoorlijk overeen.
Ik ben ook weduwe, sinds drie jaar en woon alleen.

Heb drie keer in de week douche hulp en drieënhalf uur huishoudelijke hulp.

Een gestoorde hand en armfunctie, rolstoel gebonden niet
door ms, maar ben ook verkeersslachtoffer.

Ik heb een adl hulp hond aangevraagd.

Voor mij is niet duidelijk hoe de kosten van een hond op zouden kunnen wegen tegen de kosten die ik nu maak.

Heb jij dan nog een ideetje over?
Morgen komt de ergotherapeute voor de tweede aanvraag.
bart

Bericht door bart »

Sorry Roelofje, ik miste je bericht even.
Ik heb mijn aanvragen nog wel ergens, maar kan daar zelf niet bijkomen...

Je hebt niet zo heel veel uren douche-hulp, daar kun je weinig afhalen en van de huishoudelijke zorg eigenlijk al helemaal niet. (sommige hulphond-eigenaren krijgen zelfs meer h.h. vanwege de hond)

Je aanvraag misschien meer op de toekomst richten....als je meer persoonlijke verzorging en begeleiding nodig hebt, dagelijks bijvoorbeeld en je krijgt daar een indicatie voor, dan kan er bijvoorbeeld, dagelijks (op papier) weer een half uur af.

Of in de weekends en de andere 2 dagen doet je hond de p.v. helemaal en op onvoorziene momenten.

Je hebt niet 24 uur per dag 'iemand' die voor jou iets pakt, dat gevallen is, op het alarm drukt als dat nodig is, je helpt met toiletgang etc.

Bedenk, samen met je e.t., wat je eigenlijk allemaal op een dag en tijdens de nacht nodig zou hebbenen reken uit, wat dat de zorgverzekeraar en WMO zou kosten over 8 jaar............

Denk ook aan boodschappen doen + in - en uitruimen, naar het ziekenhuis en daar aan- + uitkleden, idem revalidatie, je krijgt 3 x douchehulp, maar wie helpt je de andere dagen (en de avonden van de douchehulp) aan- en uitkleden + in bed komen.

Het gaat om de kleine dingetjes die 'vroeger' door je echtgenoot gedaan werden. De ene schoen of sok zie je niet zelf uit kan trekken, de telefoon aangeven, als je er niet snel bij kunt zijn, de post pakken, de deur openen of sluiten, de was in / uit de machine, het pakje drinken uit de ijskast pakken, het rietje er af, het jou geven...

Zo is er nog zoveel meer...........

Succes!!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp