Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Mantelzorg

Alles omtrent werk en uitkeringen
nharhofr

Mantelzorg

Bericht door nharhofr »

Nu ik ms heb, wat gediagnosticeerd is in 2007 ben ik gaan ervaren en begrijpen wat mantelzorg is. Waarom wil ik hier nu eens wat aandacht aan schenken door er een stukje over te schrijven. Het zal mij wel ontgaan zijn maar ik had de idee dat er weinig tot niets is te vinden over mantelzorg .

In mijn geval is mijn vrouw de mantelzorgster. In het begin na de diagnose kwam heel langzaam het gevoel dat ik meer en meer hulp nodig had en zij die ging geven. Mensen zeggen misschien dat je bij een liefhebbende vrouw vanzelfsprekend ook van mantelzorg spreekt. O.a doordat ze er altijd voor me is en ik gruwelijk veel van haar houd, wil ik haar eens in het zonnetje zetten

Gelukkig ben ik nog redelijk mobiel en kan ik er dus nog regelmatig op uit ln mijn meer dan geweldige scootmobiel. Maar bijna iedereen met de rot ziekte ms ( eerder schreef ik eens dat ik ms met kleine letters schreef omdat een dergelijke rotziekte geen grote letters verdiend)

Je kunt dan nog wel een beetje mobiel zijn, maar bijv. Het knoopje van een weerbarstige broek of overhemd wordt soms vervloekt. Het niet meer kunnen schrijven of niet meer uit een woord komen laat staan er op komen is verschrikkelijk met name als je met praten de kost hebt verdiend

Bij dit en ongelooflijk veel meer is er altijd de mantelzorgster die altijd en overal daar is waar dat nodig is. Met de zorg in deze hitte, het glas water op tijd, de ijskoude meloen in stukjes, en daarbij alles altijd maar gewoon vinden.

Ik vind het niet gewoon maar geweldig. Samen met een broer en zus ging zij naar Ameland. Een hele week lekker met haar fotohobby langshet strand banjeren. Lekker echt voor en met zichzelf . Afgesproken hebben we dat er alleen een duimpje als emoticon werd gestuurd , heen en weer.Geen verhalen of ik me wel kon redden zo zei ik Ze had van te voren zo goed gezorgd dat dit ook helemaal niet nodig was.

Wat ik wilde schrijven is eruit. Ik heb dit gedaan omdat het moest. MANTELZORGERS geweldenaren zijn jullie.
S1m0ne

Bericht door S1m0ne »

Je hebt helemaal gelijk. Ik ben ook zo blij met mijn man. Goed dat je vrouw ook zonder jou eropuit is gegaan. Ik heb in de jaren ook geleerd hoe belangrijk dat is.

Informeer ook even bij je gemeente of je een mantelzorgcompliment kan krijgen, via de website of het WMO loket kun je info verkrijgen. Bij sommigen gemeenten is het alleen een bloemetje en bij ons is het 200 euro. Stelt misschien niets voor, want mantelzorg is onbetaalbaar, maar ik zou het niet laten liggen.
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Heel mooi verwoord. Geniet van elkaar.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp