Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Electrische fiets

Alles omtrent werk en uitkeringen
marnix

Electrische fiets

Bericht door marnix »

Met welke ondersteuning is een electrische fiets zeer geschikt voor MS patiënten ?
Middenmotor of voorwielmotor ?
Sara

Bericht door Sara »

Ha Marnix,

Middenmotor, voorwielmotor, rotatiesensor, krachtsensor, sommige mensen kunnen er úren over debatteren.

Ik heb zelf een voorwielmotor met rotatiesensor, m'n lief heeft een middenmotor met krachtsensor. Ik vind 't allebei prima. Als 't éven kan, zou ik er een aantal uitproberen bij je lokale fietsenboer.

[url]https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... ik-hebben/[/url]
Lilianne

Bericht door Lilianne »

Ik heb al een jaar of 15 een elektrische fiets. Voorwiel aangedreven.

Mijn tip : zorg dat de fiets niet te zwaar is. Die van mij is te zwaar om makkelijk te keren bv.
Het is fijn als de accu een eind meegaat (je wilt niet halverwege stil komen te staan).

Trapondersteuning vind ik veiliger dan een die het ook zelf kan. Als je fiets bv tijdens het opstappen te snel vertrekt is het moeilijk je balans te houden.

En ga testen Niet alles op een dag. Er is vast een fiets die goed bij jou past.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

[QUOTE=Lilianne;1110600]

En ga testen Niet alles op een dag.[/QUOTE]

:tralala:
Ik ging ter oriëntatie even naar de fietsenboer..... Ik kreeg een fiets om uit te proberen, heb er een stuk mee gefietst, en een paar uur later had ik hem gekocht. :haha: Ik heb een voorwielmotor, en inmiddels staat er al bijna 3000 km op de teller. Mijn beste aanschaf in jaren!
marnix

Bericht door marnix »

Bedankt voor de reacties waarom ik deze vraag stelde is dat mijn vrouw net als ik een electrische fiets hebben aangekocht met middenmotor met krachtsensor maar aangezien mijn vrouw MS patiënt is heeft ze soms en vooral als er een beetje tegenwind of bergop is niet de kracht genoeg zodat de motor dan ook niet meegeeft we denken dat een fiets met voorwielmotor beter zou zijn
Sara

Bericht door Sara »

Marnix,

ik heb maar ervaring met 1 ebike (afgezien van een enkele keer met die van mn lief), maar ik heb van anderen wel begrepen dat de mate van ondersteuning enorm kan variëren, en dat dat niet alleen afhankelijk is van het soort sensor.

Als ik t goed begrijp heeft je vrouw vooral behoefte aan krachtige ondersteuning. Ik lees wel dat t wegrijden juist met een rotatiesensor (meestal in een voorwielmotor) wat moeilijker kan zijn, omdat ie wat minder snel reageert.

[url]https://www.elektrischefietsen.com/e-bike-keuzehulp/[/url]
Nessa

Bericht door Nessa »

Marnix, ik heb op advies van de fietsenwinkel een voorwielmotor, juist om de reden die jij noemt. Als ik het niet kan, moet mijn motor het voor me doen. Dat gaat met een voorwielmotor makkelijker, aldus de fietsenwinkel.

Mijn sensor slaat aan na een halve omwenteling, dus wegrijden is niet zwaar. Wel wegrijden in een lage versnelling natuurlijk.

Maar er zijn veel verschillende soorten elektrische fietsen. Dus uitproberen blijft toch het devies.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp