Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Wanneer rolstoel aanschaffen

Alles omtrent werk en uitkeringen
Jitske93

Wanneer rolstoel aanschaffen

Bericht door Jitske93 »

Hallo lotgenootjes,

bij mij gaat het lopen erg wisselend. Vaak in huis nog wel los, maar sinds vorige week zak ik eigenlijk bij 1,2,3 stappen al door mijn rechterbeen. Buiten kan ik nog wel een klein half uurtje met krukken lopen maar dan houd het ook wel op.
Vooral ouders en goede vriend hebben meerdere malen het woord rolstoel in hun mond gehad. Zelf ben ik erg benieuwd naar hoe jullie hier mee omgaan, wanneer hebben jullie een rolstoel aangeschaft of zijn jullie van plan een rolstoel aan te schaffen?
De neuroloog of bij de revalidatie is het namelijk niet genoemd, dus daar zit ook wel een beetje twijfel, stel ik me dan soms aan? Daarnaast heb ik altijd nog zoiets, ik kan toch nog lopen, dus dan is het toch niet nodig, maar daar speelt wellicht ook een deel acceptatieproces.
Ben dus erg benieuwd naar jullie verhalen en ervaringen, als jullie ze willen delen, zou dat echt super zijn!

Groetjes,
Jitske
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik denk zodra je leuke dingen gaat laten, omdat je niet meer zo ver kunt lopen. Doe je nog alles wat je wil? Of laat je dingen omdat je bang bent dat je het niet redt?

Ik raad je aan om ook met rolstoel te blijven lopen. Wellicht met je rolstoel als steun. Rust roest en de grens van je kunnen blijven opzoeken is erg belangrijk!
Jitske93

Bericht door Jitske93 »

Dat is wel een duidelijke richtlijn, wat ook wel wat geeft om over na te denken. De afspraak met een vriend heb, werd uiteindelijk enkel naar de bios omdat het museum toch een stap te ver was. Naar een beurs met een vriendin dat was uiteindelijk makkelijker geweest al ik naar verloop van tijd, er gebruik van had kunnen maken. Dagjes een stad bezoeken dat heb ik maar helemaal weggestreept, net als wandelingen door de natuur. Misschien toch maar wat beter over na gaan denken. Dankjewel.
Knillis

Bericht door Knillis »

Mijn eerste duwrolstoel heb ik aangevraagd destijds om te gebruiken bij winkelen, uitstapjes etc. Dus bij alle dingen waarbij wat grotere afstanden overbrugd moesten worden.

Het had niet in eerste instantie te maken met het niet kunnen lopen van de afstand maar in mijn geval meer met de enorme vermoeidheid die ontstond door het lopen.

Daarnaast had ik toch wel erg veel moeite met de wekelijkse boodschappen. Voordat je de boodschappen allemaal hebt moet je vaak nog behoorlijk lang staan te wachten bij de kassa en dus werd de rolstoel ook vaak in die gevallen gebruikt.

Langzaam maar zeker werd hij dus steeds meer gebruikt.
Ik kon helaas niet lopen achter een lege rolstoel want dan leunde ik er te veel op en kiepte de stoel naar achteren waardoor ik op de grond terecht kwam.

Deze rolstoel hebt ik veel gebruikt en staat nu nog in de schuur om te kunnen gebruiken als zich een situatie voordoet dat de electrische rolstoel niet mee kan omdat ik met een andere auto mee ga waarin de electrische rolstoel niet meegenomen kan worden. Dan gaat de inklapbare duwrolstoel mee zodat ik geduwd kan worden want zelf hoepelen is voor mijn armen veel te zwaar.

Je zou eens een afspraak kunnen maken met een ergotherapeut (zit voor 10 uur per jaar in het basispakket). De therapeut kan samen met jou bekijken of het zinvol is een rolstoel bij de gemeente aan te vragen en welke rolstoel dan het best bij jou past.

Je kunt het ook gewoon eens uitproberen door een rolstoel te lenen bij een thuiszorgwinkel als je eens ergens naar toe wilt gaan waar je denkt wat veel te moeten lopen.

Ik herken jouw onzekerheid heel goed en dacht destijds ook dat het eigenlijk nog niet nodig was een rolstoel te gebruiken en voelde me soms een aanstelster maar het gaf uiteindelijk heel veel rust toen de stoel er was en het gebruik er van enorm veel voordelen had.

Succes.
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Jitske93;1114245]
Ben dus erg benieuwd naar jullie verhalen en ervaringen, als jullie ze willen delen, zou dat echt super zijn!
Groetjes,
Jitske[/QUOTE]

ik heb altijd eigen veiligheid als leidraad genomen en de evolutie gebeurt geleidelijk

geen zin om me dingen te ontzeggen maar ook geen probleem met hulpmiddelen, heir zit de sleutel natuurlijk.

heb je een stok nodig? krukken? rollator? rolstoel?
kijk gewoon wanneer je je aangename dingen begint te ontzeggen. Zit je op dat punt moet je een manier vinden om dat te kunnen blijven doen

heb nu een rolstoel in de wagen liggen, voor bv de ikea/musea,
aanvraag is binnen maar duurt nog eventjes. overheidsmechanismen moeten eerst bepalen dat ik zeker geen fraudeur ben, blijkbaar is er ergens in Roemenie een zwart markt aan Belgische rolstoelen :)
Lanah

Bericht door Lanah »

Jitske93

Ik weet niet hoe oud je bent, maar je topic naam doet vermoeden niet zo oud.

Heb je wel eens van een Segway/ segseat gehoord?

Voor mij op dit moment het meest gebruikte vervoersmiddel. Ik ga ermee een dagje stadten, ga ermee in het bos, op vakantie en een dagje naar het openluchtmuseum.

Je kunt even googelen en ook op dit forum staat info.
Een heel groot nadeel zijn de aanschafkosten van een segway en ik weet niet hoe het nu zit met vergoeding via de WMO.

Als je meer wil weten; vraag je maar.
Mieke 56

Bericht door Mieke 56 »

Hoi Jitske,

Toen mijn loopafstand begon af te nemen heb ik meteen een rolstoel aangeschaft en later ook een scootmobiel, Valys vervoer en regiotaxi. Heerlijk, ik had weer energie voor leuke dingen.

Ik heb de rolstoel nu ongeveer 10 jaar en nog steeds dik tevreden.

Ik sport iedere dag (o.a. fysio) om kracht/balans/conditie te trainen. Dat houdt me naar tevredenheid op de been. Ik loop kleine stukjes en in huis gebruik ik geen loophulpmiddel.

Mijn advies; doen. Aanschaffen die rolstoel, liefst een lichtgewicht/inklapbaar.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Segway met een zadeltje is een mooie optie, maar je stopt dan wel met lopen.

Dit is misschien ook nog een optie: [url]https://www.sport-thieme.nl/Recreatiesp ... N2EALw_wcB[/url]

De loopfiets is in te klappen, dus kan makkelijk in de auto. Je behoudt je zelfstandigheid, omdat niemand hem hoeft te duwen. En wat mij betreft het belangrijkste: je blijft je benen gebruiken, ook al belast je ze minder zwaar.

Ik merk zelf ook: als ik niet blijf bewegen, lever ik meteen spierkracht en uithoudingsvermogen in.
Jitske93

Bericht door Jitske93 »

Bedankt voor alle verhalen en genoemde aanvullingen, dat fietsje klinkt wel als een mooi idee. Ben ergens wel bang dat ik mijn evenwicht/balans er niet goed genoeg voor is, maar wellicht is dat nog wel verder te trainen.

Voor nu eerst maar eens het op de agenda gezet bij de revalidatie arts die vervolgens de ergo weer kan inschakelen.

Die segway/segseat vind ik er eerlijk gezegd doodeng uitzien, ergens ben ik daar gewoon ontzettend bang voor dat ik de controle verlies. Al is dat wellicht ook iets waar je overheen moet. Heel erg bedankt voor al jullie input!
Lanah

Bericht door Lanah »

Sorry Toeter, maar met je opmerking dat je met de Segway stopt met lopen ben ik het niet mee eens.

Dat heb je namelijk zelf in de hand. En net als bij een rolstoel hoef je daar niet altijd gebruik van te maken.

En je moet ook nog wel een traptrede kunnen nemen omdat je er wel op moet kunnen. Daarnaast ben ik van mening dat ik mijn rompstabiliteit goed heb kunnen trainen door erop te zitten/te rijden

Ik heb nog het oude model segway en inklapbaar zitje. We nemen hem regelmatig mee in de auto (op hand bediening en met licht gewicht oprij platen).

Ik besef me terdege dat het een hele puzzelzoektocht is naar welk hulpmiddel voor een ieder het meest geschikt is en op welk moment/welk doel.

Een loopfiets zou voor mij minder goed werken omdat ik dan te beperkt zou zijn in de te af te leggen afstand. Groter voordeel lijkt me de goedkopere aanschaf en gemakkelijker mee te nemen.

Op een scootmobiel zit je comfortabeler dan een segway, maar is niet mee te nemen in een gewone auto. Je bent minder actief en is veel moeilijker om in een kruidvat te rijden. Voordeel is dan weer wel dat je meer boodschappen kunt mee nemen.

Voordeel van een rolstoel t.o.v. een segway is dat je er fijner in zit en ook in kunt blijven zitten. (bij een segway moet je constant blijven balanceren om stil te staan). Nadeel vind ik dat je of zelf moet rollen of geduwd worden. Op de segway zit je op ooghoogte en bij de rolstoel een stuk lager bij de grond.

Kortom overal zijn er voor- en nadelen. Ik prijs me dus gelukkig dat ik meerdere keuzes heb, segway, rollater, stok en auto met automaat.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp