Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nieuw contract na 2 jaar ziek

Alles omtrent werk en uitkeringen
Soepkip82

Bericht door Soepkip82 »

Goedemiddag,

Vandaag even kort overleg gehad met mijn werkgever.

Een slapend contract kan volgens hun niet omdat als ik dan ziek word ze niet betalen. Dat hoeft dan wettelijk volgens hun ook niet omdat ik langer als 2 jaar ziek ben, en zullen ze dus ook niet doen, ze zijn op de hoogte van de no risk polis van het uwv.

Nou de kans dat ik weer eens uitval door een shub is redelijk groot en dat wat ik verdien kan ik niet missen. Dus eigenlijk heb ik dan geen keus om het contract te tekenen van 18 uur.

Ik laat het wel opmaken en dan laat ik het contract wel door een deskundige goed nalijken.
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Een slapend contract kan wel, maar jij hebt daar weinig aan. Alleen als je beter wordt, kun je weer uren claimen. Als ze je inderdaad willen ontslaan heb je recht op een premie en daarbij willen ze je een nieuw contract aanbieden, dat is fijn!

Heb je gezien dat je een reactie hebt van de MS werkcoach?

@Tevy je mag een vergoeding krijgen voor je vrijwilligerswerk, iets van 2,50 per uur. Dat is natuurlijk geen echt salaris.
uwv_webcare

Bericht door uwv_webcare »

Hallo Soepkip82,

Je wilt weten hoe het zit, als je je contract van 38 uur naar 18 laat aanpassen. Verstandig dat je het contract eerst voorlegt aan een deskundige.

Op dit moment werk je gedeeltelijk en krijg je gedeeltelijk een WIA-uitkering.

Als het beter met je gaat, dan hangt het van je situatie af wat er met je WIA-uitkering gebeurt. Voor deze vraag kun je het beste een [URL="https://www.uwv.nl/particulieren/klante ... -berichten"]bericht sturen in Mijn UWV[/URL]. Via die weg kunnen mijn collega’s voor jouw situatie kijken waar je rekening mee moet houden, als je een aangepast contract krijgt.

[URL="http://https://www.uwv.nl/particulieren ... aar-ziekte."]Hier[/URL] vind je meer info over ontslag als je twee jaar ziek bent geweest.

Als je met dezelfde klachten helemaal niet meer kunt werken naast je WIA-uitkering, dan geef je dat aan ons door met het formulier '[URL="https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... -verandert"]Doorgeven wijzigingen in uw gezondheid[/URL]'. Wij gaan kijken of je een volledige WIA-uitkering kunt krijgen.

Nog een tip: Met de [URL="https://www.uwv.nl/particulieren/rekenhulpen/index.aspx"]rekenhulp[/URL] op uwv.nl kun je een idee krijgen wat er verandert in je bruto-uitkering, als je meer of minder gaat werken.

Met vriendelijke groet,

Nelleke
UWV Webcareteam
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Tevy;1117188]

Hanna71, het verbaast me dat het UWV voorstelde dat je bijv. post mag bezorgen naast IVA, want dat is dan toch ook zoiets als 'baan jatten'. [/QUOTE]

Zo is het niet helemaal. Tijdens mijn keuring is gekeken wat ik nog voor werk zou kunnen doen. Daar kwam uit dat ik nog 20 uur post zou kunnen bezorgen. Maar dan zou mijn salaris minder dan 20% van mijn oorspronkelijke salaris zijn, dus betekende dat een volledige afkeuring.

Het was dus geen post bezorgen naast IVA, maar IVA omdat post bezorgen voor mij niet voldoende salaris oplevert.

Dat "banen inpikken" schiet mij toch wel een beetje in het verkeerde keelgat. Ik heb mijn hele leven hard gewerkt en kan dat nu helaas niet meer zoveel doen als ik altijd gedaan heb. Gelukkig kan ik het nog wel gedeeltelijk, waardoor ik nog voor een deel mijn eigen salaris verdien en dus minder op de zak van de staat/het UWV hoef te teren.

Dat ik min of meer noodgedwongen minder werk dan ik zou willen en kunnen vind ik al erg vervelend. Maar daar heb ik me bij neergelegd. Maar als er dan gesuggereerd wordt dat ik daarmee een ander in de weg loop (baan "inpikken"), dan word ik daar toch een beetje kribbig van.

Het UWV zou blij moeten zijn dat ik nog deels voor mezelf kan zorgen en dus niet mijn volledige "recht" op een uitkering gebruik.
En zoals ze zelf zeggen:
[quote] bevordering van het naar arbeidsvermogen verrichten van werk [/quote]
en
[quote] De aanleiding voor deze wet was het grote aantal mensen dat een beroep deed op de WAO. In de nieuwe wet staat werken voorop. Werknemers en werkgevers worden met financiële prikkels gestimuleerd om er alles aan te doen om gedeeltelijk arbeidsgeschikten aan het werk te helpen of te houden. [/quote]

Nou, daar merk ik bar weinig van. In de praktijk (in mijn geval althans) werkt het averechts.
Tevy

Bericht door Tevy »

Ja Hanna71, ik vond het ook vrij confronterend toen ik zoiets begreep als 'je mag geen baan inpikken', maar 'je wordt toch geacht dat je betaald werk doet'. Ehh, betaald werk is inherent aan een baan, of die nu 4 of 40 uur is; idd 'het naar arbeidsvermogen verrichten van werk'.
Fijn dat er bij jou zo'n prettige samenwerking is! :goed:
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp