Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nieuw contract na 2 jaar ziek

Alles omtrent werk en uitkeringen
Soepkip82

Nieuw contract na 2 jaar ziek

Bericht door Soepkip82 »

Goedenmiddag,

Ik heb een vraagje.
Ik ben in december 62% afgekeurd en werk nu 18 uur ipv 38 uur. Gelukkig kan ik blijven werken bij mijn werkgever maar ze willen mij nu wel een nieuw vast contract aanbieden voor 18 uur.

En ze willen dan meteen het aangepaste werk wat ik nu doe daarin meenemen dat dat mijn functie word.

Ik vraag mij af of dit verstandig is? Ten eerste wat gebeurt er als ik over 3 jaar wel meer kan werken?
Dan heb ik een contract van 18 uur.

En wat gebeurt er als ik straks helemaal niet meer kan werken en (hopelijk gebeurt dat nooit) een iva uitkering krijg. Wordt die dan berekend over de 18 uur?

Ik heb al gebeld met het UWV, die zeggen niet doen. En mijn rechtsbijstandsverzekering die zegt wel doen.

Is er misschien iemand die na afkeuring nog bij zijn werkgever werkt en hoe is dat dan geregeld?

Liefs soepkip.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Je moet nooit vrijwillig uren inleveren, want inderdaad gaat dat later mogelijk ten koste van je WIA! Maar is dit geen mooie vraag voor ons nieuwe online spreekuur? :)
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Door wie ben je 62% afgekeurd dan? Als je al deels WIA hebt, hoeft je werkgever die extra uren niet te betalen toch? Heb je een contract voor onbepaalde tijd?

En UWV webcare vragen inderdaad
Klick

Bericht door Klick »

volgnsmij is het zo bij gedeeltelijk afkeuring krijg je een nieuw contract voor het overige gedeelte.
later volledig afgekeurd dan is de 1x ziekmelding (de eerste, van voor je wia) nog altijd de basis en niet het nieuwe contract met minder uren..

tenminste.. dat is wat ik denk..

helemaal helder heb ik het ook niet, de functieomschrijving van hetnieuwe contract is van belang, juridisch gezien..

uwv webcare zou dit kunnen beantwoorden hoop ik.
Knillis

Bericht door Knillis »

In de WAO tijd werkte dat inderdaad volgens mij zo. Ik kreeg 50% uitkering van het UWV en voor de 16 uur die ik nog kon werken was kreeg ik een nieuw contract.

Toen ik helemaal uitviel, opnieuw door MS, ging ik een maand later helemaal de WAO in en kreeg ik helemaal ontslag.

Geen idee hoe dit nu bij de WIA geregeld is maar de suggestie die Leeuwtje-nl doet lijkt me een hele goede. Waarschijnlijk kan een werkcoach hier wel antwoord op geven.
Tevy

Bericht door Tevy »

Ik heb via een persoonlijk bericht (pb) contact gehad met: uwv_webcare. Ik kreeg meestal supersnel (dezelfde dag) bericht ondanks mijn uitvoerige teksten.

Het zou volgens mij meer om 'aanpassingen' in het contract moeten gaan, met als basis je huidige 38-uurscontract. Zodat in alle gevallen hiermee gerekend wordt.

Succes!
Soepkip82

Bericht door Soepkip82 »

@ leeuwtje en toeter, Ik heb nooit vrijwillig uren ingeleverd. Dat is door het UWV bepaald die 18 uur.

Ik zal de vraag zometeen even plaatsen bij het online spreekuur.

@Klick, mijn werkgever wou eerst weten wat ik er zelf van vond om een nieuw contract te krijgen. Ik dacht zelf ook dat het berekend word voor je eerste ziekmelding. Maar het UWV zei niet doen ivm de herkeuring na 3 jaar.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Die 18 uur die je nu werkt, snap ik. Maar als jij nu een contract gaat tekenen voor 18 uur, dan zou je dus wel vrijwillig inleveren. Tenzij het inderdaad zo werkt zoals Klick aangeeft.

De werkcoaches weten hier vast meer van!
Soepkip82

Bericht door Soepkip82 »

Ik heb de vraag bij het online spreekuur geplaatst.

Dank jullie wel voor het meedenken en antwoorden!
Klick

Bericht door Klick »

[QUOTE=Soepkip82;1116987]
@Klick, mijn werkgever wou eerst weten wat ik er zelf van vond om een nieuw contract te krijgen. Ik dacht zelf ook dat het berekend word voor je eerste ziekmelding. Maar het UWV zei niet doen ivm de herkeuring na 3 jaar.[/QUOTE]

Ivm de herkeuring doet het UWV niet rekenen met (het jaar voorafgaand aan) je eerste ziekmelding?

Dan snap ik het niet meer... dat kan hoor, het is een wirwar...
ik hoop dat iemand een duidelijk antwoord heeft

Wat gebeurd er als je eerst gedeeltelijk en daarna (bv. een jr later) volledig AO wordt verklaard?
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp