Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Nieuw contract na 2 jaar ziek

Alles omtrent werk en uitkeringen
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

De werkcoaches kunnen je waarschijnlijk wel antwoord geven.
Maar het is natuurlijk wel lastig dat het UWV en de rechtsbijstandsverzekering je iets tegenstrijdigs adviseren.

Hoe het volgens mij zit:
Als je minder uren gaat werken, dan hoeft de werkgever je na 2 uur niet meer te betalen voor de uren die je niet meer kunt werken. Je contract blijft dus voor 38 uur, maar je wordt maar voor 18 uur betaald. Voor de overige uren krijg je een uitkering van het UWV.

Als je je contract zo aanhoudt, betekent dat, dat je bij verdere achteruitgang niet weer het hele traject hoeft in te gaan en weer 2 jaar doorbetaald moet worden door je werkgever.

En als je situatie verbetert (is daar sprake van?? MS is een progressieve ziekte. Tenzij je een schub hebt die al 2 jaar duurt, lijkt het me niet waarschijnlijk dat je over een paar jaar weer meer kan gaan werken) dan is je werkgever verplicht (denk ik) zich in te spannen om je weer meer werk te geven.

Als je je contract aanpast en je wordt volledig arbeidsongeschikt, dan kun je nog steeds aanspraak maken op een uitkering op basis van je oorspronkelijke salaris, maar ik denk dat dat wat omslachtiger gaat. Je moet kunnen aantonen dat je minder bent gaan werken vanwege deze ziekte. Dat kun je denk ik wel, maar het gaat wat omslachtiger.

Mocht je aanspraak willen maken op een transitievergoeding, dan denk ik dat het lastiger wordt. Ik denk dat er dan gekeken wordt naar het contract op dat moment. Er is inmiddels een rechtszaak geweest waarin de rechter bepaalde dat je ook recht hebt op een transitievergoeding bij gedeeltelijk ontslag (door arbeidsongeschiktheid), maar daar zijn nog geen officiële regels voor, dus dat is geen garantie.

Ik zou zeggen dat je beter je contract niet kan veranderen.
Mocht je nou echt heel ander werk gaan doen, of werk in een andere salarisschaal, dan zou het wellicht wel weer anders zijn. Maar in dat geval betekent aanpassing van je contract (al is het alleen een functiewijziging) wel dat de wet Poortwachter weer opnieuw gaat lopen wanneer er iets in je ziekteverzuim gaat veranderen.

Succes er mee.
Klick

Bericht door Klick »

maar het uvw doet de wia toch pas uitkeren als je een nieuw contract is met het verminderde aantal uren?

....

inmiddels onderstaande gevonden (over wia wat als volledig uitval) er zit een uitleg bij van een ander forum (2017 I know) maar wel van een ervaringsdeskundige..
dit komt overeen met het verhaal zoals het mij ooit is verteld

[url]https://samenveerkrachtig.nl/forum/topi ... -naar-wao/[/url]
Hamartia

Bericht door Hamartia »

ik zat mogelijk in dezelfde situatie afgelopen zomer.

Ik had wel al een iva toegekend gekregen en na 2 jaar ziekte wist mij werkgever niet goed wat te doen.

Het was nodig een arbeidsrecht advocaat in te schakelen die wel een aantal opties wist te bedenken voor mijn situatie.
Op mijn verzoek heeft mijn werkgever de juridische kosten betaald. Immers je mag van een HRM van een grote werkgever wel verwachten dat zij dit weten of uit zoeken.

Ik heb nu iva, een nieuw arbeidscontract van 12 uur ipv 32 en een transitievergoeding ontvangen voor de uren die ik niet meer werk en niet meer kan werken.

Mijn ziektebeloop is zodanig dat de verwachting is dat ik niet meer uren kan werken in de toekomst.

Er bestaat ook nog zoiets als een clausule waarbij het uwv garant staat voor mijn loon mocht ik mij ziek melden. Mijn werkgever loopt dus geen risico mij aan te houden.

Ik ben alleen nooit ziek, heb alleen ms :D
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Klick;1116994]maar het uvw doet de wia toch pas uitkeren als je een nieuw contract is met het verminderde aantal uren?
[/QUOTE]

Nee, hoor. Mijn fulltime-contract loopt nog steeds door terwijl het UWV mijn IVA-uitkering betaalt. Mijn werkgever betaalt mij alleen voor de uren die ik nog wel werk. Ze noemen dat ook wel een slapend contract.

Mijn werkgever heeft daarvoor gekozen zodat hij me geen transitievergoeding hoeft te geven. Een maas in de wet.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

[QUOTE=Hamartia;1117020]
Ik heb nu iva, een nieuw arbeidscontract van 12 uur ipv 32 en een transitievergoeding ontvangen voor de uren die ik niet meer werk en niet meer kan werken.
[/QUOTE]

Hou je er rekening mee dat je met een IVA niet meer mag verdienen dan 20% van je laatst verdiende loon (voordat je je ziekmeldde)? Anders loop je kans dat je IVA weer ingetrokken wordt.
Klick

Bericht door Klick »

[QUOTE=Hanna71;1117036]Nee, hoor. Mijn fulltime-contract loopt nog steeds door terwijl het UWV mijn IVA-uitkering betaalt. Mijn werkgever betaalt mij alleen voor de uren die ik nog wel werk. Ze noemen dat ook wel een slapend contract.

Mijn werkgever heeft daarvoor gekozen zodat hij me geen transitievergoeding hoeft te geven. Een maas in de wet.[/QUOTE]

aha.. ja ok..
als ambtenaar is dat geen optie..
trouwens als ambtenaar heb je ook geen recht op transitievergoeding (juridisch gezien is er geen contract maar een aanstelling.. :nerveus: door een arbeids jurist laten uitzoeken.. )

mij is verteld door het uwv dat ze gaan rekenen met de eerste ziekmelding en dus het salaris wat ik toen verdiende ook als de situatie in de toekomst verslechterd.. maar zwart op wit heb ik dat niet

en ik kan het ook niet terug vinden in de regeltjes op uwv.nl of elders, het lijkt erg afhankelijk van je situatie ofzo.. iets waar ik de kriebels van krijg.. :huh:..
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Ja, al die regeltjes en uitzonderingen, daar word je niet vrolijk van.
Wat een vreemd verhaal dat je bij de overheid geen contract hebt maar een aanstelling. Dat zou toch hetzelfde moeten zijn? Ik kan me niet voorstellen dat je niet dezelfde rechten hebt. Maar ja... die regeltjes...

Ik denk dat je die transitievergoeding wel zou krijgen als je er werk van zou maken. Je krijgt toch ook salaris? En toch ook een uitkering? Dan hoor je ook een transitievergoeding te krijgen.

In ieder geval kun je met je werkgever ook in gesprek gaan over een ontslagvergoding. Vaak kun je al iets overeenkomen (wellicht een hoger bedrag, omdat er geen rechter of UWV aan te pas hoeft te komen) en wordt het een ontslagvergoeding ipv een transitievergoeding. Ik zou het zeker aankaarten. En inmiddels is het ook al door de eerste kamer dat de werkgever het bedrag (transitievergoeding) kan terugvragen (vanaf 2020).

Ze gaan bij de berekening van je uitkering inderdaad uit van het salaris dat je verdiende voor je ziek werd. Ook onregelmatigheidstoeslag (mocht je die hebben gehad) moet daar in meegenomen worden.

Als je je contract verlaagd had, nog voor je je ziek ging melden, maar het had wel met je aandoening te maken, dan heb je recht op... (ik weet de naam niet meer). Maar in ieder geval kijken ze dan naar je salaris voor je je contract aanpaste. Dan moet je wel hard kunnen maken, dat het met je ziekte te maken had.

Maar inderdaad: als je uitkering is gebaseerd op het salaris dat je had, dan wordt dat bij minder werken (eventueel in de toekomst) gewoon aangepast. Dus uitgangspunt blijft gewoon dat oorspronkelijke salaris.

Ik denk dat je die transitievergoeding wel zou krijgen als je er werk van zou maken. Je krijgt toch ook salaris? En toch ook een uitkering? Dan hoor je ook een transitievergoeding te krijgen.
Knillis

Bericht door Knillis »

Het niet verplicht hoeven uitbetalen van de transitievergoeding is inderdaad een grote “maas in de wet”.


Mijn dochter is voor de helft afgekeurd maar haar werkgever had geen werk geschikt voor haar voor de helft dat ze wel zou kunnen werken. Gevolg was dat ze dus helemaal geen werk meer heeft.

Ze heeft dus geen ontslag gehad maar schijnt een slapend arbeidscontract te hebben waardoor er geen transitievergoeding hoeft te worden betaald. Getekend heeft ze nooit iets en ze is dus ook niet ontslagen.

Maar een WW aanvragen kan ze dus ook niet.
Onlangs is ze bij het juridisch loket geweest en daar kreeg ze het advies toch nog weer in contact met haar werkgever te treden en van hem te eisen dat hij haar ontslaat en de transitievergoeding uit te betalen.

Dat zal hij vast niet doen en daarna rest dus alleen nog gang naar de rechter helaas.

Het loopt soms heel erg raar wat dit soort dingen betreft en er zijn dus altijd nog nare werkgevers in geval van langdurige ziekte.
Klick

Bericht door Klick »

jeetje knillis wat naar :(

@hanna71 ik heb voordat ik de eerste keer ziek werd mijn “aanstelling” niet aangepast, dat is gebeurd ma 2jr ziekte en gedeeltelijk afkeuring.
ontslagvergoeding ga ik zeker proberen, maar geef mezelf weinig kans..
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

[QUOTE=Hanna71;1117037]Hou je er rekening mee dat je met een IVA niet meer mag verdienen dan 20% van je laatst verdiende loon (voordat je je ziekmeldde)? Anders loop je kans dat je IVA weer ingetrokken wordt.[/QUOTE]
Dit klopt niet (meer?). Ik mag "onbeperkt" bijwerken naast mijn IVA: 70% van wat ik dan verdien gaat naar het UWV, 30% mag ik houden.

Als je dat een jaar volhoudt, gaan ze wel weer kijken of je nog wel terecht IVA hebt, of misschien toch naar een gedeeltelijke WIA kunt.

Maar werken naast je IVA mag dus wel degelijk.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp