Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tips nodig voor boodschappen doen in een rolstoel.

Alles omtrent werk en uitkeringen
Claudje77

Tips nodig voor boodschappen doen in een rolstoel.

Bericht door Claudje77 »

Hallo allemaal,

Ik ben Claudia en zit met een probleem. Ik ga fysiek steeds meer achteruit wat inhoud dat ik buiten huis gebruik moet maken van mijn rolstoel. Nu loop ik echter steeds tegen het probleem aan van boodschappen doen. In mijn rolstoel kan ik niet bij de spullen die hoger in de schappen liggen. Opstaan uit de stoel kost me zoveel energie dat me dat niet vaak lukt. Het vragen om hulp vind ik niet fijn.

Boodschappen doen is bijna het enigste wat ik doe op een dag en zorgt ervoor dat ik uit mijn huis komt. Dit wil ik graag zo houden. De muren komen anders erg op me af.

Heeft iemand tips hoe boodschappen doen en dan vooral het pakken van spullen waar ik zittend niet bij kan haalbaar wordt.
Ik weet dat er grijptangen zijn maar weet niet of die echt goed werken en of die ook te bedienen zijn voor iemand met weinig kracht.
(ik heb het dan over het inknijpen van de tang).

Ik hoor heel graag jullie ervaringen en/of tips.
Alvast bedankt.

Groetjes
Claudia
Tevy

Bericht door Tevy »

Claudje77, ik heb geen ervaring met een rolstoel, maar toen ik je bericht las kwam ik op een idee:

De boodschappen waar je zelf bij kan, zelf doen.

De boodschappen waar je niet bij kunt (vooraf, eventueel telefonisch) aan iemand van het personeel vragen. Terwijl jij door de winkel gaat voor 'jouw' boodschappen, zorgt een medewerker voor het gedeelte waar jij niet bij kunt....

Mocht je toch iets vergeten zijn op het lijstje voor het personeelslid, kan je altijd een klant vragen als je er langs komt.

Ik weet dus niet of dit werkt en wellicht heeft een ervaringsdeskundige een beter advies?

Welkom op het forum, trouwens :cool:!

Succes!
Claudje77

Bericht door Claudje77 »

Hoi Tevy,

Bedankt voor je reactie.
Het is inderdaad een idee om iemand van de winkel te laten helpen d.m.v. een lijstje en dat ik dan wel en alleen de boodschappen ga doen die ik kan pakken.
Zo voelt het toch minder als helpen.

Dat vind ik namelijk lastig. Ik moet al zoveel hulp in mijn leven accepteren en zoek dan ook het liefst naar oplossingen waar ik het zelfstandigst mee blijf.

Vandaar deze vraag ook maar ik ben wel blij met je reactie en heb er zeker wat aan. Het is een tussenweg.

Bedankt voor het meedenken.:D
wilm

Bericht door wilm »

Erg herkenbaar je verhaal

Zelf afhankelijk van elektrische rolstoel en verminderde handfunctie
Mijn rolstoel kan wel stukje omhoog, maar steeds omhoog/omlaag doen kost veel
Dus doe je geen 3x

Probeer meest wat boodschappen halen waar ik bij kan
verder heb ik 1x p 2wk hulp ouders en dan halen we zware dingen en voorraad

Gebeurt ook nog al eens dat ik in pad sta, te kijken naar vak en er dan
al omstander vraagt om wat te pakken
Dat kan mij dan wel eens irriteren.
Is erg lief, maar voelt soms als druk

Er zijn dagen dat ik van bijv 5 boodschappen er al 3 niet in mijn hoogte liggen en ik dus 3x moet vragen, dan ben ik er mentaal 'klaar' mee

Andere dagen lukt het mij zonder te veel hulp (mensen belasten)

Waarvoor wil je geen hulp vragen eigenlijk
Snap dat wel zelf wil doen, en vraag zelf echt bijna nooit hulp (krijg daar wel eens op kop om)
maar misschien moet je voor houden dat mensen vaak zo ff wat pakken voor je en niet zien als lastig

Kijk wel wie ik vraag, gehaast uitziende mensen die vraag ik al zo wie zo niet

Denk eigenlijk dat je toch hulp nodig hebt
Of van familie of je boodschappen online doen
En wil je zelf doen, dan ben ik bang dat jen iet ontkomt aan klant of medewerker vragen

Wat tevy zegt, mailen naar winkel
Denk dat je daar in deze grote winkel ketens en stad moeilijker is
Of misschien bij jou anders

En zelf kom ik pas bij boodschappen doen tegen waar ik niet bij kan
en niet voordat ik ga, dus kan mailen

Succes ermee
Hoop dat je je voor jezelf oplossing vindt
En laat weten, misschien heb ik ook wat aan
Claudje77

Bericht door Claudje77 »

Hoi Wilm,

Bedankt voor je reactie.

Je vraagt waarom ik geen hulp wil vragen? Dat komt o.a. door dat ik al zoveel hulp nodig heb in andere dingen en dit graag zelf nog wil kunnen.
Meestal heeft het een tijdje nodig om deze achteruitgang te accepteren maar op dit moment lukt het nog niet.

Daarbij is het precies zoals je zegt het niet erg om 1x om hulp te vragen maar meerdere keren tijdens de boodschappen doen voor mij als falen voelt. Het “mentale” wat je beschrijft. Mensen zien je al soms als minderwaardig als je in een rolstoel zit. ( als ik met mijn man ben vragen ze soms aan hem wat ik wil drinken:boos::eek:)

Ik woon in een klein dorp en weet bij mijn supermarkt zeker dat ze zonder bezwaar met veel plezier willen helpen met de boodschappen. Ze willen nu al steeds alles doen, wat zoals jij ook al beschreef niet altijd prettig voelt al bedoelen ze het lief.

Ik doe net zoals jij met andere (mijn man of kind )samen de grote boodschappen maar ik merk dat de kleine dagelijkse boodschappen (die ik alleen doe )zich vaak bevinden op de net voor mij onbereikbare hoogte.

Ik heb net een knijptang voor mensen met een beperkte handfunctie besteld. Ik wil toch kijken of ik hier wat mee kan bereiken. Ik weet dat het niet voor alle boodschappen kan gebruikt worden maar ben benieuwd naar het resultaat.

Bedankt voor je reactie en advies.:D
Groetjes Claudia
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Claudje77;1117109]Het vragen om hulp vind ik niet fijn. [/QUOTE]
als rolstoelgebruiker nochtans essentieel om dat te leren.
hoort er bij en mensen vinden dat niet erg, kijk vooral rond voor kinderen want die doen dat graag
wilm

Bericht door wilm »

Herken heel erg hoor hulp vragen
Heb ook al zoveel hulp nodig en je wilt toch je zelfstandigheid houden
en vooral als persoon gezien worden

Weet je ook dat er opvouwbare helping hand zijn
google maar eens
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik herken dat boodschappen doen vaak je enige activiteit is waardoor je er even uit bent, maar ik heb toch een andere tip: bestel je boodschappen online en verzin een andere activiteit om het huis uit te gaan. Alleen en met je gezin.

Als je nog in staat bent om boodschappen te doen is er nog zoveel meer dat je kunt doen!

Ik bestel nu wekelijks online. Vaak zijn de bezorgkosten maar 1,50. Ik probeer tegenwoordig zoveel mogelijk van mijn energie in mezelf, mijn kind, relatie
en mijn contacten te stoppen en zo min mogelijk in huishoudelijke dingen.

Ga bijvoorbeeld naar fysiofitnes zodat je zo lang mogelijk de functionaliteit behoudt die je nu hebt.

Hoe oud is je kind? Kun je iets verzinnen wat je samen zou kunnen doen af en toe? Al is het maar samen een taart bakken ofzo. Iets wat hij/zei leuk vindt en veel energie kost.

Of je zou bijvoorbeeld als vrijwilliger ouderen kunnen bezoeken in het verzorgingstehuis. Het geeft je zelfvertrouwen een enorme boost als je van waarde kunt zijn voor een ander.

Of zoek een wandel/rolmaatje. Online zijn sites waar je die kunt vinden, maar in een dorp is een briefje in de supermarkt waarschijnlijk effectiever. Dan ga je er af en toe op uit met zijn tweeën.
Klick

Bericht door Klick »

[QUOTE]Ik herken dat boodschappen doen vaak je enige activiteit is waardoor je er even uit bent, maar ik heb toch een andere tip: bestel je boodschappen online en verzin een andere activiteit om het huis uit te gaan. Alleen en met je gezin.

Als je nog in staat bent om boodschappen te doen is er nog zoveel meer dat je kunt doen![/QUOTE]

@Toeter bedankt!
Zelf heb ik veel moeite met boodschappen doen, teveel prikkels daar.. Heel koppig verzet ik me tegen het online boodschappen doen, al meer dan een jaar.. “Anders blijft er helemaal niks meer over” waren mijn woorden.. als oorzaak van mijn verzet..

Je woorden raken me, je hebt helemaal gelijk! Misschien dus toch maar weer iets veranderen..
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Ik ben nu zo'n 1,5 jaar volledig afhankelijk van een rolstoel, maar heb geen enkel probleem met boodschappen doen. Mandje op schoot en de winkel in. Nu heb ik het geluk dat ik erg lang ben, en soms zelfs het bovenste schap kan bereiken; naar voren schuiven op de stoel en rekken.

Zodra ik het probeer willen er al mensen helpen; wat me moet lukken probeer ik zelf. Maar ik heb me er ook een beetje overheen gezet, en accepteer nu ook hulp. Het is altijd goed bedoeld als mensen het aanbieden, ook als je het ook zelf kan.

Als er niemand naast me staat, vraag ik het een vakkenvuller.

Andere opties zijn inderdaad het laten bezorgen (dat doe ik bijvoorbeeld als ik een kratje bier wil hebben, en bestel dan meteen andere grote of zware spullen). Of ik bestel bij een pick-up point, en vraag of ze het in de auto willen zetten.

Hulp accepteren is iets wat je moet leren, hulp vragen is de volgende les ;)
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp