Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Af laten keuren of niet

Alles omtrent werk en uitkeringen
Aletta

Af laten keuren of niet

Bericht door Aletta »

Zo'n 6 jaar ben ik al 30% afgekeurd (UWV) en heb daarnaast een aanvulling van de sociale dienst (ofzo)
In ieder geval ben ik in al die jaren niet hergekeurd, ik red mezelf financieel en ik zie me niet meer werken...
Ondertussen is mijn gezondheid een stuk slechter geworden, heb een nieuwe diagnose (sp) en ik realiseer me dat ik me eigenlijk moet laten herkeuren (dat hebben ze toen ooit ook gezegd bij de UWV) maar zie ik een beetje op tegen het gedoe en de risico's van de herkeuring)
Hoe werkt dat, zo'n herkeuring, moet ik daar zelf achteraan? En wat zijn de voordelen van 'meer % afgekeurd zijn. Ik heb wel eens begrepen dat je dan een erfenis mag houden (wat met de soc. dienst volgens mij niet mag) en wat zijn de nadelen van meer afgekeurd zijn (behalve dat het wel ziek klinkt) ?

Ik wil graag een afweging maken voordat ik me laat herkeuren en de rustige situatie opgeef....
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Misschien UWV webcare een bericht sturen. Ze reageren vaak wel snel. Volgens mij is het geen optie om vanuit bijstand naar WIA te gaan. Alleen vanuit werk/ww.
Aletta

Bericht door Aletta »

[QUOTE=Toeter;1118964]Misschien UWV webcare een bericht sturen. Ze reageren vaak wel snel. Volgens mij is het geen optie om vanuit bijstand naar WIA te gaan. Alleen vanuit werk/ww.[/QUOTE]

Ik heb WIA. Maar omdat dat te weinig is om van t leven krijg ik aanvullingen vanuit de bijstand (als ik het goed heb, dat weet ik niet meer precies)
Klick

Bericht door Klick »

ik weet niet hoe het precies zit maar als je wia hebt dan gaan ze uit van het loon wat je verdiende voor je uitviel.
Als je toen voltijd werkte en ziek werd toen 30% afgekeurd, dan zou ik me zeker laten herkeuren.
Als je niet werkte en vanuit die positie 30% affekeurd bent heb ik eerlijkgezegd geen idee..sorry
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Zonder te weten hoeveel je eerst werkte en wat je toen verdiende is die berekening niet echt te maken. Ik kan me niet voorstellen dat je er niet op vooruit zou gaan als je volledig wordt afgekeurd. Een IVA is 75% van je oorspronkelijk inkomen, WIA 70%. En ik denk dat je liever volledig afhankelijk bent van het UWV dan (ook) van bijstand/gemeente.

Volgens mij ben je zelfs verplicht om veranderingen in je gezondheid door te geven.
leeuwtje-nl

Bericht door leeuwtje-nl »

Ik heb naast mijn WIA-iva (dus volledige afkeuring) ook een aanvullende bijstand. Of je er op vooruit gaat, is inderdaad afhankelijk van je laatste salaris. Zoals gezegd is een iva 75% van je laatste loon, maar of dat genoeg zal zijn om geen aanvullende bijstand meer nodig te hebben? Als die ernaast blijft bestaan, zul je er financieel niet op vooruitgaan Maar als je nu maar voor 30% afgekeurd bent (en niet 80-100% WGA), weet ik ook niet hoe dat dan verder gaat.

Inderdaad moet je wijzigingen in je gezondheid wel doorgeven. UWV-webcare reageert vaak ook in topics, maar je kunt ze altijd een persoonlijk berichtje sturen.
Mieke 56

Bericht door Mieke 56 »

In bepaalde gevallen kun je een hogere IVA (hoger dan 75 %) aanvragen via de website van UWV:

- als je hulpbehoevend bent 85 %,
- heb je 24-uurs zorg nodig 100 %

[url]https://www.uwv.nl/particulieren/overig ... rging.aspx[/url]
uwv_webcare

Bericht door uwv_webcare »

[QUOTE=Aletta;1118961]Zo'n 6 jaar ben ik al 30% afgekeurd (UWV) en heb daarnaast een aanvulling van de sociale dienst (ofzo)
In ieder geval ben ik in al die jaren niet hergekeurd, ik red mezelf financieel en ik zie me niet meer werken...
Ondertussen is mijn gezondheid een stuk slechter geworden, heb een nieuwe diagnose (sp) en ik realiseer me dat ik me eigenlijk moet laten herkeuren (dat hebben ze toen ooit ook gezegd bij de UWV) maar zie ik een beetje op tegen het gedoe en de risico's van de herkeuring)
Hoe werkt dat, zo'n herkeuring, moet ik daar zelf achteraan? En wat zijn de voordelen van 'meer % afgekeurd zijn. Ik heb wel eens begrepen dat je dan een erfenis mag houden (wat met de soc. dienst volgens mij niet mag) en wat zijn de nadelen van meer afgekeurd zijn (behalve dat het wel ziek klinkt) ?

Ik wil graag een afweging maken voordat ik me laat herkeuren en de rustige situatie opgeef....[/QUOTE]

Hallo Aletta,

Wat naar voor je dat je gezondheid is verslechterd! Ik begrijp uit je bericht dat je destijds bij de WIA keuring voor 30% arbeidsongeschikt bent verklaard. Dat zou betekenen dat je op dit moment geen WIA-uitkering hebt. Je geeft later echter ook aan dat je wel al een WIA-uitkering hebt.

Heb je geen WIA en is je gezondheid binnen 5 jaar na de keuring verslechterd? Als je dat aan kunt tonen kun je een herbeoordeling aanvragen. Als je dit wilt doen hoef je geen nieuwe aanvraag voor de WIA te doen. Je stuurt dan een brief waarin je aangeeft dat je eerder WIA hebt aangevraagd en wat er is gebeurd. De brief stuur je naar:
UWV
Postbus 69254
1060 CH Amsterdam

Hier kun je nalezen wat de regels zijn als je eerder WIA hebt aangevraagd maar het niet hebt gekregen:
[url]https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... angevraagd[/url]

Heb je al wel een lopende WIA-uitkering? Dan geef je de verandering in je gezondheid door met een formulier. Hier kun je het vinden:
[url]https://www.uwv.nl/particulieren/formul ... heeft.aspx[/url]

Vul dan ook het formulier “Vragen over uw gezondheid in” dat je via dezelfde pagina vindt.

Met vriendelijke groeten,
Harold
UWV Webcare Team
Aletta

Bericht door Aletta »

Dank jullie allemaal voor het antwoord. Ik kwam indertijd uit een baan van 24 uur. Die tijdelijke baan was afgelopen in de tijd dat ik ziek werd (schub had en thuis was). Ben toen bij de UWV terecht gekomen en heb nu een wia uitkering. (30%) Dat is niet veel, vandaar ook de toeslagen via de bijstand.
Ik begrijp dat ik verplicht ben om verslechtering door te geven.
Maar ik ben dus beetje bang voor de gevolgen en gedoe.
Carl

Bericht door Carl »

Hoi Aletta,
Ik heb altijd goede ervaringen met het UWV. MS is een bekend ziektebeeld waarvan men weet dat dit gepaard gaat met verslechtering.(helaas voor ons)
Gr
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp