Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Toegankelijk en praktisch bouwen:

Alles omtrent werk en uitkeringen
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Knillis;1119757]
In mei is er een eerste bijeenkomst voor mensen die belangstelling hebben. Het is dan de bedoeling dat je aangeeft wat je denkt zoals nodige (belangrijk) te vinden.[/QUOTE]
maak op die meeting duidelijk dat er levensgroot verschil is tussen een woning voor een senior (rolstoeltoegankelijk) en een volledig rolstoelaangepaste woning.

een iets ruimere doorgang voor de rollator is leuk maar onvoldoende als je moet anticiperen op elektrische rolstoelen, tilliften, onderrijdbare keukens, ruime badkamer (inclusief steunen en antislip) schuifdeuren, elektrische deuren,...

als de woning je kerkhof zal worden, wat bij mij het geval is, dan moet je anticiperen op bedlegerig en dus moet de slaapkamer ook groot genoeg zijn.
Knillis

Bericht door Knillis »

Hi, hi zou in ons geval bijna van toepassing kunnen zijn 1207. Achter ons huidige appartement en schuin achter de te verbouwen kerk ligt een kerkhof (dat momenteel ook nog gebruikt wordt) ;)

Ik heb zo’n 25 jaar in de gehandicaptenzorg gewerkt en kwam daarbij in verschillende woonvormen, waaronder Het Dorp in Arnhem. Het is zelfs zo dat een totaal aangepaste woning bepaalde afmetingen moet hebben, dwz voor iedere ruimte is een minimum grootte verplicht.

Maar of dat in dit geval gaat lukken lijkt me niet dan moet een appartement te groot worden en dan komen er te weinig woningen en wordt het geheel veel te duur.

Voor mij is belangrijk dat de deuren breed genoeg zijn, de buitendeuren electrisch te openen zijn, de natte cel rolstoel toegankelijk is, de slaapkamer groot genoeg is en een ruime onderrijdbare keuken heeft. Ik zal nu zeker wat punten vergeten maar zorg in ieder geval mijn punten van belang vooraf op te schrijven zodat ik niets belangrijks vergeet.
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Knillis;1119771]Hi, hi zou in ons geval bijna van toepassing kunnen zijn 1207. Achter ons huidige appartement en schuin achter de te verbouwen kerk ligt een kerkhof (dat momenteel ook nog gebruikt wordt) ;) [/QUOTE]
ge kunt besparen op verplaatsingskosten :)

[QUOTE] Maar of dat in dit geval gaat lukken lijkt me niet dan moet een appartement te groot worden en dan komen er te weinig woningen en wordt het geheel veel te duur.[/QUOTE]
het moeten natuurlijk niet allemaal volledig rolstoelaangepaste woningen zijn.
Uiteindelijk volstaat eentje voor u en uw wederhelft, of is dat te egoïstisch gedacht :)

[QUOTE] Ik zal nu zeker wat punten vergeten [/QUOTE]
er is zoveel waar ge kunt aan denken.

veel stopcontacten en op juiste hoogte,
ruimte voor deuren, doorgangen en draaicirkels
schuiven/Schuifdeuren zijn handiger als normale deuren voor een rolstoel
alles op wieltjes zetten is handig, (rolkarren, wasmand, poef,...)
ik maak gretig gebruik van touchbinsystemen, open ik met mijn kin
ik heb lamellen gekocht voor het raam (makkelijker bestaat niet),
heel veel elektrisch (bed, zetel)
hittebestendig werkblad, dan kun je potten schuiven ipv heffen
steunen zinvol plaatsen, douchestang is ook een steun
antislip in de badkamer
keuze vloer, niet dat die het straks onder uwe zware rolstoel begeeft (scheurt bv)
...
er op letten dat uw woning uiteindelijk niet gewoon een ziekenhuiskamer is, het moet gezellig blijven

en neen, het is niet goedkoop
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik hoop hier meer te kunnen melden na half mei. Ben erg benieuwd wat er allemaal mogelijk is bij de te verbouwen kerk.
ducaatje

Bericht door ducaatje »

Ik ben als vrijwilliger werkzaam voor de Woon Advies Commissie. Veel gemeentes (maar helaas niet allemaal), jhebben zo'n WAC.

@Knillis, Apeldoorn heeft deze ook en kunnen adviseren waar de bouw op zijn minst aan moet voldoen.

De WAC beoordeelt (ver)bouwaanvragen op het gebied van toegankelijkheid, duurzaamheid en aanpasbaarheid en dan vooral gericht op mensen met een beperking/ouderen (levensloop)

Helaas blijkt keer op keer dat architekten zich alleen of grotendeels houden aan de reguliere bouwvoorschriften, maar totaal geen kennis hebben van toegankelijkheid of aanpasbaarheid.

Grootste top 3 in "bouwfouten" (met name woningbouw)

- een huis is niet ingankelijk/uitgankelijk. d.w.z. je kunt er met je rolstoel of rollator niet in of uit
- slaapkamers/badkamers idem. Deuren die verkeerd draaien (naar binnen bij badkamer), te smalle hallen, geen opstelruimte voor rolstoelen.
- toiletten zijn niet bezoekbaar voor mensen met rolstoelen.

Bij utiliteitsbouw (scholen, winkels, instellingen) wordt vaak te makkelijk gekeken naar bijv. waar scootmobiels moeten blijven, oplaadpunten, praktische routes (bijv,. wc dichtbij slaapruimte in verzorgingshuis ipv aan de andere zijde van de keuken.
Stopcontacten die te laag hangen, miva toiletten die verkeerd geplaatst zijn, waardoor er onvoldoende draairuimte is enz enz.

Het is nog steeds bedroevend hoe men in Nederland bouwt. ~Helaas zijn de WAC adviezen niet bindend, waardoor m.n. projectontwikkelaars de boel nog al eens aan hun laars lappen, omdat het extra investering vergt. Ze vergeten alleen dat vooraf de boel op orde hebben, is een hoop ellende achteraf voorkomen.
Knillis

Bericht door Knillis »

Dank voor je reactie Ducaatje. Ik zal dit in mijn achterhoofd houden en (als het niet genoemd wordt op de informatie avond) zal ik de WAC zeker benoemen.
1207

Bericht door 1207 »

ducaatje
anno 2019 bouwt men nu eenmaal compact en ligt de klemtoon op milieu en isolatie

je meot eigenlijk draaiboeken maken met vereisten, afmetingen,...

zoveel m2 om te draaien
zoveel cm voor bv deuren
maximaal zoveel stijgingsgraad
zoveel cm laag moet keuken zijn
doorgangen moeten zoveel cm zijn (hal bv)
zoveel stopcontacten
zoveel m2 ruimte voor scootmobiels
deuren moeten zo en zo draait
...

Geen idee of dat bestaat maar dat is meet- en werkbaar voor een architect. Hij weet niet waar 'm allemaal moet op letten
ducaatje

Bericht door ducaatje »

[QUOTE=1207;1120106]ducaatje
anno 2019 bouwt men nu eenmaal compact en ligt de klemtoon op milieu en isolatie

je meot eigenlijk draaiboeken maken met vereisten, afmetingen,...

zoveel m2 om te draaien
zoveel cm voor bv deuren
maximaal zoveel stijgingsgraad
zoveel cm laag moet keuken zijn
doorgangen moeten zoveel cm zijn (hal bv)
zoveel stopcontacten
zoveel m2 ruimte voor scootmobiels
deuren moeten zo en zo draait
...

Geen idee of dat bestaat maar dat is meet- en werkbaar voor een architect. Hij weet niet waar 'm allemaal moet op letten[/QUOTE]

Die is er: [url]http://www.batutrecht.nl/[/url]

Alleen architecten en projectontwikkelaars kijken naar geld en niet naar de doelgroep. Het is net de WMO ;-)
ducaatje

Bericht door ducaatje »

[QUOTE=Knillis;1120094]Dank voor je reactie Ducaatje. Ik zal dit in mijn achterhoofd houden en (als het niet genoemd wordt op de informatie avond) zal ik de WAC zeker benoemen.[/QUOTE]


Neem gewoon contact met ze op. Dan kunnen zij ook vroegtijdig advies uitbrengen, voordat alle plannen al zijn vastgelegd

[url]https://sites.google.com/view/wacoostveluwe/welkom[/url]
ducaatje

Bericht door ducaatje »

Het grootste probleem bij architecten is dat er gewoon geen aandacht aan toegankelijkheid wordt geschonken.

In de opleidingen gaat het wel om duurzaamheid (energie), maar niet om duurzaam bouwen, zodat een woning ook levensloopbestendig is.
De huidige tendens is dat men langer moet blijven thuiswonen, maar tegen het probleem aanloopt dat er geen woningen beschikbaar zijn, die daar ook geschikt voor zijn.

Dankzij onze huidige regering wordt er alleen maar gebouwd in het duurdere segment (>€500.000) en is er nauwelijks aandacht voor woningen die ook de oudere/mindervalide medemens bedient.

Gevolg, mensen blijven in huidige huis zitten, terwijl men wel graag wil verhuizen, naar bijv,. een seniorenwoning, aangepaste woning of gewoon kleiner wonen. Daardoor kunnen ook jongeren niet aan woonruimte komen enz enz.

Beetje kip-ei verhaal, maar mede te danken aan met name VVD en PVV. Zij hebben de knip dichtgedraaid op bijv. sociale woningbouw.

En nu, met de stijging van de bouwprijzen, is dit ook weer niet meer interessant, want ze kunnen dan alleen maar woningen neerzetten, die behoorlijk kaal opgeleverd worden. Energietransistie, duurzaamheid wegen zwaarder, als woonconfort.

Kleine eengezinswoningen, waarbij jij met je rolstoel never nooit niet op visite kan komen, omdat de woning niet toegankelijk is.
Zolders die compleet afgesloten zijn, nog geen kiepraampje erin, zodat je dit echt alleen voor opslag kunt gebruiken, omdat er geen frisse lucht binnen kan komen. Groepen woningen, waarbij je verplicht bent om je containers voor je deur te laten staan, omdat er geen achterom is.

Allemaal bezuinigingen die straks op de langere termijn alleen maar problemen gaat opleveren, omdat de woningnood alleen maar groter zal worden.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp