Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Functioneel beperkt

Alles omtrent werk en uitkeringen
timokroll

Functioneel beperkt

Bericht door timokroll »

Functioneel beperkt
Wanneer de ledematen intact zijn, maar door aantasting van de zenuwen of spieren het lichaam niet normaal functioneert, spreken we van functionele afwijking. Dus bij deze ben ik functioneel beperkt en woon enige tijd in een woonzorgcentrum. Dit is niet wat ik in mijn studententijd voor ogen had, maar ik sta er achter. Maar nu behandelen niet functioneel beperkte mensen mij, alsof ik ook geestelijk beperkt ben! Whaat❓ja, eigenlijk geef ik ze gelijk want ook mijn spraak is slecht en op deze manier kom ik er achter dat spraak bij mensen erg belangrijk is❗️
Wat is jullie ervaring/mening ❓
Annemoon

Bericht door Annemoon »

Het is altijd lastig om te voldoen aan wat andere mensen van je denken. Eigenlijk is dat dus onmogelijk. Het enige wat je er aan kunt doen is jezelf beschermen tegen dit soort negatieve reacties. Het is vaak al lastig genoeg om aan de mensen waar je om geeft uit te leggen wat er met je aan de hand is. Sterkte


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Suzan

Bericht door Suzan »

Er is structureel gebrek aan tijd en aandacht in de zorg, maar is er misschien de mogelijkheid dat een verzorgende even rustig bij je komt zitten om (hoe moeilijk het misschien gaat) met je te praten?

Want als eenmaal duidelijk is dat je nog wel bij zinnen bent, zullen ze je ook eerder zo behandelen.
En het lijkt me zaak dat er een opvallende notitie in je behandelmap komt dat ze mevrouw voor vol aan moeten zien.

Ik heb lang geleden mogen ervaren hoe het is als mensen denken dat je ze niet allemaal op een rijtje hebt (halfzijdige verlamming, praten ging ook moeizaam en iemand vroeg toen aan mijn toenmalige vriend "wat heeft zij dan?" terwijl ik naast hem zat. :boos: )

Maar zie duidelijk te maken dat je niet totaal de weg kwijt bent, want het is frustrerend om als een halve gare behandeld te worden als je dat niet bent... :nee:
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Schrijnend, zo'n situatie. In sommige gevallen begrijpelijk, want niet iedereen heeft verstand van beperkingen en mensen met beperkingen.

Maar als dat in de zorg zelf gebeurt is dat toch wel erg zuur!
Ik zou inderdaad een gesprek aanvragen met iemand waarvan je wel het gevoel hebt dat hij/zij je serieus neemt en dan aangeven dat je dit bij sommigen ervaart. En dat er verstandelijk niks met je aan de hand is, en dat je het zou waarderen als je normaal behandelt wordt.

Ikzelf zou het prettig vinden als iemand me er op aansprak. Ik zou het vreselijk vinden als ik iemand dit gevoel zou geven!
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ja dat doen ze. Ik herken het. En het grootste cadeau wat je jezelf kunt geven is er niet meer boos om worden. Daar heb jij namelijk als enige last van.

En dat is heel moeilijk, want het voelt onwijs vernederend.

Maar eerlijk gezegd, deed ik dat zelf misschien ook wel. Dat toontje. Vroeger, voordat ik ziek werd. En nu maak ik er een punt van om dat nooit meer te doen. Ook al kun je niet praten, ik behandel iedereen met het respect alsof je volledig begrijpend bent. Ook kleine kinderen.

Heb jij niks aan natuurlijk. Praat met de manager van de afdeling, dat in ieder geval al het personeel ingelicht wordt, dat jij een begrijpend persoon bent, opgesloten in een ziek lichaam.

Misschien kan jij of iemand hier een leuke bijdehante grap of oneliner bedenken die ze op je shirt kunnen spelden. Dat mensen meteen lezen dat hun eerste indruk verkeerd was.
1207

Bericht door 1207 »

[url]https://www.vdk.de/deutschland/pages/68 ... ung_noetig[/url]

iets voor op je t-shirt
eerst nog een vertaler vinden :)
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=raimonnea;1120962]Hebben jullie last van validisme en hoe ga je daarmee om?[/QUOTE]
volgens google betekent validisme discriminatie

vervelend thema omdat je uiteindelijk vd gezonde verwacht dat 'm feilloos meot aanvoelen wat deze of gene gehandicapte in een bepaalde situatie verwacht

discrimineren?
mag de gezonde met gehandicapten lachen of niet?
ik beschouw dat als gelijk behandelen en de andere gehandicapte bekijkt direct als kwetsend en discriminerend.

gaat een gezond iemand in de fout als 'm aan een rolstoelpatient geen voorstellen doet die lopen en klimmen ... inhoudt?
de ene rolstoelpatient begrijpt dat en de andere voelt zich uitgesloten omdat ze hem niet meer vragen om mee te gaan klimmen/lopen/...

werk?
tsja, een gehandicapte die een voorkeursbehandeling vraagt en uiteindelijk duurder is voor een werkgever. is het normaal dat werkgevers voorzichtig zijn om zo iemand aan te nemen? ik vind van wel
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Validisme omvat heel wat meer dan discriminatie, dus de voorbeelden van 1207 vind ik niet echt passend.

Terug naar de vraag van raimonnea;

Dat heb ik zeker een aantal keer meegemaakt. Een voorbeeld dat mij het meest is bijgebleven;
Ik zit in een voetbalstadion met een paar vrienden, ik op een rolstoelplek en zij achter mij. Van de club kregen de rolstoelers een drankje aangeboden, en ik vraag om een pilsje. Ze komt terug met wat drankjes, en vraagt wie 'mijn begeleider' is. Ik dacht dat ze hem ook wat ging aanbieden, dus wijs een vriend aan. Ze kijkt hem aan en vraagt: "Mag hij bier?" Hier ben ik wel boos om geworden (De dame heeft tijdens die wedstrijd nog een andere functie gekregen. Ik vond het ongepast dat ik daar als sponsor en bestuurslid van een supportersorganisatie als een zwakzinnige werd behandeld).

En natuurlijk veel vaker het bekende voorbeeld dat mensen de persoon die naast me staat of loopt aanspreken om iets over/aan mij te vragen. Dit soort voorbeelden zie ik meer als een beperking van de persoon die het doet; ik stoor me er niet meer aan.

Met het verschijnsel was ik al wel bekend; ik heb (toen ik zelf nog volledig gezond was) een tijd een blinde vriendin gehad. Bij haar kwamen vergelijkbare voorbeelden voor.

Het omgekeerde zal misschien wel vaker gebeuren. Ik moet regelmatig uitleggen dat ze me niet voor hoeven te laten in een rij; ik kan zitten, zij moeten staan ;) Of mensen bieden hulp aan bij dingen die ik makkelijk zelf kan. Dat stoort me totaal niet, het is altijd goed bedoeld.

En ja, ik heb me er ook schuldig aan gemaakt. Bijvoorbeeld dat ik rustig en eenvoudig ging praten tegen mensen die zelf moeite hadden met praten. Geen idee hoe ik erbij kwam dat mensen die moeite hebben om te spreken ook moeite zouden hebben om mij te begrijpen. Het zal me nu niet gebeuren, maar maakt wel dat ik mensen die dezelfde fout maken kan begrijpen.

[I]Dit topic sluit wel heel erg aan op dat van timokroll [url]https://www.msweb.nl/forum/showthread.php?t=39840;[/url] misschien zijn ze samen te voegen?[/I]
1207

Bericht door 1207 »

[QUOTE=Jrs77;1120976]Validisme omvat heel wat meer dan discriminatie, dus de voorbeelden van 1207 vind ik niet echt passend.][/QUOTE]
ik heb ook maar via google gezocht en kwam synoniemen als discriminatie tegen. Eerder nog nooit van van die term gehoord maar het is een bekend fenomeen in tal van situaties.
90% vd volwassenen verandert toon/houding als 'm bv met kleine kinderen begint te praten.

Zelf nooit last van (of ik trek het me niet aan)
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=1207;1120990]
90% vd volwassenen verandert toon/houding als 'm bv met kleine kinderen begint te praten.
[/QUOTE]

Ik heb er zo'n hekel aan als therapeuten, maatschappelijk werkers etc. op een overdreven toon tegen je gaan praten alsof je een klein kind bent,dat niks begrijpt en helemaal niks zelf kan.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp