Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Verhuizen of niet, kan gemeente zoveel macht hebben?

Alles omtrent werk en uitkeringen
Sara

Bericht door Sara »

wilm,

haar huurtoeslag wordt veel hoger nu ze alleen woont, neem ik aan. Is dat al uitgezocht, en zou dat misschien helpen om (voorlopig) tóch te kunnen blijven wonen waar ze woont?

Als ze dít sociale huurhuis niet kan betalen kan ze een ander huis vast ook niet betalen :(.

(Ha, ik zie dat Knillis ook al zoiets schrijft)
wilm

Bericht door wilm »

Dit zijn in ieder geval tips waar wat verder mee kan hopelijk

Zelf wist ze niet wat te doen, en bij mij kwamen ook niet wat
Daarom hier vraag gelegd

Ga het van de week met haar bespreken
Dank

Heeft nl ook ms maar is niet lid van forum hier
Sara

Bericht door Sara »

Wilm,

misschien zijn er nog wel meer manieren om haar geldsituatie te verbeteren.

Er is een landelijke organisatie schuldhulpmaatje ([url]https://schuldhulpmaatje.nl/[/url]). Vrijwilligers van deze club kunnen mensen helpen. Niet persé met schulden, maar ook met bijvoorbeeld huurtoeslag, aanvullende bijstand, zorgtoeslag, belastingaftrek (dieet!), dat soort dingen, en ook met budgetteren.

Een vriendin van mij is daar sinds kort vrijwilliger, vandaar dat ik 't ken. Eerder had ik er nooit van gehoord.

Geen idee of dat voor jouw vriendin van toepassing is, Ik hoop dat ze zo haar financiële positie kan opkrikken en niet gedwongen wordt te verhuizen.

Sterkte voor haar!
1207

Bericht door 1207 »

Er zullen wel mogelijkheden zijn dat ze gewoon kan blijven. Maar ze gaan het u zeker niet vertellen

diegenen die het dan uitzoeken zijn dan veel beter af als diegenen die het niet meer kunnen (om welke reden ook)

zo werkt het hier in België trouwens
Knillis

Bericht door Knillis »

Wilm, nog even terugkomend op de huurtoeslag:

Laat dit zeker even berekenen door iemand die verstand van zaken heeft. Van belang is wel dat de exman van je vriendin zich heeft laten uitschrijven op adres waar je vriendin woont.

Bovendien is het goed ook haar zorgtoeslag even te bekijken. Misschien heeft ze ook recht op meer zorgtoeslag omdat het totale maandinkomen na de scheiding flink gedaald is.
wilm

Bericht door wilm »

hartelijk dank voor tips ga ze allemaal doorgeven

Wist niet van schuldhulpmaatje
belladonna

Bericht door belladonna »

Misschien kan ze aan iemand (bv student) een kamer verhuren.
Dat levert al gauw 300 euro per maand op
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

[QUOTE=belladonna;1121595]Misschien kan ze aan iemand (bv student) een kamer verhuren.
Dat levert al gauw 300 euro per maand op[/QUOTE]

Dat is riskant in die zin, dat het inkomen van de huurder bij dat van haar zal worden opgeteld bij de bespreking van eventuele eigen bijdragen buiten de WMO om én gezond inwonend persoon betekent doorgaans geen huishoudelijke hulp meer. En je huurder vragenbhget huishouden over te nemen, is ook niet zo netjes.
Knillis

Bericht door Knillis »

De verhuurvan een kamer is ook aan heel veel regels gebonden en je moet het opgeven aan de belasting. Je schiet er in feite dus niets mee op en je weet bovendien niet goed wie je in huis haalt denk ik.

Nog even een toevoeging aan mijn eerdere verhaal. Waarschijnlijk komt jouw vriendin ook in aanmerking voor kwijtschelding van gemeentelijke belasting.

Bovendien kan ze, als ze werkelijk aan een minimum inkomen zit en bovendien schulden heeft opgebouwd, vast in aanmerking komen voor de voedselbank. Niet leuk, echt heel moeilijk om die stap te nemen weet ik van mijn dochter maar je wekelijkse uitgaven voor eten en drinken wordt daardoor een stuk minder.
wilm

Bericht door wilm »

Hartelijk dank allemaal voor tips waar wat verder mee kan

Verhuren is altijd wie haal je in huis
en zoals eerder gezegd dan geen huish hulp meer aanmerking omdat je gezond iemand in huis hebt

Dus dat geen optie
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp