Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

ms aangeven aan werkgever

Alles omtrent werk en uitkeringen
Mariella

ms aangeven aan werkgever

Bericht door Mariella »

binnenkort heb ik sollicitatiegesprek voor rustig kantoorwerk, mijn ms is niet te zien (moet alleen zo nu en dan opstaan, want lang zitten maakt mijn spieren stijf, en dat moet ik weer "opwarmen") Ben ik verplicht de ms aan te geven ? Ik wilde het niet doen, maar kunnen er problemen komen als ze er achter komen, je weet nooit hoe het morgen gaat...
D-Cheryl

Bericht door D-Cheryl »

Nee, dat ben je niet verplicht.

Zelfs als je wel een schub krijgt terwijl je werk hebt, ben je niet verplicht om je werkgever te vertellen wat je hebt.

De werkgever mag je, als je ziek bent, vragen naar wat je [U]wel[/U] kunt, de rest is privézaak. Eventueel mag de werkgever je doorsturen naar de bedrijfsarts (standaard na 6 weken), die mag het wel vragen, maar de bedrijfsarts heeft beroepsgeheim en mag het ook niet vertellen aan je werkgever.
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Bericht door Toeter »

Ik zou het niet vertellen. Je bent het sowieso niet verplicht en je maakt jezelf erg kwetsbaar voor discriminatie.

Weet je wel ook zeker dat je het aantal uren aankunt? Je bent namelijk wel verplicht om alleen een contract te tekenen dat je kunt vervullen.

Erger ziek worden kan natuurlijk altijd gebeuren, maar op het moment dat je start moet het wel haalbaar zijn.
Mariella

Bericht door Mariella »

ja hoor, ik kan het werk wel aan, en ik dank julllie voor de informatie
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

Op het moment dat een werkgever ernaar vraagt of je beperkingen e.d. hebt, dan ben je verplicht eerlijk hierop te antwoorden (anders kunnen ze wel voor problemen zorgen bv valsheid in geschrifte).
Sara

Bericht door Sara »

[QUOTE=Mulder's Girl;1122665]Op het moment dat een werkgever ernaar vraagt of je beperkingen e.d. hebt, dan ben je verplicht eerlijk hierop te antwoorden (anders kunnen ze wel voor problemen zorgen bv valsheid in geschrifte).[/QUOTE]

Een werkgever mág bij een sollicitatie in principe niet naar ziekte of ziektegeschiedenis vragen. Als ie 't toch doet zonder duidelijk te maken dat jouw functie speciale eisen stelt aan je fitheid, hoef je er dus helemaal niet op te antwoorden.

Als je bijvoorbeeld aanpassingen nodig hebt, kom je er niet onderuit.

Hier staat helder hoe 't zit:
[url]http://www.carrieretijger.nl/carriere/s ... atievragen[/url]
Knillis

Bericht door Knillis »

Ik denk dat het al dan niet melden van een ziekte afhankelijk is van het feit of men op het werk rekening moet houden met die ziekte.

Hoeft men dat niet dan zou ik het niet melden.

Mijn dochter heeft een autisme spectrum stoornis. Zou prima kunnen werken (voor 50%) maar de werkgever moet wel weten dat ze het heeft want ze kan soms “vreemd” reageren, bv op plotse veranderingen of enorme werkdruk.

En door het steeds netjes aan te geven is het haar tot nu toe niet gelukt een baan te vinden.

Ik zou dus niet zeggen dat je MS hebt als je niet belemmerd wordt door enige beperking.

Succes.
Hanna71

Bericht door Hanna71 »

Je bent alleen verplicht te melden wat je beperkingen zijn als die van belang zijn voor de functie.

Als je slechte knieën hebt en je solliciteert naar een baan als stratenmaker, dan ben je verplicht dat te melden.

Als jij deze baan gewoon aankan, zonder aanpassingen, dan ben je niet verplicht iets te melden.
Jrs77

Bericht door Jrs77 »

Ik stelde sollicitanten ook wat vragen die ze wel eerlijk moesten beantwoorden. Bijvoorbeeld of er aanpassingen nodig waren aan hun werkplek, of een ruimte om soms wat rust te kunnen pakken. Tijdens de proeftijd, of tijdens een eerste tijdelijke overeenkomst haal je de rest er vaak uit.

Vervelende manier om zo te 'filteren', helaas noodzakelijk omdat een zieke medewerker een klein bedrijf onderuit kan halen.

Niet meer vertellen dan nodig is dus, maar wel eerlijk zijn m(vertellen dat je een vraag niet wil beantwoorden is ook eerlijk). Als je het werk prima aankunt, kom je ook wel door die proefperiode heen.
Mulder's Girl

Bericht door Mulder's Girl »

[QUOTE=Sara;1122666]Een werkgever mág bij een sollicitatie in principe niet naar ziekte of ziektegeschiedenis vragen. Als ie 't toch doet zonder duidelijk te maken dat jouw functie speciale eisen stelt aan je fitheid, hoef je er dus helemaal niet op te antwoorden.

[/QUOTE]

Dat klopt......maar na een maand (proefperiode) mag een werkgever dat wel vragen en moet je daar dus wel eerlijk op antwoorden,wil je niet later eventueel in de problemen komen.

Alleen zullen de meesten dat in de praktijk niet (meer) doen,als jij normaal functioneert/goed werk hebt geleverd.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp