Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

De draad kwijt bij de vervroegde keuring

Alles omtrent werk en uitkeringen
Sjaantje

De draad kwijt bij de vervroegde keuring

Bericht door Sjaantje »

Hoi,

Omdat ik even ‘de weg kwijt’ ben zoek ik wat herkenbaarheid en zou ik mijn geratel graag kwijt willen omdat mijn hoofd ervan overloopt.

Korte samenvatting: sinds 2012 RR MS, meerdere kleine schubs gehad die redelijk herstelden maar vorig jaar grote schub gehad waarvan ik nooit ben hersteld. Na die schub van 2018 heb ik voorzichtig geprobeerd het werk weer op te bouwen.

Begin dit jaar echter weer 100% uitgevallen en vervroegde WIA aanvraag gedaan. Met enorm veel pijn in mijn hart want ik heb altijd dolgraag gewerkt, ten koste van zowel mijzelf als mijn gezin. Alles gegeven, totdat het echt echt écht niet meer ging en ik al jaren van diverse mensen op mijn donder kreeg dat ik überhaupt nog werkte (neuroloog, arbo, familie, etc).

Na een héle hoop ellende om mijn dossier zo goed mogelijk aan te leveren en alles compleet te krijgen (verslag fysio, ergo & neuroloog, beschikkingen gemeente mbt huishoudelijke hulp etc en uiteraard formulier bedrijfsarts) heb ik deze week dan het gesprek gehad met de verzekeringsarts.

Vergezeld door een familielid en iemand van Stichting MEE ben ik daar vol angst binnen gerold. Door die angst icm mijn cognitieve problemen weet ik simpelweg niks meer van mijn gesprek. Derhalve heb ik de verzekeringsarts later nog gebeld om een verslag op te vragen samen met een kopie van de FML.
Tot op heden nog geen kopieën van eea mogen ontvangen.

Afijn, lang verhaal kort. Wat nu?
Ze blijkt tijdens het gesprek aan te hebben gegeven dat de arbeidsdeskundige telefonisch zou zijn (volgens de mensen die ik mee had genomen), maar lees hier dat mensen toch echt fysiek dienen te verschijnen om eea door te spreken?

Iemand ervaring met een telefonisch gesprek met de arbeidsdeskundige toevallig? Kan dat überhaupt, want dacht dat de mogelijkheden toch echt persoonlijk besproken zouden moesten worden?

En hoe lang zat er bij jullie tussen het gesprek met de verzekeringsarts & het gesprek met de arbeidsdeskundige?

Mijn excuses voor het warrige verhaal, mijn hoofd zit overvol en mijn woordenschat en schrijfwijze zijn helaas niet meer wat ze geweest zijn.
r_de_ruiter

Bericht door r_de_ruiter »

hoi,ook ik ben in mei 2016 volledig afgekeurt,bij mij zaten er 14 werkdagen tussen voor ik het zwart op wit kreeg,maar werd uiteindelijk bijna 4 weken i.v.m. vakantie tijd,moest er wel zelf voor bellen.

en ja het klopt dat dit ook telefonisch kan ,maar dan hebben ze wel alle gegevens nodig.

heb ook 21 jaar gewerkt,nooit ziek gemeld,ook niet door de ms die ik nu heb sinds 2015.
als je niet meer hoeft te komen valt dat vies tegen.
eerste periode dat ik thuis was vieldat tegen maar nu niet meer,het went,
maar wat wel tegen valt is dat ik van collega's niets hoor ,ik weet niet hoe dat bij is natuurlijk.

mijn klachten namen sterk toe toen ik van de reach truck af moest,hele dag lopen en staan was voor mij te vermoeient.,mocht wel tussen door even rusten maar dat hielp niet,heb nu rolator en scootmobiel,vrijheid weer terug.....
Sjaantje

Bericht door Sjaantje »

Hoi! Dankjewel voor je reactie!

Ik weet nog niet of ik afgekeurd zal worden. Na alle horrorverhalen durf ik nergens meer vanuit te gaan.
Het zal af hangen van de arbeidsdeskundige, gok ik. En eventueel een commissie, las ik.
Ik vind het allemaal zo eng. Heb me ook járen verzet tegen hulpmiddelen, maar pas nu ik me over die horde heen heb gezet merk ik wat de rolstoel bijv ook ontzettend fijn kan zijn.

Het is zo dubbel, ik WIL werken, ik KAN het alleen niet. Heb continu het gevoel dat ik me moet verantwoorden voor mijn MS en het feit dat vanalles niet meer gaat. Erg vermoeiend.

Goed om te weten dat de arbeidsdeskundige inderdaad ook telefonisch kan. Nu maar duimen dat hij/zij snel contact opneemt zodat er wellicht eindelijk een einde komt aan maanden van stress & zorgen. Ik weet dan in ieder geval waar ik aan toe ben.
Sara

Bericht door Sara »

Sjaantje,

na mijn gesprek met de keuringsarts van UWV heb ik zeker een jaar niks gehoord. Toen kreeg ik uiteindelijk schriftelijk bericht dat er geen passende functie gevonden was voor me, en dat ik dus 80-100% afgekeurd was. De officiële termijn hiervoor was iets van zes weken. Nooit meer een arbeidsdeskundige gesproken.

In de periode daarvoor, toen ik af en aan meer of mindrr arbeidsongeschikt was haalde UWV ook nooit een termijn die door henzelf gesteld was.

Oftewel... reken er niet op dat wat UWV je voorspiegelt ook daadwerkelijk gebeurt. Als je zit te wachten op nadere info, bel dan zelf even, eventueel samen met dat familielid of de MEE-medewerker. Nu, binnen een week, is te vroeg denk ik, maar als je over een paar weken niks gehoord hebt is dat een goed idee.

Sterkte hoor! Verwarrende tijden zijn dit, voor mij gelukkig al best lang geleden.
Knillis

Bericht door Knillis »

Mijn ervaring met de afkeuringsprocedure (maar dat is al erg lang geleden): de keuringsarts gaf na de keuring aan dat ik wel verder zou horen van de arbeidsdeskundige.

Deze heeft mij enkele weken daarop gebeld enkel met de mededeling dat hij geen mogelijkheden tot werken meer zag voor mij.

Vervolgens werd ik volledig arbeidsongeschikt verklaard.

Jaren later nog een keer een oproep van de keuringsarts gehad (omdat de regels rond de keuringen waren aangescherpt) maar ook toen was het meer voor de vorm en kreeg ik te horen dat de situatie ongewijzigd was en ik daarna ook nooit meer voor een herkeuring zou worden opgeroepen.

Maar het is momenteel geloof ik erg onoverzichtelijk bij het UWV. Mijn dochter was voor een jaar voor 50% arbeidsongeschikt verklaard (ze heeft geen MS) Inmiddels is dat al ruim 2 jaar geleden en dus heeft ze zelf maar eens gebeld. Tot haar “verrassing” kreeg ze te horen dat ze voor altijd voor 50% arbeidsongeschikt is en daarom niet meer wordt opgeroepen voor herkeuring.

Verrassend maar ik vraag me af of dat ook daadwerkelijk zo is want is nu pas 28 jaar.

Sterkte met afwachten maar probeer je niet al te druk te maken. Het is wel goed op zoals Sara al voorsteld, over een paar weken gewoon even te bellen om navraag te doen en daarna regelmatig aan de telefoon te hangen zolang je niets hoort.
Sjaantje

Bericht door Sjaantje »

Bedankt voor de reacties!

Ik zal over een week of drie eens bellen, ze hebben volgens de brief tot 24 juni, maar begrijp dat dat uitgesteld kan worden.
Ik ben het nu al beu 😅
belladonna

Bericht door belladonna »

Beste Sjaantje.
Ik herken de wanhoop van het wel willen werken en het diep in het rood door knoeien.
Totdat de arbo arts aangaf tot hier en niet verder.
Diepe rouw volgde gevolgd door het uwv.
Wat een verwarrende tijd was dat.
Goddank volledig afgekeurd zodat ik kon beginnen aan mijn
nieuwe leven.

Bij mij starte de procedure bij de verzekering arts en
er zou later pas contact komen met de arbeidsdeskundige.
Ik denk dat je je niet zo druk hoeft te maken,
juist omdat er een stap overgeslagen wordt.
Waarschijnlijk rekken ze het proces tot de 2 jaar ziekmelding een feit is
Zodat de verzekering van je werkgever tot die tijd jou moet betalen en niet het uwv.
Spel van de 2 verzekeringen over jouw rug....

De enige raad die ik je kan geven is zoek voldoende afleiding en ontspanning, zodat je niet verder aftakelt.
Jouw enige taak is jouw gezondheid.
Veel sterkte..
Sjaantje

Bericht door Sjaantje »

Oef, dan zouden ze nog moeten rekken tot februari... 😅 Dat trek ik niet, vrees ik. Mijn stresslevel is nu al maanden zo hoog.
Ik heb niet het idee dat ze de arbeidsdeskundige overslaan, maar dat ze dat telefonisch af doen.
Maar begrijp inmiddels uit de reacties dat ik niet echt hoef te rekenen op een spoedige afloop, IVA is dan ook nog de vraag of dat lukt.
Knillis

Bericht door Knillis »

Volgens mij is juist het feit dat de arbeidsdeskundige jou belt in plaats van dat je naar hem toe moet “positief”. Zoals ik al eerder schreef was dat bij mij ook het geval. De arbeidsdeskundige belde enkel met de mededeling dat hij voor mij geen mogelijkheden meer zag tot arbeid.

Probeer het maar los te laten tot het moment dat je gebeld wordt. Al die zenuwen werken negatief op je ziekteproces en de situatie verandert niet door je zo veel zorgen te gaan maken vooraf.

Richt je op leuke dingen en zoek afleiding.
Sjaantje

Bericht door Sjaantje »

Ik doe mijn best! Maar ben van nature een enorme stresskip, dus helemaal loslaten wordt lastig. 😉
Ik weet ook nog helemaal niet wat ik nou zelf van het hele keuringsproces vind, mijn leven heeft zó lang om werken gedraaid. Ik heb er echt álles voor opgegeven. En áls dat weg zou vallen, dat waar ik zo hard voor geknokt heb totdat ik écht niet meer kon...
Jeetje... wat dan? Aan de andere kant: als ik wél weer ‘moet’ gaan werken, wat dan? Dat trekt mijn lijf voor geen centimeter.

Afijn, excuses voor mijn gezever. Ik ben, zoals gezegd, de draad een beetje kwijt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp