Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

kennissessie over blaas- en plasproblemen

Alles omtrent werk en uitkeringen
Billy

Bericht door Billy »

[QUOTE=MSweb;1125069]

En ook al is incontinentie materiaal een zaak van de fabrikanten, als je toch je probleem wil delen met ons; graag!

[/QUOTE]

Wat mijn probleem is, of ik nu materiaal heb voor 900 of 2l, bij bijna alles gaat het mis.

Ik heb het idee dat dat komt omdat het ontworpen wordt voor langzaam urine verlies.

Nu ook bij reclame van Always, laten ze zien hoe goed het absorbeert met daaronder de tekst in het klein 25 sec :ogen:.

Voor urge incontinentie is het dus veel minder geschikt helaas.
MSweb

Bericht door MSweb »

Goed punt, Sara!

Vervelend dat je probleem niet verholpen is, Knillis. Gelukkig vielen de onderzoeken mee.

En dank Billy, voor je aanvulling!

Wij gaan al jullie punten nu insturen naar de denktank en zodra wij terugkoppeling krijgen, meld ik dat uiteraard hier.
Ik heb alleen nog geen idee wanneer dat is. :???:

Nogmaals dank!
Roos1111

Incontinentie - therapie fysio

Bericht door Roos1111 »

Incontinentie - therapie fysio

Ik ben bij de fysio in het ziekenhuis geweest voor incontinentie. Zij vertelde dat het mogelijk is om hiervan af te komen, tenzij het echt door de MS veroorzaakt wordt. Maar het wordt namelijk vaak door een overactieve blaas veroorzaakt.

Doordat ik een paar keer een 'ongelukje' heb gehad, werd ik voorzichtig en ging dus bij de minste aandrang naar het toilet.

Zij vertelde dat als je aandrang voelt om naar het toilet te gaan voor ontlasting dat je dan meteen moet gaan. Maar dat als je aandrang voelt om te gaan plassen dat je jezelf dan kunt afleiden.

Door tegen jezelf zeggen: "Nu nog niet".

En zowaar....: het helpt bij mij. Ik leid mijzelf af, ga iets anders doen, en weet het zo uit te stellen.

Op dit moment stel ik het uit door te denken 'Nu nog niet', en als ik daarna wel ga, dan zet ik een alarm op mijn klok van 1 uur. En binnen dat ene uur 'mag' ik niet plassen. Dus als ik de aandrang voel dan stel ik het zo uit. Op een gegeven moment kan ik dat oprekken na 1 uur en een kwartier, 1.5 uur enz. En dan kom je in een gewoon ritme, en is de blaas-spier minder 'gespannen'.

Ze vertelde dat het signaal om te moeten plassen uit je hersenen komt en dat je dit dus kunt trainen. En tot nu toe gaat het goed bij mij.

Wat natuurlijk heel fijn is. Maar hoe dat op den lange duur gaat is natuurlijk afwachten. En aangezien bij iedereen MS anders is zal iedereen ook de incontinentieproblemen anders ervaren.
Roos1111

Vraagje over matrasbeschermer - 2 persoonsbed

Bericht door Roos1111 »

Vraagje over matrasbeschermer - 2 persoonsbed

Hoewel die blaastraining dus wel goed gaat overdag, werkte die truc niet toen ik van de week wakker werd. En liet ik mijn urine een beetje lopen.

Nou heb ik een 2 persoons bed; 2 enkele matrassen maar met een 2-persoonslaken erover heen. Daaronder heb ik een 2 persoonsmatrasbeschermer van Ikea en daaronder een 1 persoons matrasbeschermer die antilek is (ook van Ikea) aan mijn kant.

Als ik een 'ongelukje' heb, moest ik dus mijn laken verschonen en die matrasbeschermer. Maar..., soms ligt mijn vriend dan heerlijk te slapen na een nachtdienst en wil ik hem niet wakker maken.

Ik wil dus een oplossing bedenken die ik bovenop het 2-persoonslaken kan leggen. Ik weet dat je van die matrasbeschermerpads hebt; heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Blijven die liggen op je laken?

Het gemakkelijkste zou zijn om gewoon het bed helemaal als 2 aparte bedden op te maken, maar dan moet ik allemaal nieuwe lakens kopen, nieuwe matrasbeschermer enz.

Wat voor oplossingen hebben jullie bedacht?
Anna1975

Bericht door Anna1975 »

Roos, je hebt van die losse onderleggers, maar mijn ervaring met die dingen uit de tijd met mijn ex is dat die nog wel eens gaan schuiven, zeker als je wat meer draait. Ik plakte ze toen met dubbelzijdig tape aan het onderlaken.

Er bestaan echter ook zgn steeklakens, wel even opletten dat ze ook geschikt om je matras te beschermen, want er zijn er ook die meer bedoeld zijn als omdraaihulp voor de zorg. Ik meen ze wel eens gezien te hebben van tena. Je heb ze met en zonder instopflappen links en rechts. Je zou zo'n flap dan aan een kant in kunnen stoppen en in het midden met een paar veiligheidsspelden vast kunnen zetten. Daar heb je als het goed is ook van die speciale van met nog een extra beschermschuifje, zodat ze niet zomaar open kunnen gaan.

Hoef je bij een nachtelijk ongelukje alleen het steeklaken te verwisselen. Ze zullen niet in de droger mogen, gok ik, maar een steeklaken is zo opgehangen natuurlijk. En mocht je tzt toch onderlakens gaan vervangen, kun je altijd nog kiezen voor 1-persoons en dan kun je beide flappen instoppen.
Knillis

Bericht door Knillis »

[QUOTE=Anna1975;1125236]
Er bestaan echter ook zgn steeklakens, wel even opletten dat ze ook geschikt om je matras te beschermen, want er zijn er ook die meer bedoeld zijn als omdraaihulp voor de zorg.[/QUOTE]

Ik gebruik sinds kort de zgn glijlakens, die zijn zo groot dat je ze aan twee kanten goed goed instoppen. Maar deze lakens zijn eigenlijk alleen geschikt om wat makkelijker te draaien in bed.

Daarnaast zijn er ook dergelijke lakens waarmee de zorg iemand makkelijker kan draaien in bed.

Maar beide lakensoorten zijn niet geschikt om doorlekken naar onderliggende lakens/matras te voorkomen. De lakens zijn van een soort heel dukke kunststof en kunnen geen vocht tegenhouden.

Ik heb wel een soort matrasbeschermer direct op het matras liggen en die voorkomt wel dat urine het matras binnendringt.

En wat jij (nog) niet gebruikt zijn twee afzonderlijke onderlakens maar ook dekbedden en overtrekken. Het is een stuk praktische want mijn bed moet vaker verschoont worden dan het bed van mijn man en bovendien heeft mijn man behoefte aan een veel dunner dekbed dan ik.

En dan heb ik ook al jaren een dekenboog aan het voeteneind en dan kan je dus geen tweepersoons beddengoed gebruiken.

Dus wij hebben er uiteindelijk voor gekozen bedden apart op te maken wat voor mij ook makkelijker is maar onze bedden zijn ook eenvoudig uit elkaar te “rijden”.
Hamartia

Bericht door Hamartia »

Ik (met ms pp) ben al jaren bij urologie ivm ms blaasproblemen. Getracht dit op te lossen met verschillende medicatie en incontinente materiaal. Maar dagelijks toch ongelukjes die toenamen omdat ik steeds niet snel genoeg op de wc kwam en mijzelf verschonen werd steeds zwaarder (uit en aankleden).

Door andere, tijdelijke problemen kreeg ik vorig jaar een katheter, sinds maart jl een suprapubis katheter.

Wat een vrijheid kreeg ik ermee terug. Ik kan weer bij mensen op bezoek (die natuurlijk geen invalide toilet hebben), een bioscoop bezoek was weer haalbaar zonder dat ik halverwege de film naar wc moest, ik kon weer uit eten. En ik dronk ook weer normaal veel thee:haha:. Ik moest echt elk uur plassen.

Ik kan weer ongestoord een gesprek voeren op mijn werk én ik slaap weer zonder dat ik 's nachts uit bed moest met het gevaar dat ik zou vallen. Ik kan nu uitrusten!

Nooit gedacht dat deze stap zo gemakkelijk te nemen was. Niemand die dit als optie heeft genoemd. Ik wou dat ik het eerder had gedaan.

Geen idee wat de complicaties kunnen zijn. Ik had gisteren wel opeens blaaskrampen maar die blijken eenvoudig op te lossen.

Wat een zegen, medicatie die direct en daadwerkelijk helpt.

Katheter heeft me kwaliteit van leven terug gegeven dit jaar.
Hopelijk blijft dat voorlopig zo!
Mieke 56

Bericht door Mieke 56 »

Jaren geleden bij uroloog geweest vanwege druppelincontinentie. Na de intake had ik alleen nog te maken met een nurse practitioner.

Die deed diverse onderzoeken. Ik kreeg de indruk dat daar een protocol voor was. Prima.

Zij constateerde dat ik niet goed uitplaste en dat catheterisatie zinvol zou zijn.
Ook schreef de nurse practitioner Movicolon voor vanwege obstipatie, wellicht droeg obstipatie nl ook bij aan niet goed uitplassen.

Ik kreeg 1 x 'les' in catheteriseren. Thuis kreeg ik er echter geen handigheid in. Als me toen verteld was dat er beenspiegeltjes bestonden was het wellicht beter gelukt.
Door mijn onhandigheid kreeg ik keer op keer blaasontstekingen die ik vóór het catheteriseren nooit had. Ik ben dus weer gestopt.

Door de Movicolon ging binnen 2 weken mijn electrolytenbalans aan gort.
Ik belandde met een hartinfarct in het ziekenhuis. Kreeg o.a. 5 dagen Kaliuminfuus.

Ik was daarna klaar met urologie.
Roos1111

Bedankt voor het reageren

Bericht door Roos1111 »

Bedankt voor het reageren

Hoi Allemaal,

bedankt voor het reageren! Ik heb voor nu gekozen voor onderleggers, en die blijven wel liggen. Met de blaastraining gaat het nu wel beter, dus hopelijk kan ik verdere stappen voorlopig nog wel uitstellen totdat het nodig is.

Het is wel fijn dat je dit soort dingen kunt delen, en op die manier van elkaar kunt leren.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp