Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

AOW gat bij arbeidsongeschiktheidsverzekering

Alles omtrent werk en uitkeringen
Simone4

AOW gat bij arbeidsongeschiktheidsverzekering

Bericht door Simone4 »

AOW gat bij arbeidsongeschiktheidsverzekering

Vanaf 2017 is de AOW leeftijd gedeeltelijk gaan stijgen met als resultaat dat vanaf 2025 iedereen pas met 67 jaar een AOW uitkering krijgt.
De verzekeringsmaatschappij hebben na aanleiding hiervan hun polisvoorwaarden verandert naar 67 jaar en de meeste of de grootste maatschappij hebben dit gedaan zonder premie verhoging door te voeren.
Alleen diegene die reeds een arbeidsongeschiktheidsverzekering krijgen of een toelage vanuit een arbeidsongeschiktheidsverzekering krijgen zijn de dupe van deze regeling.
Deze kwetsbare doelgroep dient zich zelf te redden en de 2 jaar te overbruggen. De verzekeraars zijn niet aansprakelijk want een brandend huis valt niet te verzekeren en de op dat moment geldende polisvoorwaarden en wetgeving is van toepassing.

De overheid doet niks en leunt achterover omdat zij (terecht) zwaardere en moeilijker problemen op hun bord hebben. Maar dat neemt niet weg dat de mensen die dit betreffen een heel groot probleem hebben en zwaar gedupeerd worden.
Het ligt nu op het bord van minister de heer Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Nu is mijn vraag aan voor wie van jullie is deze situatie ook van toepassing?
Welke wegen heb je hiervoor bewandeld en is hier iets uitgekomen?

Groetjes Simone
Zonnetje79

Re: AOW gat bij arbeidsongeschiktheidsverzekering

Bericht door Zonnetje79 »

Ik heb sowieso maar een tijdelijke arbeidsongeschiktheidsverzekering. In ieder geval niet tot aan mijn pensioen zeg maar.

Ik weet niet goed of de WIA uitkering blijft lopen tot aan je pensioen?

Mijn ao uitkering stopt over een paar jaar.
Sara

Re: AOW gat bij arbeidsongeschiktheidsverzekering

Bericht door Sara »

Hoi Simone,

als ik het goed begrijp, zit of kom jij in een moeilijk financieel parket.

Ik vind het een beetje moeilijk om te reageren omdat de situatie voor verschillende mensen heel verschillend is, en je geen namen van verzekeraars of regelingen noemt.

WIA/WAO gaat gewoon door tot de pensioenleeftijd, en hetzelfde geldt voor mijn aanvullende uitkering van PFZW.
Simone4

Re: AOW gat bij arbeidsongeschiktheidsverzekering

Bericht door Simone4 »

Dank jullie voor jullie reactie.
Ik zal probeer zo goed mogelijk antwoord te geven op jullie vraag.

Uieraard betreft het niet de WIA of de IVA. Als je WIA of IVA afgekeurd bent dan loop je uitkering door tot 67 jaar.

In 2011 ben ik 100% afgekeurd. Ik had een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis lopen. De afgelopen 10 jaar heb ik een rechtszaak hierover gehad omdat Loyalis niet wilde uitkeren. Afgelopen jaar heb ik deze gewonnen hierdoor moet Loyalis 15% aanvulling betalen maar tot mijn 65ste jaar.
En hierover gaat het.
Omdat ten tijde van afsluiting van de arbeidsongeschiktheidsverzekering was de pensioengerechtigde leeftijd 65 jaar dit staat ook op polis blad.
Ondanks dat de polisvoorwaarden veranderd zijn in de tussentijd naar 67 jaar is dit niet van toepassing op de reeds lopende en de arbeidsongeschiktheidsverzekering waar aanspraak op is gemaakt.

Helaas kan je je niet meer voor die 2 jaar verzekeren want een brandend huis valt niet te verzekeren. Wat ik erg discriminerend vind, zeker daar ons sociale stelsel is gebaseerd op solidariteit.

In de praktijk betekent dat dit een enorm bedrag is. Mijn rechtsbijstandverzekering zegt dat zij hierin niks kunnen betekenen en geven aan dat lotgenoten zich eigenlijk dienen te verenigen.

Maar dat is het lastige bij chronische zieken mensen we hebben zoveel op ons bord en nergens zijn we verenigd.
Vandaar mijn vraag en met name of er mensen in soortgelijke situaties zitten?
Welke wegen hebben jullie bewandeld en is hier iets uitgekomen?

@ Sara jij gaf aan dat hetzelfde geldt voor jouw aanvulling van PFZW. Is dit een aanvulling die je vanuit je pensioenmaatschappij krijgt?
Klick

Re: AOW gat bij arbeidsongeschiktheidsverzekering

Bericht door Klick »

In 2011 ben ik 100% afgekeurd. Ik had een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Loyalis lopen. De afgelopen 10 jaar heb ik een rechtszaak hierover gehad omdat Loyalis niet wilde uitkeren. Afgelopen jaar heb ik deze gewonnen hierdoor moet Loyalis 15% aanvulling betalen maar tot mijn 65ste jaar.
En hierover gaat het.
Omdat ten tijde van afsluiting van de arbeidsongeschiktheidsverzekering was de pensioengerechtigde leeftijd 65 jaar dit staat ook op polis blad.
Ondanks dat de polisvoorwaarden veranderd zijn in de tussentijd naar 67 jaar is dit niet van toepassing op de reeds lopende en de arbeidsongeschiktheidsverzekering waar aanspraak op is gemaakt.
is dat zo? ik schrik hiervan...
ten tijde van de afsluiting.. maar dat is dan zo voor praktisch iedereen met een aov, toch?
ik ga gelijk kijken wat ze bij mij zeggen.

15%? dat is nu 10% als ik me niet vergis..
Klick

Re: AOW gat bij arbeidsongeschiktheidsverzekering

Bericht door Klick »

ik heb het nagekeken en ik krijg wel tot 67 echter is mijn aov 10% (ook 100% afgekeurd)

@Simone4 ik heb je pb gestuurd
Simone4

Re: AOW gat bij arbeidsongeschiktheidsverzekering

Bericht door Simone4 »

@klick, dank je voor je reactie, ik heb je privé bericht niet ontvangen.

Waar zijn jullie verzekert?

Ik denk dat het ook de vraag is wanneer je aanspraak heb gemaakt op je verzekering en of dat toen de polisvoorwaarden al aangepast waren naar 67 jaar, denk ik.
Kan dat kloppen?
Klick

Re: AOW gat bij arbeidsongeschiktheidsverzekering

Bericht door Klick »

dat is gek.. ik kan het ook niet meer vinden. ik heb opnieuw een poging gedaan ;)
Sara

Re: AOW gat bij arbeidsongeschiktheidsverzekering

Bericht door Sara »

Simone4 schreef: 24 mar 2021, 09:25 @ Sara jij gaf aan dat hetzelfde geldt voor jouw aanvulling van PFZW. Is dit een aanvulling die je vanuit je pensioenmaatschappij krijgt?
Ja, dat klopt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp