Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Solliciteren

Alles omtrent werk en uitkeringen
Nathalie

Solliciteren

Bericht door Nathalie »

Ik heb rrms en heb last van mijn benen bij veel lopen. Ik heb een fysieke baan en heb nu gesolliciteerd voor een baan die beter bij mij en mijn ms past. Nooit verwacht, maar ben direct uitgenodigd voor een gesprek. Ik wil niet liegen over de ms, maar er ook niet gelijk over beginnen, want het beïnvloed mijn werk niet in de functie waar ik voor solliciteer. Hoe pak ik dit aan?!
Jrs77

Re: Solliciteren

Bericht door Jrs77 »

Je hoeft het niet te vertellen, en zij mogen er niet naar vragen. Jij mag ook niet liegen, bijvoorbeeld over wat je wel of niet kan, of over hoeveel uur je (goed) kan werken.
Dat zijn zo'n beetje de uitgangspunten.

Als werkgever stelde ik wel vragen over eventuele noodzakelijke aanpassingen aan de werkplek. Ook daar mag een sollicitant niet over liegen. Als kleine werkgever zou ik, om heel eerlijk te zijn, enorm schrikken als iemand die ik in loondienst had chronisch ziek zou blijken te zijn. Bij uitval moet je iemand de eerste 2 jaar doorbetalen, en kleine werkgevers zijn daar niet tegen verzekerd. Grote werkgevers meestal wel; daar zal het minder snel een probleem zijn. Zou ik het in de proeftijd of tijdens een tijdelijk contract te weten komen, dan zou ik het niet kunnen verlengen.

Dat enkel om de positie van de werkgever te schetsen; nu gaat het om jou. Je voelt je goed, en verwacht het werk aan te kunnen. Je denkt een toegevoegde waarde te zijn voor het bedrijf. Presenteer je dan ook zo, verkoop jezelf!

Zeker bij een kleiner bedrijf, zou ik in de proeftijd of bij een tijdelijk contract zo lang mogelijk stil houden dat je chronisch ziek bent; niet liegen, maar ook niet meer vertellen dan nodig is. Dat recht heb je, en moet je gebruiken.

Een andere aanpak kan zijn om eerst contact met een arbeidsdeskundige of het UWV contact op te nemen. Als je nu, door de MS, een vast contract in moet ruilen voor een tijdelijk contract kan je daar misschien wat garanties voor krijgen.
AngelNoa

Re: Solliciteren

Bericht door AngelNoa »

het blijft persoonlijk denk ik...ik zou het gewoon vertellen. Kan je er ook nooit gedoe over krijgen; ze zijn dan immers op de hoogte. En bovendien; als je dan aangenomen wordt wordt je (hoe zeg ik dat) aangenomen om wie je bent; iemand met MS zijn leven niet op stil zet door die diagnose. En je kunt ook aangeven dat je juist een overstap van werkt maakt omdat dit je minder belast.

Uiteraard ligt het er ook allemaal aan hoe je MS is/verloopt tot op heden.
Steenbokje76

Re: Solliciteren

Bericht door Steenbokje76 »

Ik zou er ook eerlijk over zijn omdat ik de extra spanning van een "geheim" op de werkvloer niet erbij zou willen hebben. Maar dat is persoonlijk.
Het gaat nu goed met je, maar helaas kan dat ook op (korte) termijn weer anders zijn. Ms verloopt / is grillig.
Al gun ik jou natuurlijk, zoals alle mede ms'ers, een zo rustig mogelijk verloop.

Denk dat het vooral belangrijk is om je eigen gevoel hierin te volgen.

Succes 😊🍀
1207

Re: Solliciteren

Bericht door 1207 »

AngelNoa schreef: 29 jul 2021, 06:34 het blijft persoonlijk denk ik...ik zou het gewoon vertellen.
zie je de ms aan je?
kom ik in mijn rolstoeltje aan is er weinig reden om ergens omheen te praten of te verzwijgen.

of ben ik een uitzondering op dit forum als 24/7 rolstoelchauffeur
Nessa

Re: Solliciteren

Bericht door Nessa »

Ik zou het niet zomaar vertellen. Zeker niet als het nu niet meespeelt voor je geschiktheid voor de functie.

Maar dit is vanuit mijn eigen ervaring. Die is namelijk dat mensen, zelfs als ze weten wat MS is, een bepaald beeld hebben bij de ziekte en de kans groot is dat jij wordt afgerekend op dat stereotiepe beeld dat niets zegt over jou.

Ik heb de diagnose pas gekregen nadat ik al in vaste dienst was. Ik ben in de tussentijd meerdere keren van afdeling gewisseld. Met bijbehorende set nieuwe collega's en leidinggevende. Met die laatste is mijn MS wel altijd onderwerp van gesprek. Heb de diagnose nooit verzwegen, maar er mee te koop lopen doe ik ook niet. Collega's die het niet weten, schrikken. Bij de rest heb ik mijn sporen al verdiend. En zij zien alleen mijn pluspunten. En voor de manier waarop ik omga met de beperkingen, is er alleen maar respect.

Maar het hangt zo af van de werkgever, de functie en welke vragen je straks krijgt. En je situatie en je persoon.

Ik zit momenteel in een functie waarin ik sporadisch op huisbezoek moet en dan veel moet staan, lopen of een plat dak moet beklimmen. Dat gaat dus niet altijd. En mijn regelmatige ziekenhuisbezoekjes moeten onder werktijd. Voor zulk soort dingen wil je geen smoezen hoeven verzinnen...

Het is lastig hoor, er is geen kant en klaar antwoord op te geven. De buitengrenzen zijn door Jrs77 al mooi uiteengezet. Daarbinnen is het toch aan jou...

Succes met je gesprek!
noira

Re: Solliciteren

Bericht door noira »

Nessa schreef: 31 jul 2021, 19:31 Ik zou het niet zomaar vertellen. Zeker niet als het nu niet meespeelt voor je geschiktheid voor de functie.

Maar dit is vanuit mijn eigen ervaring. Die is namelijk dat mensen, zelfs als ze weten wat MS is, een bepaald beeld hebben bij de ziekte en de kans groot is dat jij wordt afgerekend op dat stereotiepe beeld dat niets zegt over jou.
Ben het met Nessa eens. Er was een tijd dat je mijn beperkingen niet kon zien.
Toen keken de mensen heel anders naar mij dan nu.
Zowel privé als werk gerelateerd.
Nathalie

Re: Solliciteren

Bericht door Nathalie »

Ik ben aangenomen! Na het eerste gesprek gelijk en ik had dus geen 2e gesprek om de ms ter sprake te brengen. Mijn buurman werkt bij hetzelfde bedrijf en raadde af om de ms te melden. Ik heb in de functie totaal geen last van de ms. Ik ga zien hoe het loopt. Ik ga nu juist weg bij een kleine werkgever en begin bij een groot bedrijf. Ik heb mij in mijn fysieke baan nog nooit ziek gemeld voor ms. We zullen zien wat de toekomst brengt. Ik wil eerst mijn credits verdienen en dan zal de ms best eens ter sprake komen.
Diekies

Re: Solliciteren

Bericht door Diekies »

Super goed! Veel succes en plezier met je nieuwe baan!!
Klick

Re: Solliciteren

Bericht door Klick »

gefeliciteerd!!!!
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp