Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ziek uit dienst ja/nee? (was: Jaarcontract niet verlengd)

Alles omtrent werk en uitkeringen
Klick

Re: Ziek uit dienst ja/nee? (was: Jaarcontract niet verlengd)

Bericht door Klick »

nessa heeft gelijk, ja inderdaad, ik overzag dit zelf ook niet (heb het zelf nooit meegemaakt had een vast contract)..
het is toch veel beter om ziek uit dienst te gaan, om te voorkomen dat je later spijt krijgt als je te maken krijgt met de consequenties als het toch niet lukt.
Steenbokje76

Re: Ziek uit dienst ja/nee? (was: Jaarcontract niet verlengd)

Bericht door Steenbokje76 »

Ook tijdens een WW uitkering kun je je gewoon ziek melden bij het UWV , ook zelfs als je maar 3 maanden recht hebt op WW (ik noem maar wat) en je zou je in de 2e maand WW ziek melden dan neemt UWV het ziektetraject van max 2 jaar over als je geen werkgever hebt (en die heb je niet want je zit in de WW). Meer info te vinden via onderstaande link:

https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... -ben-ziek

Ik zie zelf niet in waarom het rechtsgeldig zou zijn om een uitkering te weigeren door UWV.
Je bouwt namelijk in je werkende leven (in loondienst) rechten voor WW, WIA etc. op.
En (een mate van) ziekte is bij MS niet te overzien... Dus UWV heeft echt geen poot om op te staan.

Succes met alles. En als je twijfelt over wat te doen, er zijn ook juristen voor deze kwesties.
Die zou je kunnen helpen met alle wettelijke regels. Want het zijn er inderdaad nogal wat.
Nessa

Re: Ziek uit dienst ja/nee? (was: Jaarcontract niet verlengd)

Bericht door Nessa »

Steenbokje76 schreef: 08 sep 2021, 12:46 Ook tijdens een WW uitkering kun je je gewoon ziek melden bij het UWV , ook zelfs als je maar 3 maanden recht hebt op WW (ik noem maar wat) en je zou je in de 2e maand WW ziek melden dan neemt UWV het ziektetraject van max 2 jaar over als je geen werkgever hebt (en die heb je niet want je zit in de WW).
Natuurlijk kun je je ziek melden als je in de WW zit. Het roept alleen zeker vragen op bij het UWV als dan blijkt dat je eigenlijk al ziek was toen je werkloos werd/WW aanvroeg. De vraag is of je daar op zit te wachten, zeker omdat de regels zo ingewikkeld zijn.
Jetteke

Re: Ziek uit dienst ja/nee? (was: Jaarcontract niet verlengd)

Bericht door Jetteke »

Nou, ik heb genoeg food for thought. Ik heb ook nog even contact gehad met het UWV en met de coach van het MS Werkloket. UWV zegt ongeveer wat Nessa ook zegt, dus dat je toch maar beter wel ziek uit dienst kunt gaan en mocht ik toch niet ziek uit dienst gaan, dan zou ik me na een maand of twee alsnog ziek kunnen melden en dan pakt het UWV het re-integratietraject op.

Coach van het MS Werkloket wees me ook op de wettelijke verplichting dat de werkgever me ook na dit dienstverband een re-integratietraject moet bieden en dat ik de wettelijke verplichting heb om daaraan mee te werken. Ik zou misschien wel een baan kunnen vinden (voor minder uren) en dan eventueel gedeeltelijk ziek uit dienst kunnen gaan.

Ik denk er nog even over na. Maandag zie ik de maatschappelijk werker weer en dan wil ik de knoop doorhakken. Maar lastige regelgeving is het wel, inderdaad.
Klick

Re: Ziek uit dienst ja/nee? (was: Jaarcontract niet verlengd)

Bericht door Klick »

het is idd lastig, goed dat je je vragen stelt en ook n belronde doet :thumbup:
Jetteke

Re: Ziek uit dienst ja/nee? (was: Jaarcontract niet verlengd)

Bericht door Jetteke »

Vandaag had ik het laatste gesprek met de bedrijfsarts en ik ga wel (gedeeltelijk) ziek uit dienst. Dat wil zeggen: tijdens mijn re-integratie bij mijn werkgever heb ik tot 4 uur, halve dagen dus, kunnen werken. Ik wil dan samen met het externe re-integratiebedrijf willen kijken naar mijn verdere belastbaarheid.

En: ik heb het toch gewaagd om in het weekend een sollicitatie de deur uit te doen, voor telefoniewerk. Daar ben ik dus meteen vandaag over benaderd, dat ze graag in gesprek willen. Het saillante detail is dat ik hier al eerder had gesolliciteerd en dat ze me toen belden precies op met moment dat ik met mijn eerste schub op de spoedpost in het ziekenhuis lag. Ik heb toen die dagen daarna wel een paar gesprekken gehad en er was al een moment geprikt om het contract te tekenen, maar ik heb het toen zelf afgeketst omdat ik geen idee had waarin ik nu weer was beland.

Daar verwijs ik ook naar in de sollicitatie van dit weekend, dus... duimpjes zijn welkom :ogen: Woensdag heb ik nog een eindgesprek bij mijn oude werkgever.
Jetteke

Re: Ziek uit dienst ja/nee? (was: Jaarcontract niet verlengd)

Bericht door Jetteke »

Goed nieuws: maandag begin ik in een nieuwe baan, dat telefoniewerk. De werkgever is zelfs bereid om me vanuit het re-integratietraject bij mijn vorige werkgever te laten instromen en dan het aantal uren op te bouwen. Daarvoor houd ik nog wel begeleiding vanuit het re-integratiebureau dat mijn oude werkgever inschakelt. Ongelofelijk dat dat zo snel gaat. En het is op loopafstand van mijn huis, ook heel fijn!
Steenbokje76

Re: Ziek uit dienst ja/nee? (was: Jaarcontract niet verlengd)

Bericht door Steenbokje76 »

@ Jetteke: gefeliciteerd! & succes morgen in je nieuwe baan 💪🍀
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp