Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Hoe kies je of je blijft werken of volledig stopt?

Alles omtrent werk en uitkeringen
IdH

Hoe kies je of je blijft werken of volledig stopt?

Bericht door IdH »

Beste heer / mevrouw,

Het is een dilemma dat vaker door mijn hoofd speelt. Moet ik stoppen met werken of bikkel ik door?

Ik ben 80-100% afgekeurd en werk nog 2x4uur in de week. Op die twee dagen moet alles wijken omdat de energie opgaat aan het werk.

Aan de ene kant vind ik het fijn om me maatschappelijk nuttig te voelen en een bredere sociale omgeving te hebben. Daarbij geeft het ontvangen van een salaris (naast de aanvulling van de Wajong) ook een fijn gevoel.
Aan de andere kant kost het al mijn energie die ik niet in mezelf (mentaal em fysiek) of mijn kinderen kan steken. Als de wajong afgeschaft wordt val ik terug in inkomen wat ook niet fijn is. Ik ben op dit moment alleenstaand dus is mijn inkomen het enige inkomen in huis.

Hebben meer mensen met dit dilemma geworsteld en zo ja hoe / op basis van welke factoren heeft u een keuze gemaakt en is het achteraf de juiste keuze gebleken (en waarom)?

Ik hoor het graag, met vriendelijke groet IdH
Klick

Re: Hoe kies je of je blijft werken of volledig stopt?

Bericht door Klick »

ik heb in een andere situatie gezeten, maar had een soortgelijk dilemma.

ik was gedeeltelijk afgekeurd omdat ik het uwv overtuigd had dat dat kon. ik vond mijn werk veel te leuk (sociale, het inkomen, enz)

pas toen ik mij realiseerde dat ik van 1 werkdag 3 dagen moest bijkomen en 2 werkdagen paste dus eigenlijk niet in 1 week.
alles kwam daardoor in de knel, toen ik dat inzag heb ik mij ziekgemeld en is het afkeurtraject opnieuw gaan lopen.

ik ben blij dat ik het destijds gedaan heb, ben er financieel enorm op achteruitgegaan maar wat is belangrijker?
natuurlijk is dat wel afhankelijk van of het kan, maar bij mij kon het.

kun je het werk wat je doet misschien anders doen? aanpassen zodat je het beter kan behappen? ze weten dat je afgekeurd bent neem ik aan..
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Hoe kies je of je blijft werken of volledig stopt?

Bericht door Toeter »

Lastig dilemma. Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, hoe onmisbaar dit inkomen is.

Als het zoveel energie kost, zou ik kiezen voor de kinderen. En jezelf.

Wat gaan ze later herinneren? Niet dat bedrag extra in de maand. Wel hoe ziek mama altijd was na het werk. En hoe aandacht voor hun er daarom bij in schoot. Of dat zij misschien het gevoel hebben voor jou te moeten zorgen.

Hou oud zijn ze? Misschien kun je het met ze bespreken. Mijn vijfjarige heeft al een hele mening over van alles en nog wat ;)
IdH

Re: Hoe kies je of je blijft werken of volledig stopt?

Bericht door IdH »

Bedankt voor de reactie Klick,

Uiteraard is gaat mijn fysieke en psychische gesteldheid boven hwt financiële gedeelte.
Aangezien ik twee jaar geleden gescheiden ben vind ik dat ik de kinderen veel aan doe als ik bijvoorbeeld opnieuw zou moeten verhuizen. Zelf zou ik hier ook graag blijven wonen. Nu is dat enkel mogelijk als de wajong blijft bestaan. Dat is uiteraard een onzekere factor.

Ik ben iemand die graag controle heeft e dus voor zekerheid gaat. De stres-factor verschuiven is ook niet ideaal.
Heeft u daar tips voor?

Daarnaast zijn mijn werkgevers op de hoogte van mijn situatie en ontvang ik ook alle begrip. Ooit ben ik begonnen met 4 ochtenden in de week werken en inmiddels zijn dit er nog maar 2. Dit kan niet verspreid over meer dagen of nog minder uur.
Heeft u nog andere gedachte qua werk aanpassen?

Nogmaals bedankt voor uw reactie en hopelijk heeft u tijd en energie om hier nog op te reageren.
IdH

Re: Hoe kies je of je blijft werken of volledig stopt?

Bericht door IdH »

Bedankt voor de reactie Toeter,

Mijn kinderen zijn 7 en 5 jaar. Zij zullen zeker een mening hebben, maar ik vind het prettig om er eerst zelf (grotendeels) uit te zijn. In ieder geval om alle voors en tegens op een rij te zetten.
Dan kan ik het er ook gerichter over hebben met ze.

En het argument dat ik er zo goed mogelijk voor hen wil zijn, telt zeker zwaar. Daar heeft u gelijk in.
Op dat vlak denk ik dat de aandacht en hulp die ze van mij verlangen door de tijd heen zal fluctueren. Neemt niet weg dat de situatie waar we ons nu in bevinden nog veel van mij vraagt.

Nogmaals bedabkt voor uw reactie en schiet u nog iets te binnen of heeft u (tegen)argumenten dan hoor ik het graag.
Uiteindelijk hoop ik een zo goed mogelijk onderbouwde beslissing te kunnen maken.
1207

Re: Hoe kies je of je blijft werken of volledig stopt?

Bericht door 1207 »

IdH schreef: 08 sep 2021, 14:19
Aan de ene kant vind ik het fijn om me maatschappelijk nuttig te voelen en een bredere sociale omgeving te hebben. Daarbij geeft het ontvangen van een salaris (naast de aanvulling van de Wajong) ook een fijn gevoel.
Ik ken de Ndl wetgeving ken ik niet maar in Belgie moet je opletten als je afbouwt van voltijdse naar halftijdse kracht (of nog minder).

Simpelweg omdat in Belgie uitkeringen nogal makkelijk op je laatste brutoloon worden berekend.
stop ja als voltijdse of halftijdse kracht maakt dat snel heel veel verschil.
Ook al is het leuker om je nuttig te voelen en loon te krijgen (al is het maar 50%) kan dat wel eens hele nare gevolgen hebben
Klick

Re: Hoe kies je of je blijft werken of volledig stopt?

Bericht door Klick »

@1207 dat is hier in NL ook maar @IdH is al afgekeurd (80-100%) dus dan gaat het om salaris wat naast de uitkering bestaat.

@IdH is de wajong zo onzeker? ik heb geen verstand van wajong.. is er sprake van dat dit gaat veranderen?

wat voor werk doe je? hoe ziet dat er uit? het is misschien verstandig om dit met een ergotherapeut te bespreken. Die hebben soms geniale tips waardoor je het beter kan volhouden.
IdH

Re: Hoe kies je of je blijft werken of volledig stopt?

Bericht door IdH »

Beste 1207 en Klick,

Ik werk al langere tijd 2x4uur (20%). Daar kan zeker niks bij en minder is in mijn huidige werk niet haalbaar (al besproken met mijn werkgever).

Ik ontvang een wajong uitkering omdat ik tijdens mijn studie ziek ben geworden. De wajong uitkering is in het leven geroepen voor mensen die ziek worden voordat ze de arbeidsmarkt betreden.

Mijn salaris wordt aangevuld met deze uitkering tot een totaal bedrag (70% van het minimumloon). Indien ik meer salaris ontvang (loonsverhoging op 1 januari) ontvang ik dus minder uitkering en andersom.
Indien je meer salaris zou ontvangen dan 70% van het minimuloon ontvang je geen aanvulling.

Er is een tijd geleden sprake geweest van het mogelijk afschaffen van de wajong. Nu is dit (na protest) niet doorgegaan. Maar uiteindelijk blijft het aan de politiek of en hoe zij een uitkering in stand laten. Dat vind ik tot op zekere hoogte een onzekere factor.

Ik doe zelf zittend werk achter een computer. Tips als regelmatig afwisseling van het scherm hou ik mij aan en tevens ook de ergonomische houding is bekeken.
Ik zal het ook nogmaals aan de ergotherapeute vragen of ze nog meer ideeën heeft, bedankt!
Klick

Re: Hoe kies je of je blijft werken of volledig stopt?

Bericht door Klick »

IdH schreef: 14 sep 2021, 08:57
Mijn salaris wordt aangevuld met deze uitkering tot een totaal bedrag (70% van het minimumloon). Indien ik meer salaris ontvang (loonsverhoging op 1 januari) ontvang ik dus minder uitkering en andersom.
Indien je meer salaris zou ontvangen dan 70% van het minimuloon ontvang je geen aanvulling.
maar is het dan niet zo dat als je niet werkt, je salaris 0, dat dan je wajong 70% is van het minimum loon en je nu geen financiële achteruitgang zal hebben?

als de wajong ophoudt kun je altijd nog kijken wat er dan gebeurt. Het zal dan vervangen gaan worden. maar om nu rekening te gaan houden met wat misschien niet gaat gebeuren…
Job

Re: Hoe kies je of je blijft werken of volledig stopt?

Bericht door Job »

Ik was al 80-100 % afgekeurd en heb doorgewerkt tot het echt niet meer ging en toen het niet meer ging werkte ik door. Ook nog toen ik paniekaanvallen kreeg. Eerst thuis, daarna ook op de werkvloer. Mijn werk was mijn alles en ik gaf alles voor mijn werk. Mijn nickname is niet voor niets Job.

Uiteindelijk heeft mijn werkgever de knoop doorgehakt en stak ik al mijn energie in het bewijzen dat ik nog steeds geschikt was. Ik heb dat verloren en heb me heel erg vreselijk gevoeld. Afgedankt, waardeloos, bij het vuilnis gezet...

Pas een half jaar na mijn laatste dienst ben ik het enigszins gaan accepteren. Natuurlijk had mijn werkgever gelijk maar ik kon en wilde dat niet inzien.
Nu begint dat besef te groeien. Het heeft heel lang geduurd voor ik weer zin in het leven kreeg. Dat heeft ook met mijn autisme spectrumstoornis te maken. Ik ben meer gaan sporten, heb een hondje uit het asiel gehaald dat zorg nodig heeft en ritme aan mijn dag geeft.

Ik ben veel aan inkomsten kwijtgeraakt en dat doet pijn. Mijn echtgenoot heeft AOW en een klein pensioentje. Dankzij
de transitievergoeding die ik ontving bij het uit dienst gaan, hebben we toch een buffertje achter de hand.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp