Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Ziekmelding

Alles omtrent werk en uitkeringen
Jeetje70

Ziekmelding

Bericht door Jeetje70 »

Voordat ik me had ziekgemeld op mijn werk had ik wel klachten. Laatste weekend voor ziekmelding was ik naar dierentuin geweest dag erna ben ik als het ware ingestort. Heel moe, pijnklachten etc. Als sommige collega's vragen hoe het is, hoor je iets van ongeloof dat dit niet mogelijk van 1 op andere dag. Doet wel pijn dat je je moet verdedigen Komt dit vaker voor of ben ik een speciaal geval?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ziekmelding

Bericht door Toeter »

Neem het ongeloof niet te persoonlijk. Het is meer dat mensen niet willen geloven dat je leven zo 'hup' verwoest wordt door een ziekte. Dat idee vinden ze te eng.

Zelf noemde ik het vlak na de diagnose 'een sloopkogel'. Er was een sloopkogel door mijn leven geslingerd en alles wat ik kende was kapot.

Je kunt dit hele nare spotje van de MS stichting aan ze laten zien: https://youtu.be/a2SpkwrVaSU
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ziekmelding

Bericht door Toeter »

En bij sommige MS'ers gaat het wel heel langzaam en geleidelijk. Hebben al jaren vage klachten en dan uiteindelijk een diagnose.

In de praktijk komt een shub bij mij in een paar dagen 'opzetten'. Het is niet zo plotsklaps als in het filmpje.

De pijn kwam bij mij bij de tweede shub.

De vermoeidheid kwam bij mij met de derde shub en is nooit meer weggegaan.

In het begin zat er bij mij maar een paar weken tussen de shubs, dus 2 maanden na de diagnose was ik volledig arbeidsongeschikt.
Klick

Re: Ziekmelding

Bericht door Klick »

de ongeloof van anderen tsja.. die doet vooral in het begin pijn, de ongeloof blijft maar het went.

ik ben een polsbandje gaan dragen.. mensen zien het niet en kunnen het dan niet geloven of vergeten weer snel want je lijkt op goeie momenten nog de oude jij.

dit is niet persoonlijk idd gewoon hoe mensen zijn, op de vraag ‘hoe gaat het?’ slecht antwoorden geeft ook een boeiende reactie.. het is wat het is, te moe om te werken is te moe om te werken. niemand voelt jouw moeheid, als een ander zegt ja hallo ik ben ook wel eens moe heeft hij geen idee hoe ms-moeheid voelt…
Jeetje70

Re: Ziekmelding

Bericht door Jeetje70 »

@Toeter: Van sommige collega's denk ik inderdaad dat ze idee eng vinden, maar van sommige weet ik dat ze het niet geloven. Een paar collega's roddelen zodra je je rug hebt opgedraaid en dan komen de negatieve verhalen. Wel triest om je zo op te stellen naar anderen en zeker als je deze ziekte hebt. Je hebt niet voor niets de diagnose gekregen. Het is ook makkelijk oordelen vanuit een gezonde positie. Filmpje is inderdaad heel naar, maar kan ik zeker laten zien mocht de situatie zich voor doen.
Wel een hele mooie omschrijving over die sloopkogel. Die ga ik onthouden (dat is nu wel mijn probleem dat onthouden, maar misschien bllijft dit wel hangen haha).
Mag ik vragen hoe je na 2 maanden al arbeidsongeschikt was? Meestal word je toch pas gekeurd na 1 of 2 jaar ziekte?

@Klick: Ik zit nog niet in de fase dat het ongeloof went. Ik krijg steeds vragen alsof ik me steeds moet verdedigen. Ook hoor ik regelmatig: Ik ben ook wel eens moe of ik vergeet ook wel eens wat, maar dan hebben ze geen idee waar ze het over hebben.
Marina

Re: Ziekmelding

Bericht door Marina »

@Jeanette wat vervelend dat je regelmatig het idee hebt dat je je moet verdedigen tegenover sommige van je collega's :( . Ik heb het idee dat dit je ook erg bezig houdt (gezien meerdere berichten die je schreef over dit onderwerp).

Het is echt gewoon heel lastig voor veel mensen om het te begrijpen hoe het "werkt" met MS. Het strookt heel waarschijnlijk niet met wat ze kennen.. En dan heb je natuurlijk ook nog het feit dat sommige mensen sneller geneigd zijn dan anderen om een negatieve uitleg te geven aan dingen dan anderen.

Misschien,, voor je eigen gemoedsrust, is het wel beter om het contact met die bewuste collega's op een lager pitje te zetten (als dat mogelijk is) totdat je er hopelijk wat aan gewend bent?
Toeter
Berichten: 1862
Lid geworden op: 06 jul 2012, 14:05
Locatie: Groene hart

Re: Ziekmelding

Bericht door Toeter »

Jeanette schreef: 28 sep 2021, 10:24 Het is ook makkelijk oordelen vanuit een gezonde positie.


Mag ik vragen hoe je na 2 maanden al arbeidsongeschikt was? Meestal word je toch pas gekeurd na 1 of 2 jaar ziekte?
Het is ook makkelijk oordelen als je niet weet hoe het is.

Als ik heel eerlijk naar mezelf kijk was ik vroeger ook niet heel gevoelig voor dit soort klachten. Ik begreep het echt niet. Hoe kun je nou dit wel en dat niet?

Nou het leven heeft me daar een naar lesje geleerd ;)

Ik had in het begin heel sterk de behoefte om het uit te leggen. Om geen aansteller te zijn in andermans ogen, maar daar werd ik alleen maar ongelukkig van. Ik hoef mezelf niet te verantwoorden. De mensen die ertoe doen weten hoe het zit en de rest denkt maar lekker wat ze willen.

Ik kreeg inderdaad 2 jaar daarna pas een WIA, maar voor mezelf hanteer ik de datum dat ik mezelf niet meer naar mijn werk kon slepen.

En dat ging heel snel. 15 mei tweede schub, nog deels gewerkt tot 15 juli, toen kwam er nog een schub overheen: daarna was het afgelopen.

Wel heel veel geprobeerd. Vrijwilligerswerk gedaan, omscholing, ZZP'er zijn. Maar het is nooit meer echt gelukt.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp