Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

invalideparkeerkaart

Alles omtrent werk en uitkeringen
Lida

invalideparkeerkaart

Bericht door Lida »

Hoi,

Ik krijg over twee weken iemand van het wmo loket op bezoek
om te kijken voor welke aanpassingen ik in aanmerking kom.

Nou zou ik heel graag een invalideparkeerkaart krijgen,ik heb ppms en mijn benen worden na een stukje lopen erg stijf en het lopen gaat moeizaam.

Van mijn ms verpleegkundige heb ik gehoord dat het in mijn gemeente maar moeizaam gaat en dat je minder dan 100 meter moet kunnen lopen
voordat je in aanmerking komt.

Hebben juliie een parkeerkaart en kostte het moeite om er een te krijgen?

Lida,
Dennis14

invalideparkeerkaart

Bericht door Dennis14 »

invalideparkeerkaart

Hoi Lida

Ik heb geen problemen ondervonden bij het aanvragen van de parkeerkaart. Bij de meneer van de gemeente was het hebben van MS al voldoende.
De 100 meter lopen is nooit ter sprake gekomen.
Ik heb een bestuurderskaart en woon in Alphen aan den Rijn

Succes en ik hoop dat het bij jou ook soepel gaat.

groetjes
Saskia
rianneke25

Bericht door rianneke25 »

Ik heb toevallig vandaag te horen gekregen dat ik hem niet krijg omdat ik nog verder dan 50 meter kan lopen.....:???: :(
Verschilt misschien per gemeente!?

liefs en succes.
Joanna

Bericht door Joanna »

[COLOR="Indigo"][b]Ik weet dat de gemeente Utrecht echt moeilijk is als je via de WMO
hulp(middelen) nodig hebt.

Ik weet ook (in-side information...;) ) als je denkt dat je onterecht bent afgewezen
je rechtstreeks met de wethouder van sociale zaken contact moet opnemen
dan krijg je alsnog hetgeen je nodig hebt...

Ik heb geen enkel probleem gehad bij het verkrijgen van mijn GPK.
De mensen van de gemeente wezen mij er zelf op en twee dagen later had ik 'm in huis...

Maar goed ik woon in een klein dorp waar bijna iedereen elkaar kent.

Sterkte met de bureaucratie en laat je niet overdonderen![/COLOR][/b]
Ferry

Bericht door Ferry »

Er is wel een verschil per gemeente maar dat beperkt zich tot de beoordeling... Er zijn gemeentes, de mijne ook, die gebruik maken van het CIZ en gemeentes waar waarschijnlijk de WMO ambtenaren het mogen beslissen...

Van de sites van twee gemeentes, respectievelijk Asten en Heumen...

[quote]Wie kan het aanvragen?
Iedere inwoner van de gemeente.

Wanneer?
# Indien de aanvrager de bestuurder van een auto is:Indien de aanvrager in het bezit is van een rijbewijs
# Indien de aanvrager niet in staat is zelfstandig meer dan 100 meter af te leggen
# Indien de aanvrager een auto op naam heeft.

Indien de aanvrager de passagier van een auto is:
# Indien de aanvrager een auto op naam heeft
# Indien de aanvrager niet in staat is zich zelfstandig te verplaatsen.[/quote]

[quote]Omschrijving

Als u door een beperking aan een rolstoel gebonden bent of slechts korte afstanden met hulp kunt overbruggen, kunt u in aanmerking komen voor een gehandicaptenparkeerkaart. Hiermee kunt u onder meer parkeren op speciaal gereserveerde parkeerplaatsen, die worden aangeduid door een bord met een rolstoelsymbool.

Er zijn drie soorten kaarten:
- een bestuurderskaart,
- een passagierskaart
- een combinatiekaart (bestuurder én passagier).
Alle kaarten zijn persoonsgebonden.
U komt alleen in aanmerking voor een passagierskaart als u voor het vervoer van deur tot deur continu afhankelijk bent van de hulp van de bestuurder.
Om te beoordelen of u in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart wordt soms advies gevraagd van het Centrum Indicatiestelling Zorg.[/quote]

Gemeente Cuijk schrijft:
[quote]gehandicaptenparkeerkaart
Beschrijving

Een gehandicaptenparkeerkaart is een toestemming van de gemeente om op een gehandicaptenparkeerplaats te mogen parkeren.

Heeft u een handicap met een permanent of progressief karakter, dan heeft u in het kader van de Wegenverkeerswetgeving de mogelijkheid om in aanmerking te komen voor een Europese Gehandicaptenparkeerkaart. Met deze kaart kunt u parkeren op de gehandicaptenplaatsen in de meeste Europese landen. U moet zich echter wel houden aan de regels die gelden voor het land waar u parkeert. De Europese gehandicaptenparkeerkaart is (in beginsel) vijf jaar geldig en geldt voor de hele EU.

Er zijn drie soorten kaarten:

1. bestuurderskaart

Bent u gehandicapt en bestuurt u zelf de auto, dan kunt u een verzoek indienen voor de afgifte van een bestuurderskaart. De aanvrager moet niet in staat zijn zelfstandig meer dan 100 meter aan een stuk te voet af te leggen. Met deze kaart kunt u een auto op een algemene gehandicaptenparkeerplaats parkeren. De parkeerkaart is niet kentekengebonden, de bestuurder kan dus met elk voertuig gebruik maken van de kaart.

2. passagierskaart

Als u door uw handicap afhankelijk bent van vervoer van anderen, dan kunt u een passagierskaart aanvragen. De aanvrager moet niet in staat zijn zelfstandig meer dan 100 meter aan een stuk te voet af te leggen. Met deze kaart kunt u op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen parkeren. Deze kaart is persoonsgebonden.

3. instellingenkaart

De kaart voor (AWBZ) instellingen is bestemd voor het vervoer van de bewoners. Deze instellingen kunnen voor collectief vervoer van de bewoners een gehandicaptenkaart aanvragen. Met deze instellingenkaart is het niet meer noodzakelijk om voor iedere bewoner afzonderlijk een kaart aan te vragen.[/quote]

En dan "last but not least" de gemeente Utrecht:
[quote]De voorwaarden voor een Europese bestuurderskaart zijn:

* u staat ingeschreven bij Burgerzaken van de gemeente Utrecht op het adres dat u opgeeft bij uw aanvraag
* uit een medisch advies van de keurende instantie blijkt dat u, met de gebruikelijke loophulpmiddelen, niet in staat bent zelfstandig een afstand van meer dan 100 meter te voet af te leggen


De voorwaarden voor een Europese passagierskaart zijn:

* u staat ingeschreven bij Burgerzaken van de gemeente Utrecht op het adres dat u opgeeft bij uw aanvraag
* uit medisch advies van de keurende instantie blijkt dat u, met de gebruikelijke loophulpmiddelen, niet in staat bent een afstand van meer dan 100 meter te voet af te leggen
* uit medisch advies van de keurende instantie blijkt dat u, voor het vervoer van deur tot deur, altijd afhankelijk bent van de hulp van een bestuurder.

Als u permanent van een rolstoel gebruik moet maken, dan kunt u een Bestuurderskaart én een Passagierskaart aanvragen.

Beide kaarten zijn maximaal 5 jaar geldig. Korter kan ook. Dit is afhankelijk van het medisch advies. U hoeft de kaart dus niet op te zeggen wanneer u hem niet meer nodig heeft. De kaart verloopt vanzelf. [/quote]

Voor wat betreft het bezoek, ik zou het in elk geval zeggen dat je dit wilt... En bij verklaringen tegenover keuringsartsen en ambtenaren uitgaan van je slechtste dagen...
fluffy

Bericht door fluffy »

Ik heb ook mijn kaart zonder problemen gekregen.

De mevrouw die kwam kijken naar welke aanpassingen ik allemaal moest hebben die heeft er ook voor gezorgd dat ik de kaart heb gekregen.

Toen ik een nieuwe moest hebben was het ook helemaal geen probleem meer.

De enigen die problemen met mijn kaart hebben zijn de mensen op het parkeerterrein altijd even duidelijk moeten maken dat ik de boel opgelicht heb en dat ik die kaart niet nodig ben :boos: :boos: :boos:
Ekster

Bericht door Ekster »

Bij ons maakt ons kent ons helemaal niks uit, want alles gaat via het CIZ.

Ik ga binnenkort ook proberen er eentje aan te vragen, maar de welbekende 100 meters kan ik nog wel lopen dus ik ben benieuwd.
rianneke25

Bericht door rianneke25 »

Hoi,

Ik heb die parkeerkaart dus in combinatie met mijn rolstoel, scootmobiel en vervoerskaart aangevraagd...eveneens de aanpassing in evt. nieuwe woning en verhuiskosten...
ik kan dus niet meer zonder hulp/hulpmiddelen langer lopen dan 60mtr...en toch krijg ik hem niet, man is gezond, kan me bij de winkel ofzo afzetten dus.....

heel vreemd maar weer, vooral omdat de persoon van de gemeente bij me thuis is geweest en dat toch echt wel noodzakelijk vond, maar nu op het advies van CIZ afgaat en dat was dus negatief!!:boos: :(

Zo zie je maar weer!
Ferry

Bericht door Ferry »

Klopt Rianneke,

Als je "dement" zou zijn, zou je hem wel krijgen... Want dan kun je niet alleen gelaten worden...

Een P(assagiers)-kaart krijgen is dan ook, naar mijn mening, erg lastig... Tenzij je in de gemeente woont waar die keuring door een externe instantie niet plaatsvindt... Alhoewel daar dan ook weer een scheef groei ontstaat, net als op vele andere punten, doordat de regelgeving duidelijk is...
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp