Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

MS diagnose: het is erger als je jong bent...

Alles omtrent werk en uitkeringen
Annet1968

Bericht door Annet1968 »

maar vriendinnen begrijpen vaak niet dat ik niet meer tot laat in de nacht kan uitgaan. Dat ik dan te moe ben. Ze proberen het wel te snappen, maar als je zelf nergens last van hebt is dat soms wel lastig voor ze..[/QUOTE]

Ik gebruik de spoon theorie om uit te leggen wat het gebrek aan energie/moeheid inhoudt bij ms.
Staat wel op internet.
Lucy

Bericht door Lucy »

[QUOTE][/QUOTE]

Ik gebruik de spoon theorie om uit te leggen wat het gebrek aan energie/moeheid inhoudt bij ms.
Staat wel op internet.[/QUOTE]

Klopt, ik heb de spoon theorie op mijn fb gezet zodat mijn vrienden dit in alle rust eens kunnen lezen.

Dankjewel Annet1968 :hand:
Mira

Bericht door Mira »

Ik was 22 toen de diagnose gesteld werd, ben nu 36 :)
Liever horen dat je MS hebt dan dat je nog 3 maanden te leven hebt :p
Maar het is wel erger als je heel jong bent vind ik, omdat je nog moet leven.

Je zult tegen je 30e maar zo invalide zijn door de MS dat je bijna niets meer kunt, lig je daar met al je plannen, dan denk je kreeg ik het maar op mijn 50e ofzo. Toch 20 jaartjes leuk erbij dan, [B]dus 20 jaar minder erg[/B].

Maar ook jonge mensen en kinderen worden ziek...en ik vind wel hoe jonger hoe jammerder. Gelukkig hoeft MS niet het ergste te zijn wat je kan overkomen.

Als kindjes erg ziek zijn vind ik dat erg, liever een jeugd zonder ellende, als je dan later ziek word is dat [B]veel jaren minder erg[/B].

Ik hoop dat dit overkomt zoals ik het bedoel :huh:
Giechel

Bericht door Giechel »

Goed verwoord hoor ik begrijp het helemaal!
Mira

Bericht door Mira »

:)

Ook...ieder individu reageert anders op een gebeurtenis, wat ik vind hoeft een ander niet te vinden en hoe ik iets beleef, kan een ander anders anders beleven, en hoe ik op iets reageer daar reageert een ander weer anders op....

Mss is het voor de één erg om jong MS te krijgen en voor een ander kan het op latere leeftijd net zo erg zijn als voor die jongere persoon. En de oudere kan het ook nog erger beleven dan de jongere.

Is ook in crisissituaties zo, mensen ervaren gebeurtenissen niet hetzelfde en ze reageren er ook niet hetzelfde op.
maureen

Bericht door maureen »

[QUOTE=Mira;847500]:)

Ook...ieder individu reageert anders op een gebeurtenis, wat ik vind hoeft een ander niet te vinden en hoe ik iets beleef, kan een ander anders anders beleven, en hoe ik op iets reageer daar reageert een ander weer anders op....
[/QUOTE]

Helemaal waar. Als ik in diezelfde situatie had gezeten als Egowoman dan had ik het helemaal niet erg gevonden.

Ik had die vrouw begrepen want als je tegen iemand zegt:[B]"Je had hoe dan ook MS gekregen maar stel dat je had mogen kiezen, had je het dan liever 15 jaar eerder of later gekregen?"[/B]

Dan denk ik toch echt dat iedereen hetzelfde zou zeggen.

Die vrouw in het gezelschap had het puur alleen over de leeftijd.
Niet over welke vorm van MS of voor welke persoonlijkheden het makkelijker of moeilijker is.
En ook niet dat ze het niet erg vindt als iemand MS heeft.

Dat ga je er makkelijk bij bedenken maar dan ga je invullen wat iemand niet gezegd heeft.
Soms klopt je gevoel en kan je invulling goed zijn maar daar moet je toch altijd mee oppassen.

Maar Marietje krijgt het op haar 15 e of op haar 40e. Dan vond deze vrouw het erger als ze hoorde dat ze het op haar 15 e had gekregen.

Op zo'n jonge leeftijd hebben ook de ouders er meer mee te maken en ook de andere gezinsleden.
Die krijgen misschien daardoor weer te weinig aandacht.

Mijn vader was al overleden maar mijn moeder heeft het op haar oude dag nog mee moeten maken dat haar dochter MS kreeg.

Ik kon daar natuurlijk niets aan doen maar ik vond het wel erg voor haar.

Ach, het blijft gewoon een rot ziekte. Dat is iets waar iedereen het gelukkig wel over eens is.
Jildau

Bericht door Jildau »

[COLOR="Purple"]
Als je de diagnose MS krijgt
is dat voor een ieder een vaststaand feit,
het lijkt of de wereld efkes stilstaat
MS wat betekend dat voor me, wat betekend het voor mijn doelen :)
waar je rekening mee moet houden.

Als je nu als jongere de diagnose krijgt heb je nog
een stuk leven voor je. Er worden steeds meer onderzoeken gedaan.
Je krijgt ook meer kans op new medicatie.

Een diagnose op oudere leeftijd missen dikwijls behandeling van nieuwe medicatie e.d
Tevens is mijn ervaring, dat daarnaast oudere huisartsen minder
met MS te maken hebben gehad :cool:

Soms werd er tegen me aangekeken :ogen: , wat een aansteller ben jij
de ene dag kun je alles aan en de andere dag ben je weer grieperig:(
Ik heb daardoor mezelf een houding aangemeten, dat ik "niets" vertelde.
[/COLOR]
eendje

Bericht door eendje »

@Egowoman, jammer dat je zelf niet meer reageert. Ik ben benieuwd hoe je er over denkt/voelt nu die avond wat verder in het verleden ligt en je de reacties hier gelezen hebt. :)
mispeltje*

Bericht door mispeltje* »

[QUOTE=Jildau;848549][COLOR="Purple"]

Als je nu als jongere de diagnose krijgt heb je nog
een stuk leven voor je. Er worden steeds meer onderzoeken gedaan.
Je krijgt ook meer kans op new medicatie.
[/COLOR][/QUOTE]

Dat hangt er weer vanaf hoe jong de betrokkene is.
Medicatie die werkt voor volwassenen, kan voor kinderen weer gevaarlijk zijn.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp