Per 1 februari is dit forum niet meer actief. Je account en bijbehorende gegevens op dit forum zijn daarom verwijderd. Oude berichten kun je nog wel nalezen. We zien je eind februari graag terug in de nieuwe community van MS.nl. Meer informatie lees je op MS.nl of in dit topic.

Tattoo en MS?

Hier kun je alles kwijt wat niets of niet direct met MS te maken heeft
eM.Cee.eL.Wee.

Tattoo en MS?

Bericht door eM.Cee.eL.Wee. »

Hallo,

Ik wil al jaren een tattoo, maar wilde wachten tot ik het echt zeker wist, er goed over nagedacht had en ook een mooi ontwerp had. Dat moment is nu gekomen, dus ik op zoek naar een geschikte tattoeerde (hoe schrijf je dat? :S), ben ik donderdag onverwacht opgenomen voor een prednisolonkuur. Allemaal goed doorgekomen enzo, dus ik weer thuis.
En toen bedacht ik me dat ik niet weet of een tattoo laten zetten slechter is (want het is al slecht, dat weet ik) wanneer je MS hebt. Blijft een tattoo mooi, ook bij jaarlijkse MRI-scan? Kan het kwaad om een tattoo te laten zetten na een prednisolonkuur? Allemaal dat soort vraagjes.

Wie heeft hier ervaring mee, navraag naar gedaan of ergens anders informatie gevonden? Dan hoor ik het graag ;)

Alvast bedankt!
RoOsJe *59

Bericht door RoOsJe *59 »

kweet niet:weetniet: , maar ik weet wel dat hier op het forum mensen zijn met een tatoo. misschien reageren die.
Liselotje

Bericht door Liselotje »

Hey

Ik heb twee tattoo's.
Ik heb ze wil 10 jaer voor mijn diagnose laten zetten, dus de vraag over een kuur en tattoos kan ik niet beantwoorden.

Maar MRI en tattoo's. Ik heb inmiddels 5 mri's gehad en mijn plaatjes zien er nog het zelfde uit hoor!!!

Ik denk dat je alleen even op moet passen met infectie gevaar in het begin, maar dat moet iedereen..:ogen:

Succes ermee!
Ekster

Bericht door Ekster »

Ik zou aan je neuroloog vragen hoe het zit net na een prednisolonkuur.

Zelf ben ik pas begonnen met tattoos na mijn diagnose.

Ik zit nu aan een medicijn dat het bloedbeeld kan veranderen en wat voor vermindere infectiebestrijding kan zorgen. Ik moet dus van te voren mijn bloed laten prikken. Als mijn bloedbeeld niet goed is, mag ik hem niet laten zetten, anders wel. Ik hoop dus van wel:D !

Dus het is een kwestie van jezelf goed laten informeren door de artsen.

Niet te bang zijn, maar ook niet dom zullen we maar zeggen.:cool:
eM.Cee.eL.Wee.

Bericht door eM.Cee.eL.Wee. »

Hmm, ik ben eigenlijk nooit bij de neuroloog. In ieder geval heb ik niet een vaste... heerlijk zo'n universitair medisch centrum. Zou informatie opvragen bij een MS centrum (bijvoorbeeld Nijmegen) uitkomst kunnen bieden?
Ekster

Bericht door Ekster »

Hoi, ik zit niet bij een universitair centrum hoor;) .

Ik dacht eerst dat het niet kon, omdat ms toch een ontstekingsziekte is, maar mijn ms-verpleegkundige zei dat dat niet ontstekingen in de huid betreft, maar "enkel" in het centrale zenuwstelsel.

Als je weerstand nog normaal is, hoefde ik me niet zorgen te maken op die uitzondering van bepaalde medicijnen na dan.

Maartje, wat gaat het worden?
Mien

Soms een probleem bij MRI

Bericht door Mien »

Soms een probleem bij MRI

[QUOTE]In sommige situaties kan of mag geen MRI-scan worden gemaakt.

Er kan geen MRI scan gemaakt worden als:

* er metaal op bepaalde plaatsen in uw lichaam zit;
* zich (resten van) metaalsplinters in uw oog bevinden (bijvoorbeeld door werk in de metaalindustrie en/of als u metaal slijpt/heeft geslepen). Bij twijfel is het erg belangrijk om vóór de MRI scan een röntgenfoto te laten maken.
* ektronische apparatuur in uw lichaam zit, zoals een pacemaker;
* zich oorimplantaten of oude vaatclips in uw hoofd bevinden;
* u een onderhuids insulinepompje draagt;
* u minder dan 12 weken zwanger bent.

In onze vestiging in Groningen werken wij met een zwaarder magneetveld. Daarom zijn er voor deze vestiging aanvullende contra-indicaties te weten:

* gekleurde tatoeages;
* spiralen (uitzondering: Mirena spiraal);
* clips (o.a. bij bloedvaten, liesbreuk, galblaas en blinde darm operaties);
* ooglenzen (prof. Worst).
[/QUOTE]

[URL="http://www.mricentrum.nl/wanneer-kunt-u ... aten-maken"]Bron[/URL]

Dit omdat er in tatoeages kleurstoffen kunnen zitten die ijzerdeeltjes bevatten.
fluffy

Bericht door fluffy »

Je gaat gewoon de mri in als je tattoos hebt.

Dat is al zo lang geleden achterhaald dat het schadelijk is.

Het is zelfs eens op tv geweest dat ze aantoonden dat er werkelijk helemaal niets gebeurd als je getatoeerde huid in de mri doet.

Ik heb zelf 5 tattoos en heb al een heleboel mri's gehad en nog nooit last van gehad.

En ik ken een mevrouw met tattoos die zelfs in Groningen door de mri gaat, zonder dat er ooit iemand heeft gezegd dat het niet mag.

Dat van die ijzerdeeltjes is maar half waar, vooral hele oude tattoos bevatten in hele kleine mate ijzerdeeltjes. De nieuwe inkten hebben dat niet meer.

Vlak na een kuur een tattoo nemen lijkt mij niet zo verstandig, omdat je lijf dan al zo bezig is met het vechten tegen van alles.

Als je er dan ook nog eens inkt indoet dan word je lijf helemaal gek natuurlijk.

Vraag het eens aan je neuro of ms verpleegkundige die moeten je wel antwoord kunnen geven.

Succes....
bink

Bericht door bink »

Maartje, waarom stap je niet over naar het ms centrum nijmegen?

Daar heb je te maken met 1 neuroloog. Ben ook overgestapt van Radboud naar het ms centrum nijmegen. Ben heel tevreden!
Ekster

Bericht door Ekster »

Mijn neuroloog heeft niet gezegd dat ik niet in de MRI kan vanwege mijn tattoos. Sterker nog; ik ga er 9 juni in.

En wat dan met mensen die ziek worden na het zetten van een tattoo? Sorry, wat je ook hebt, je kan niet in de MRI? Lijkt me sterk.
Plaats reactie Vorig onderwerpVolgend onderwerp